طوفان الاقصی زمینه ظهور مصلح جهان است
کد خبر: 4174910
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

طوفان الاقصی زمینه ظهور مصلح جهان است

مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) گفت: عملیات طوفان الاقصی که در این روزها جهان را وادار به حمایت از مستضعفان عالم کرد، زمینه‌ساز ظهور مصلح کل جهان امام زمان(عج) خواهد بود.

فلسطینحجت‌الاسلام اصغر قاضی خانی‌، مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آیه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ: ما می‌خواهیم تا به مستضعفان زمین نیکی کنیم یعنی آنان را پیشوایان سازیم و وارث برای زمین»، اظهار کرد: در این رخداد عظیم تاریخ بشریت، حقیقتی که همواره به آن وعده داده شد و هیچ گاه لباس واقعیت نپوشید و به عینیت نرسید، آشکار می‌گردد و عینیت می‌یابد.

وی افزود: در پرتو این دگرگونی بنیادین که جوهری انقلابی دارد، ماهیت روابط اجتماعی دگرگون می‌شود و تحولی اصولی می‌یابد. یعنی روابط ناسالم انسان با انسان‌های دیگر و با طبیعت دگرگون می‌شود حتی بسیار بالاتر و در گستره‌ای عظیم‌تر، رابطه انسان با خدا و با خود نیز تحولی ژرف می یابد.

قاضی خانی ادامه داد: به عبارتی انسان براستی بنده خدا و فرمانبر او می‌شود و در پرتو تعالیم خالص و ناب آن معلم و مربی الهی توحید راستین آموزش داده می‌شود و از توحیدهای ناخالص فلسفه‌ها و عرفان‌های بشری جدا می‌شود و راه مستقیم الهی روشن می‌گردد، خداشناسی و خدایابی به اوج شکوفایی می‌رسد و این معنای انقلاب راستین در رابطه انسان با خداست.

وی با اشاره به اینکه ظهور موعود الهی و منجی بشر متضمن دو عنصر اساسی و به هم پیوسته است، افزود: زمان دوران این تحول در رویداد جهانی (آخرالزمان) و وجود شخص منجی و متکفل این امر عظیم (امام مهدی(عج)) «آخرالزمان» اصطلاحی است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. در فرهنگ اسلامی، آخرالزمان هم دوران نبوت پیامبر اکرم(ص) تا وقوع قیامت را شامل می‌شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود را. در دوران معاصر، عده‌ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل مرحوم علامه طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری، سید قطب، محمد رشیدرضا، شهید سید محمدباقر صدر و... با اتکا به آیاتی از قرآن کریم از جمله‌ آیه 138 اعراف، 105 انبیا، ۱۷۱ و ۱۷۲ صافات، استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده‌اند و آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می‌دانند.

قاضی خانی ادامه داد: به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان، چنین آینده‌ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به حوادث واقعه بنگرند، بلکه با حالتی پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند.

قاضی خانی با اشاره به اینکه در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که او باید در آن حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده الهی ادامه دهد، اظهار کرد:  در حالیکه در کتب علمای متقدم همچون «کمال الدین» شیخ صدوق و «کتاب الغیبه» شیخ طوسی چنین تفسیری از تاریخ نبوده و تحولات آخرالزمان امری است غیر عادی که در آخرین بخش از زندگی نوع انسان واقع می گردد و به تحولات قبلی جامعه انسانی مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: از آنجا که انتظار موعود یا به عبارتی انتظار تحقق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام می‌تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خودباختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن مغرب زمین بسیار مؤثر باشد، حضرت امام با ژرف اندیشی تمام احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیله‌ای برای تحقق دوباره قدرت و شوکت گذشته مسلمانان در جهان مد نظر قرار داده و در یکی از بیانات خود که در اولین سال استقرار نظام اسلامی ایراد کردند، ضمن بیان مفهوم «انتظار فرج» وظیفه منتظران قدوم حضرت صاحب الامر(عج) را چنین برشمردند «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه بشود.»

مدیر مرکز تخصصی امام باقر(ع) حوزه علمیه یادآور شد: چنانکه ملاحظه می‌شود در مفهومی که حضرت امام از «انتظار» ارائه می‌دهند نه تنها از سکون، سکوت و تن دادن به وضع موجود خبری نیست، بلکه صحبت از تلاش و کوشش برای تحقق قدرت اسلام و آماده شدن زمینه ظهور است، که این با مفهومی که سالها سعی می شد از «انتظار» در اذهان مردم جا داده شود بسیار فاصله دارد.

وی تأکید کرد: براساس آیات و روایات باطل رفتنی است، مصداق عینی باطل در عصر ما رژیم جعلی ومنحوس صهیونیستی است که طی مدت اشغال سرزمین مقدس فلسطین مرتکب انواع جرم و جنایت های توحشی علیه مردم مظلوم فلسطین و منطقه شده است.

قاضی خانی ادامه داد: طوفان الاقصی که در این روزها به لطف الهی هیمنه اسرائیل را شکست و جهان را وادار به حمایت از مستضعفان عالم کرد، زمینه‌ساز مصلح کل جهان امام زمان(عج) خواهد بود.

وی با اشاره به یکی از فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند قدس و فلسطین کلید رمز آلودفرج امت اسلامی است، اظهار کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری بیان کننده شکل‌گیری وحدت امت اسلامی برمحور انتظار تشکیل حکومت جهانی امام زمان(عج) است. امید به آینده که از آن مستضعفان عالم است نقطه عطف تحرکات امت اسلامی در مقابله با مستکبران عالم است و امروز مصداق عینی آن جهاد جبهه مقاومت در اراضی فلسطین اشغالی است و یکی از فتوحات و کلیدهای فرج است.

قاضی خانی تأکید کرد: رابطه ظهور امام زمان(عج) با نابودی اسرائیل از باب مقدمه سازی برای ظهور و تشکیل حکومت جهانی است. همچنان که به اتحاد و وحدت در امت اسلامی نیاز است، به مبارزه با ظالمین و مستکبرین عالم هم امری لازم است که این دو باهم زمینه‌ساز ظهور خواهند بود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خداویسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۱۱:۵۷
0
0
با تشکر از استاد جواهری که در زمینه مهدویت فعال هستند .خداخیرشون بده
captcha