توسعه شهری با محوریت بقاع متبرکه صورت گیرد
کد خبر: 4175849
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
وزیر کشور:

توسعه شهری با محوریت بقاع متبرکه صورت گیرد

احمد وحیدی بر ضرورت توسعه شهرهای مختلف کشور با محوریت بقاع متبرکه تاکید کرد و گفت: حضور در امامزادگان در تحکیم باورهای دینی مردم موثر است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور امروز، ۲۵ مهرماه در همایش وقف، بقاع متبرکه و امنیت که در محل سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم تهران برگزار شد، با اشاره به پیروزی‌های درخشان اخیر امت اسلامی در فلسطین گفت: در این ایام چهره جدیدی از مقاومت نشان داده شد و از سویی دیگر خباثت و ضعف دشمنان و قدرت‌های استکباری به نمایش گذاشته شد و این مسئله به خوبی در مقاومت مردمی قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: در همه انعکاس‌های جهانی، مقاومت فلسطینی‌ها قابل توجه است و مردم ایستاده‌اند و رزمندگان مقتدرانه مقابله می‌کنند و امروز آمریکایی‌ها ناو هواپیمابر برای حمایت از صهیونیست‌ها به منطقه آورده‌اند و چه برای این رژیم بدتر که ادعا می‌کرد چهارمین ارتش برتر دنیاست و این همان آینده‌ای هست که مقام معظم رهبری بار‌ها در پیش‌بینی‌های خود بدان اشاره کرده‌اند.

وی افزود: رژیم صهیونیستی امروز نگران است که مقاومت چه تصمیمی بگیرد و آمریکایی‌ها نگرانند که حماس چه تصمیمی بگیرد و این یعنی قدرت منطقه در دست مقاومت است و این معادلاتی است که امروز جریان دارد. البته برای پیروزی فلسطین مقاومت هزینه داده شده و اساسا پیروزی بدون هزینه نمی‌شود، اما مهم این است که مردم فلسطین استوار ایستاده‌اند و وجدان مردم در دنیا در حال بیدار شدن است.

وحیدی در رابطه با بحث وقف عنوان کرد: وقف در ذات خود امر ارزشی و اقتصادی مهمی است. حفط عین مال و استفاده از سود آن مد نظر است، خیلی جا‌ها درگیر هستیم که سرمایه از دست می‌رود، اما در حوزه وقف عین مال حفظ شده و از منافع آن برای خیر استفاده می‌شود؛ لذا حوزه وقف حوزه گسترده‌ای است.

وحیدی بیان کرد: وقف می‌تواند گستره وسیعی از اقتصاد را شامل شود و ترویج این مفهوم کارساز است. در طول زمان متاسفانه نسبت به این موضوع آن طور که باید توجه نشده لذا در طول زمان با کاهش واقفان مواجه بوده‌ایم و باید این مسئله را مانند قبل به جای خود بازگردانیم. سازمان اوقاف ضمن پرداختن به مسائل ارزشی در اقتصاد ایفای نقش می‌کند. در این زمینه هر چه برای مردم روشنگری شود، علاقه به وقف بیشتر می‌شود و این حوزه توسعه می‌یابد.

وزیر کشور تصریح کرد: توسعه فناوری و کشاورزی و ... با کارکرد وقف تطبیق دارد و با نگاه سنتی و اجاره دادن فاصله دارد این نقش اقتصادی خیلی ارزشمند است. نکته دوم بحث ارزشی وقف است. امامزادگان گنج‌های آخرالزمانی ما هستند. امروز با آسیب‌های اجتماعی زیادی مواجه هستیم که ناشی تاثیر از تمدن منحط غرب است. در این زمینه باید جایگاه امنی پیدا کنیم و از مردم بخواهیم با مراجعه به مراکز معنوی مانند بقاع و امامزادگان نسبت به رفع مشکلات و تسکین آلام خود اقدام کنند.

وی افزود: حضور در امامزادگان در تحکیم باور دینی مردم و ساخت محیط امن و فضاسازی اثرگذار است و می‌تواند محل توسعه شهر باشد. توسعه فضای بقاع و امامزادگان امروز بیش از همیشه باید در دستور کار باشد؛ چون پناهگاهی برای مردمی است که با مسائل و آسیب مختلف مواجه هستند. امروز باید برای هر بقعه به طرح امنیتی وجود داشته باشد و در این زمینه آموزش‌های لازم صورت پذیرد و در بقاع پایگاه بسیج راه‌اندازی شود.

وحیدی با بیان اینکه توسعه شهر‌ها باید بر محور بقاع متبرکه صورت گیرد، عنوان کرد: در برخی مناطق نیاز به توسعه شهری داریم و از طرفی برخی زمین‌ها وقف بوده و مردم ساخت و ساز کرده‌اند و بعد این موضوع مشخص شده و این موارد که ممکن است در سطح شهر‌ها و روستا‌ها وجود داشته باشد باید با تشکیل کارگروه رسیدگی شود تا هم منافع وقف حفظ شود و هم رضایت مردم جلب شود.

انتهای پیام
captcha