شوراهای حل اختلاف نماد مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه هستند
کد خبر: 4180564
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

شوراهای حل اختلاف نماد مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه و واگذاری مسئولیت‌ها هستند، گفت: به همت شوراهای حل اختلاف استان در هفت ماه نخست امسال ۳۶ هزار و ۸۱۸ پرونده به صلح و سازش رسیده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان عصر امروز، ۱۶ آبان‌ماه در همایش «صلح، بخشایش، رضایت» که به‌مناسبت سالروز تأسیس شوراهای حل اختلاف در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، خدمت در این مجموعه را توفیق دانست و گفت: در این شوراها بهترین خدمت از لحاظ کمیت و کیفیت ارائه می‌شود.

وی با یاد از آیت‌الله شاهرودی(رئیس اسبق قوه قضاییه) به عنوان مؤسس شوراهای حل اختلاف، افزود: خدماتی که این نهاد به مردم و قوه ارائه می‌کند، نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضاییه و واگذاری مسئولیت‌ها است که امروز برکاتش را مشاهده می‌کنیم و در این نهاد در طول سال به همت اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف خدمات ارزشمندی ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام حمیدی با بیان اینکه در اسلام به دادرسی عادلانه بسیار پرداخته شده و عدالت در قضاوت یک رکن در اسلام است، ادامه داد: علیرغم جایگاه رفیع قضاوت در اسلام، اولویت در اختلافات بر صلح و سازش بین طرفین دعوا است زیرا برکات و آثار بسیاری دارد و هر چند یک دادرسی عادلانه باشد و عدالت اجرا شود اما ممکن است ریشه اختلاف باقی بماند. چیزی که ریشه اختلاف را از بین می‌برد صلح و سازش است به همین دلیل در آیات و روایات و سیره ائمه(ع) بر صلح و سازش بین مردم تأکید شده است.

وی تصریح کرد: اگرچه فرهنگ صلح و سازش در طول تاریخ بین مردم بوده و علما در هر دوره‌ای از تاریخ محل مراجعه مردم برای ایجاد صلح و سازش بودند اما پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی جای یک نهاد رسمی در کشور خالی بود که با تشکیل شوراهای حل اختلاف این خلاء هم در قوانین و هم در متن جامعه از بین رفت و امروز در تمام نقاط کشور و در بین اقشار و اقلیت‌های مذهبی شوراهای حل اختلاف وجود دارند.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه اساتید، معلمان، دانشگاهیان، ریش‌سفیدان، دانشجویان، نخبگان و... در این مجموعه فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر ۳۱۶ شعبه حل اختلاف در استان فعال هستند که ۱۲۷ شعبه رأیی، ۱۰۵ شعبه صلحی و ۸۴ شعبه روستایی هستند و با تصویب قانون شوراهای حل اختلاف، دادگاه‌های صلح جایگزین شعبه‌های رأیی می‌شوند.

حجت‌الاسلام حمیدی تعداد اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف استان را یک‌هزار و ۲۹۴ نفر اعلام کرد و گفت: در هفت ماهه امسال ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد شده که ۳۶ هزار و ۸۱۸ پرونده یعنی ۴۰ درصد از پرونده‌ها به صلح و سازش رسیده است. زمان رسیدگی به پرونده‌ها در این شوراها ۳۱ روز است و اطاله دادرسی نداریم. همچنین ۵۵۷ نفر از زندانیان استان با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف از زندان آزاد شده‌اند و ۱۲ پرونده حکم قصاص نیز به صلح و سازش رسیده است.

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز در این مراسم با بیان اینکه شوراهای حل اختلاف سه ویژگی مهم دارند، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف از جنس خود مردم هستند. ویژگی و محور دوم این است که شورای حل اختلاف یک مجموعه تبرعی است که هیچ چشم‌داشتی در آن نیست و این سبب می‌شود کار دلسوزانه و با برکت باشد.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه ویژگی سوم شورا این است که طرفین اختلاف از مختومه شدن پرونده‌ها رضایت دارند، گفت: امیدواریم خداوند به اعضای این شورا توفیق خدمت بیشتر دهد زیرا پاداش آخرتی دارد.

انتهای پیام
captcha