چه زمانی قرآن هدایتش را از ما دریغ خواهد کرد
کد خبر: 4183486
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
بیان قرآن؛ تفسیر سوره جمعه/ 6

چه زمانی قرآن هدایتش را از ما دریغ خواهد کرد

آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر عبارت «لَم یَحملوها» چنین می‌گوید: اگر چنانچه ما قرآن را گرفتیم اما عمل نکردیم، گرفتیم اما تدبّر نکردیم، گرفتیم اما با چشم قبول و پذیرش به آن نگاه نکردیم، قرآن هدایتش را از ما دریغ خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، کتاب «تفسیر سوره جمعه» از مجموعه بیان قرآن اثر آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

کتاب در قالب 8 گفتار تنظیم شده است که از جمله عناوین آن می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ بعثت بر مبنای صفات کمالی خداوند، هنر امام خمینی(ره) شناخت فطرت مردم ایران، اهتمام ویژه ایرانی‌ها به دعوت اسلام، اهمیت عمل کردن به قرآن در تمام زندگی فردی و اجتماعی، اثرگناه از بین رفتن حقیقت ایمان، لزوم تلاش کردن برای با ارزش شدن مرگ، ترجیح فواید نماز جمعه بر امور مادی، ابعاد گوناگون شخصیت شهید آیت‌الله مطهری.

در بخشی از کتاب با عنوان «زبان جذب نکردن مفاهیم کتاب آسمانی در جان» آمده است: «بعضی هم هستند که نه، لَم یَحملوها؛ وقتی که تورات یا کتاب آسمانی به آنها داده می‌شود، آنها با پذیرش روبه‌رو نمی‌شوند، با قبول روبه‌رو نمی‌شوند. تورات دستشان است، نه اینکه تورات را می‌گیرند و دور می‌اندازند؛ تورات در آغوششان هست، نوشته‌اش در خانه‌شان هست، احیاناً در ذهنشان هست اما از آن استفاده نمی‌برند. تورات داده شده به آنها؛ این «لم یَحملوها» کسانی نیستند که تورات را زدند به دیوار و گفتند نخیر، ما نمی‌خواهیم، قوم فرعون نیستند؛ لَم یَحملوها، همان قوم موسایند، همانهایی هستند که تورات را قبول کردند، موسی را به پیغمبری قبول کردند.

اینجا جای دقت است برای من و شما، اینجا جای ترس من و شما است که ته دلمان بلرزد، آن کسانی را که خدا به درازگوش تشبیه می‌کند، آن کسانی نیستند که تورات را پرت کردند و گفتند که نخیر، ما نمی‌خواهیم؛ نخیر، تورات را گرفته‌اند؛ قوم موسی بودند، موسی را به پیغمبری قبول داشتند اما در عین حال قرآن می‌گوید: لَم یَحملوها؛ همچنان که وقتی مَثَل می‌زند، مَثَل می‌زند به آن درازگوشی که کتاب روی پشتش است؛ این پیرو موسی کتاب تورات دستش بود اما در عین حال استفاده‌ای از آن نمی‌برد، بهره‌ای از آن نمی‌برد، تکذیب قلبی داشت، ته دلش باور نداشت، ته دلش قبول نداشت، ته دلش عمل نمی‌کرد، هواها و هوس‌ها او را به این طرف و آن طرف می‌کشاند؛ این است که بهره‌ای هم آن وقت از تورات نمی‌برند؛ پس «لم یحملوها» یعنی آن کسی که با پذیرش، با روح قبول، با «اذن واعیه» با تورات روبه‌رو نشده است تا آنچه را موسی روی دوش ذهن او و دل او قرار داده، جذب کند. مثل کبدی است که مواد را جذب نکرده، مثل مزاجی است که ویتامین‌ها و منافع آن مواد حیا‌بخش و نیروبخشی را که در غذا یا در دارو وارد شده، جذب نکرده؛ خورد اما جذب نشد؛ لَم یَحملوها، یعنی جذب نکردند.»

در بخش دیگری از کتاب با عنوان «اهمیت عمل کردن به قرآن در تمام زندگی فردی و اجتماعی» آمده است: «خب آن وقت ببینید، ما مسلمانیم، اینجا کسانی را می‌گوید که تورات به آنها داده شد اما کسانی هم که قرآن به آنها داده شد، عینا همین جور هستند؛ اگر چنانچه ما قرآن را گرفتیم اما عمل نکردیم، گرفتیم اما تدبّر نکردیم، گرفتیم اما با چشم قبول و پذیرش به آن نگاه نکردیم، قرآن هدایتش را از ما دریغ خواهد داشت؛ ما قرآن را داریم اما از آن بهره‌ای نمی‌بریم. البته خوشبختانه در جامعه‌ ما این جور نیست؛ در جامعه‌ای ما مردم از قرآن بهره می‌برند؛ همه جور بهره‌ای الان از قرآن دارد برده می‌شود؛ البته از این بهتر هم باید بشود.

یک بهره از قرآن این است که قوانین قرآن بر زندگی انسان حکومت کند؛ الان این جور است؛ خوشبختانه الان قوانین ما، قوانین قرآنی است؛ البته صد درصد نیست اما درصد خیلی بالایی است. قبلا هیچ درصد بود، حالا آمده بالا، ده درصد، بیست درصد، سی درصد؛ مدام داریم جلو می‌رویم؛ این خیلی خوب است. قوانین قرآنی بر زندگی ما حکومت می‌کند، قانون اساسی‌مان قرآنی است؛ هر جا هم یک قانون غیر قرآنی است، بتدریج تغییر پیدا می‌کند و قرآنی خواهد شد.

باید اخلاقمان هم قرآنی بشود. خیلی از مردم ما اخلاقشان هم قرآنی است؛ این ایثاری که الان دارد می‌شود، این مجاهدتی که دارد می‌شود، اینها همه اخلاق قرآن است، اخلاق معمولی بشر مادی نیست، اخلاقی است که قرآن از مسلمان‌ها می‌خواهد. این جوان‌ها، این جبهه‌ها، این رزمندگان، این پشت جبهه‌ها، این پشتیبانی‌کنندگان، آنهایی که می‌فرستند این جوان‌هایشان را، آنهایی که در راه خدا دارند کار می‌کنند، آنهایی که کارخانه‌ها را آباد نگه می‌دارند، آنهایی که مزارع را آباد نگه می‌دارند، آنهایی که اداره‌ها را خوب می‌گردانند، آنهایی که دانشگاه‌ها را پُر از علم می‌کنند، آنهایی که علم می‌آموزند، آنهایی که علم تدریس می‌کنند، آنهایی که حوزه‌های علمیه را مشتعل نگه می‌د‌ارند، همه و همه دارند در راه خدا مجاهدت می‌کنند؛ اینها مجاهدت است، خیلی هم ارزش دارد. حالا همه یک اندازه است؟ البته که نه؛ همه یک اندازه نیست، بعضی‌ها بهتر است، از روی طوع و رغبت بیشتر است، از روی عشق بیشتر است، کامل‌تر است، بعضی‌ها ناقص‌تر است، با بی‌معرفتی همراه است، با کم معرفتی همراه است؛ همه جور داریم. خوب‌ها خوب‌تر خواهند شد، نیمه خوب‌ها خوب خواهند شد، بدها نیمه خوب و خوب خواهند شد؛ حرکت به این طرف است؛ جامعه‌ ما اینطور است.»

زبان جذب نکردن مفاهیم کتاب آسمانی در جان

در توضیحات پشت جلد این مجموعه آمده است: «فهم و تبیین قرآن، در هدایت عمومی جامعه و همچنین در هدایت فردی و کمال فردی هر شخصی دارای تاثیر بسزایی است؛ یعنی در جامعه‌ی اسلامی اگر مردم با قرآن آشنا باشند، با قرآن انس بگیرند و از راهنمایی‌های قرآن استفاده بکنند، هم به حرکت عمومی جامعه به سمت اهداف اسلامی کمک خواهد شد و هم هر فردی به خودی خود، در درون خود در ذهن و روح و قلب خود به آن کمالی که اسلام برای شخص مسلمان معین کرده نزدیک‌تر خواهد شد.»

در پایان یادآور می‌شود تفسیر سوره جمعه اثر مقام معظم رهبری در 167 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای با قیمت 75 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام
captcha