اولویت‌ شناسایی بازار قبل از تبدیل ایده به محصول
کد خبر: 4185314
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
رئیس دانشگاه فردوسی مطرح کرد

اولویت‌ شناسایی بازار قبل از تبدیل ایده به محصول

احد ضابط با بیان اینکه اگر بنا است ایده‌ای تبدیل به ثروت شود، ابتدا باید نیاز بازار شناسایی شود،گفت: بنابراین اگر فردی ایده‌ای را طرح می‌کند، باید به نیاز بازار آگاه باشد.

احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهداحد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خراسان رضوی، در خصوص واکاوی چالش‌های یک ایده در حوزه تجاری‌سازی، اظهار کرد: در واقع باید گفت در بحث پژوهش و فناوری موتور محرک، بازار است.

وی ادامه داد: در این راستا پژوهش تبدیل به فناوری و سپس تجاری‌سازی می‌شود، لذا فناوری باید به محصول تجاری تبدیل شود که قابل فروش باشد که این نیز از یک ایده آغاز و در مراحل توسعه این ایده منجر به تولید ثروت می‌شود. اگر بنا است ایده‌ای تبدیل به ثروت شود، ابتدا باید نیاز بازار شناسایی شود، بنابراین اگر فردی ایده‌ای را طرح می‌کند، باید به نیاز بازار آگاه باشد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در خصوص بحث دانشگاه باید گفت رسالت دانشگاه تربیت نیروی انسانی است. بر این اساس رسالت دانشگاه کار اقتصادی، فروش و تولید  نیست، از طرفی تولید علم و فناوری در مأموریت دانشگاه است، لذا اگر تخصصی در تجاری‌سازی نداریم و یا حداقل بخشی از دانشگاه با این مقوله آشنا نباشد، نتیجه این می‌شود که فارغ‌التحصیلان نیز آشنایی با این امر نخواهند داشت.

ضابط تصریح کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه را با مسائل صنعت و تجارت درگیر می‌کنیم، هدف استفاده از توانمندی دانشجو و استاد است و حداقل‌هایی که در دانشگاه می‌توانیم انجام دهیم تربیت انسان‌هایی اتفاق می‌افتد که کسب و کار دانش‌بنیان را راه‌اندازی کنند.

اولویت‌شناسایی بازار قبل از تبدیل ایده به محصول

وی گفت: نقد به دانشگاه را به زمان خود پاسخگو هستیم، هر چند فرآیندهای دانشگاه و خروجی‌ها بی ایراد نیست، اما نقد‌هایی را هم که صنعت مطرح می‌کند را معمولاً نمی‌پذیریم چرا که همان‌هایی که این نقدها را به دانشگاه دارند، در دانشگاه تحصیل کردند. کسانی که از دانشگاه به خارج از کشور رفتند را هم نقد نمی‌کنیم.

ضرورت تشکیل صنعت نوآور

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: ما بین مونتاژ و طراح و نوآوری تفاوت قائل هستیم، ضمن اینکه صنعت مونتاژ ما ایرادهایی دارد و ضرورت دارد، صنعت نوآور را شکل دهیم، در حال حاضر در حوزه صنایع دفاعی و موشکی مدعی هستیم اما این کافی نیست، چرا که برای بیشتر تولیدات هنوز هم تکنولوژی را از خارج تهیه می‌کنیم. برای نمونه ما توان تولید انرژی باد را داریم، اما چون حمایت نمی‌شود، لذا از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنیم و تمام تکنولوژی را از خارج وارد می‌کنیم و لذا ارزش افزوده نیز به تولیدکننده می‌رسد.

ضابط در پایان گفت: اقتصاد ما دولتی است و مقام معظم رهبری و دولت اصرار دارند تا مردمی‌سازی شود. در صنعت و مصارف خانگی ما قیمت واقعی نیست و در نهایت خریدار اصلی دولت است و یارانه هم در این بین تعادل را به هم می‌زند. شرکت‌های دانش‌بنیان پشت سد بازار مانده بود، اما اکنون به حرکت افتاده هر چند در بحث پژوهش مشکل اصلی را بازار می‌دانیم، اما در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

انتهای پیام
captcha