وزیر ارشاد: استفاده سیاسی از استاد شفیعی‌کدکنی ممنوع!
کد خبر: 4189047
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
گزارش ایکنا از حواشی صدور مجوز دفتر تازه شعر شفیعی‌کدکنی

وزیر ارشاد: استفاده سیاسی از استاد شفیعی‌کدکنی ممنوع!

چند روز پس از حواشی ایجاد شده در پی صحبت‌های مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ مبنی بر طی کردن روند صدور مجوز برای دفتر تازه شعر استاد‌شفیعی کدکنی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه ما نسبت به استاد تعظیم می‌کنیم گفت: این گونه مسائل را با حب و بغض سیاسی دخیل نکنید، استاد شفیعی‌کدکنی از افتخارات ماست و تا امروز هم مشکلی نداشته است.

به گزارش ایکنا، طی چند روز اخیر خبری با عنوان آنکه «مجموعه شعری با عنوان «نامه‌ای به آسمان» از استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی شاعر و استاد سرشناس ادبیات ایران چند وقتی است در مرحله دریافت مجوز نشر است» با برخی حواشی در فضای خبری منتشر و بیشتر با قطبه فضای مجازی همراه شد.

این خبر از آنجا رنگ و بوی حاشیه به خود گرفت که محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی هفته اخیر با اعلام آنکه نکته‌ای درباره این کتاب وجود دارد؛ این اثر در حال خوانده شدن است گفته بود: دلیل تاخیر در صدور مجوز، مربوط به ایجاد «تغییرات در گروه شعر» دفتر کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مرادیان در مورد روند «نظارت و ارزشیابی» (ممیزی) مجموعه شعر تازه محمدرضا شفیعی‌کدکنی گفته بود: این کتاب نه تنها برای اعضای هیئت نظارت ارسال شده، بلکه به چند نفر از اهالی شعر نیز کتاب را داده‌ایم تا بخوانند و نظرشان را بگویند و انشاءالله دربارهٔ کتاب تصمیم‌گیری شود.

دخالت استاد شفیعی‌کدکنی با حب و بغض‌های سیاسی ممنوع است

واکنش معاون امور فرهنگی به حاشیه ایجاد شده

بعد از ایجاد برخی حواشی و سوء‌برداشت‌های صورت گرفته از ادبیات مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهره‌برداری به‌مطلوب برخی از رسانه‌های بیگانه در مسیر متامع سوء خود؛ یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی در فضای مجازی از سوءبرداشت‌ها در انتشار آثار استاد شفیعی کدکنی دست به شفاف‌سازی زد و گفت: اصولاً ارشاد هیچ‌گونه ارزیابی کیفی و  علمی درباره آثار ندارد،‌ در هیچ حوزه‌ای نه در حوزه ادبیات و نه حوزه‌های دیگر و مسئولیت محتوایی و کیفی آثار بر عهده نویسنده است. ارشاد به مصوبه ۶۶۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیرخانه هیئت نظارت عمل می‌کند،‌ اگر مواردی مغایر با آن مصوبه وجود داشته باشد، آن را تذکر می‌دهد که اصلاح شود. اما کیفیت آثار در هیچ زمینه‌ای مربوط به ارشاد نمی‌شود و نویسندگان خودشان مسئولیت کیفیت و ادعاها و مطالبی را که ارائه می‌کنند بر عهده دارند.

معاون فرهنگی ارشاد با بیان این‌که ارزیابی ادبی نسبت به آثار استاد شفیعی صورت نمی‌گیرد، افزوده است:‌ نه در مورد ایشان بلکه در مورد هیچ فرد دیگری، ارشاد جایگاه ارزیابی ادبی و کیفی ندارد. این شهبه ایجاد شده و لازم است پاسخ داده شود. هیچ محدودیتی در مورد انتشار آثار شفیعی کدکنی وجود ندارد. آثار ایشان هم مثل افراد دیگر ارزیابی ادبی و کیفی نمی‌شود. ایشان از مفاخر ما و چهره‌های عالی حوزه ادبیات هستند و به هیچ وجه آثارشان به عنوان یک اثر در سنجه داوری‌های ادبی در ارشاد قرار نمی‌گیرد.

احمدوند با اشاره به اینکه این اظهارات باعث ایجاد شبهه شده با نشر مطلبی در شبکه مجازی نوشت: «استاد شفیعی‌کدکنی از مفاخر ادبی ایران است. هیچ محدودیتی برای انتشار آثار ایشان وجود ندارد.»

دخالت استاد شفیعی‌کدکنی با حب و بغض‌های سیاسی ممنوع است

ورود وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ماجرا

امروز، چهارشنبه 29 آذر؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در توضیح حواشی و جنجال‌هایی که درباره مجوز کتاب جدید استاد شفیعی‌کدکنی پیش آمده بود گفت: ما نسبت به استاد شفیعی‌کدکنی تعظیم می‌کنیم. تنها مسئله‌ای که بوده خبررسانی درباره مجوز کتاب ایشان ایراد داشته و یک شیطنت رسانه‌ای اتفاق افتاده است. از جریان‌ها می‌خواهم استاد شفیعی‌کدکنی را وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی نکنند.

وزیر فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ و هنر پررونق‌ترین دوران تاریخی‌اش را طی می کند، از ۲۵۵هزار درخواست مجوز کتاب طی دو ساله اخیر تنها کمتر از نیم درصد مجوز نگرفته‌اند.

اسماعیلی افزود: کتاب استاد شفیعی‌کدکنی مسئله‌ای ندارد و مانند تمامی آثار باید فرایندی را طی کند و مسائل فنی و شکلی آن حل شود.

وی ضمن ابراز گله از برخی رسانه‌ها تاکید کرد: این گونه مسائل را با حب و بغض سیاسی دخیل نکنید، استاد شفیعی‌کدکنی از افتخارات ماست و تا امروز هم مشکلی نداشته است.

به گزارش ایکنا؛ استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی پیش از این مجموعه‌های شعری نظیر «زمزمه‌ها»، «شبخوانی»، «از زبان برگ»، «در کوچه‌باغ‌های نشابور»، «بوی جوی مولیان»، «از بودن و سرودن» و «مثل درخت در شب باران» منتشر کرده است.

انتهای پیام
captcha