مطالبه‌گری ائمه جمعه یک نعمت برای مردم و مسئولان است
کد خبر: 4193058
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
رئیس‌جمهور در گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور:

مطالبه‌گری ائمه جمعه یک نعمت برای مردم و مسئولان است

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به نقش و حساسیت ائمه جمعه در حوزه مطالبه‌گری، اجرای عدالت و مبارزه با فقر و فساد، آن را یک نعمت الهی برای مسئولان و مردم خواند و گفت: ائمه جمعه به معنای واقعی در پی اصلاح در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، صبح امروز، دوشنبه 25 دی، در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور، با اشاره به نقش امیدآفرین و محوری ائمه جمعه به منزله پناه تمام اقشار مردم در شهرستان‌ها و استان‌ها گفت: جایگاه نماز جمعه بسیار اثرگذار است و کارکردهای بسیاری در عرصه مقاومت،عبادت، معنویت و سیاست دارد. به راستی بنا به فرموده رهبر انقلاب، نماز جمعه قرارگاه سیاسی، اجتماعی و مقاومت است.

رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمن برای القای ناتوانی ما به رغم ظرفیت‌های بسیار کشور گفت: نماز جمعه در دوران دفاع مقدس، سازندگی و امروز در دوره عدالت و پیشرفت نقش‌آفرینی کرده و می‌کند. 

رئیسی بیان کرد: ائمه جمعه در کشور هم در جایگاه تعلیم و هم در جایگاه تعدیل قرار دارند. علمای ما همواره هم در جایگاه آگاهی‌بخشی و تربیت افراد مستعد و هم در جایگاه اجرای عدالت و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودند.   

وی با اشاره به نقش و حساسیت ائمه جمعه در حوزه مطالبه‌گری، اجرای عدالت و مبارزه با فقر و فساد، آن را یک نعمت الهی برای مسئولان و مردم خواند و گفت: ائمه جمعه به معنای واقعی در پی اصلاح در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. 

رئیسی با بیان اینکه ائمه جمعه کسانی هستند که همواره مقابل نفاق، کژی‌ها و بی‌عدالتی‌ها ایستاده و حاضر به عقب‌نشینی و تسلیم نشده‌اند، اظهار داشت: علما و ائمه جمعه و روحانیت پیشتازان و الگوی جامعه هستند و هرگز نباید اجازه دهیم این الگوها به حاشیه رانده شوند.
 
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز سلوک رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان و عمل برای بنده و شما حجت است، بیان کرد: مقام معظم رهبری چه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران پس از انقلاب اسلامی و در همراهی با امام راحل و پس از آن به عنوان جانشین بنیانگذار جمهوری اسلامی، در فکر و اندیشه و عمل یک الگو بوده و هستند.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه گفتمان دولت سیزدهم، گفتمان امام و رهبری است، گفت: سند این گفتمان هم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. تمام اقدام و حرکات دولت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مستند به بیانیه گام دوم انقلاب است.  
 
رئیسی افزود: همه شما می‌دانید دولت سیزدهم با چه وضعیتی دولت را تحویل گرفت اما ما با توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور، سعی کردیم و در عرصه‌های مختلف روند رو به رشد داریم. در جلسه مردادماه سال 1400 که هنوز دولت رأی اعتماد نگرفته بود، در جلسه دولت دوازدهم شرکت کردیم، در آن جلسه بحث بود که حقوق مردادماه کارکنان را چگونه پرداخت کنیم؛ ما این وضعیت‌ها را پشت سر گذاشتیم.
 
وی با اشاره به اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و نظام‌ تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از سالیان سال تأخیر در دولت سیزدهم، گفت: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام در این دولت انجام شده و یا در حال اتمام است. در زمینه برق، هنگامی که دولت بر سرکار آمد، 22 هزار مگاوات ناترازی داشتیم و امروز شاهد تولید 8 هزار مگاوات برق هستیم. همچنین در حوزه صنایع نیز آنها را از برق خانگی، مستقل کردیم و در حال تأمین 10 هزار مگاوات برق صنایع هستیم که تا چند وقت دیگر، از آن بهره‌برداری می‌شود.
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر برنامه‌ریزی برای رفع تنش‌های آبی کشور برای 10 هزار روستا و حل مشکل آبی 3 هزار و 600 روستا از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون و برنامه‌ریزی برای حل ناترازی‌های گازی و بانکی، اظهار کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه مسئله ناترازی‌ها پیش‌بینی شده است تا با ابلاغ برنامه هفتم بتوان ریل‌گذاری خوبی را برای رفع ناترازی‌ها داشت.
 
وی در بخش دیگر از سخنانش به حل مشکل تعطیلی برخی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و بازگرداندن 6 هزار و 500 کارگاه و کارخانه نیمه‌تعطیل به چرخه رونق تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: احیای کارخانه‌‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های سفرهای استانی هیئت دولت است.
 
رئیسی با تأکید بر اینکه دشمنان فکر می‌کردند ما دست روی دست می‌گذاریم و تلاشی در زمینه رشد اقتصادی نخواهیم کرد، افزود: نمی‌خواهم به این موضوع استناد کنم اما اگر به آماری که اخیرا بانک جهانی و پیش‌بینی‌های آینده و 12 شاخصی که برای رشد اقتصادی تولید و تجارت در کشورها ارائه داده، نگاهی بیندازید خواهید دید در همه این حوزه‌ها جمهوری اسلامی رشد دارد. شاخص‌ها این را نشان می‌د‌هد که یکی از کشورهای پیشرفته در آینده، جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 
وی با اشاره به رشد اقتصادی 4 درصدی دولت سیزدهم در سال اول، رشد متوسط 4 درصدی دولت در سال دوم، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه رشد تجارت نفتی و غیرنفتی دارد و بیش از 600 شرکت دانش‌بنیان با وزارت نفت کار می‌کنند.
 
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش بر نیاز قطعی کشور به مسکن تأکید کرد و گفت: باید هر سال در کشور 1 میلیون مسکن ساخته می‌شد که ساخته نشد. ما در این زمینه کمبود داریم. باید این کمبودها جبران شود و در حال حاضر یک میلیون و 900 هزار مسکن در دست ساخت در سطوح مختلف اعم از روستایی، حمایتی، شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و ... در کشور داریم.
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کارهای متعددی انجام شده است، ابراز کرد: دولت سیزدهم در حدود دو سال گذشته، 15 هزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کشور افزوده است یعنی 10 درصد آن در این دوره انجام شده است.
 
رئیسی به توسعه بیمه سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: بیمه کودکان، زنان باردار و ناباروری‌ها و ... به صورت گسترده پیگیری می‌شود. همچنین شاهد افزایش پزشکان متخصص چند برابر گذشته هستیم به طوری که براساس آمار در حال حاضر حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم بیش از گذشته است.
 
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به ضرورت طرح زه‌کشی اراضی در دولت سیزدهم و انجام زه‌کشی 122 هزار هکتار تاکنون، اضافه کرد: همچنین در حوزه کشاورزی نیز باید تولیدکننده کالاهای اساسی باشیم اما واردکننده هستیم. البته 22 درصد افزایش تولید کالای اساسی کشاورزی در کشور را شاهد بودیم چنانکه خرید گندم از سوی دولت از مردم از 4 و نیم میلیون تُن در آغاز دولت سیزدهم آغاز شد و امروز 11 تُن رسیده است.
 
وی با تأکید بر اینکه تلاش در حوزه‌های مختلف برای امیدواری بیشتر مردم در حال انجام است، گفت: دشمن در مقابل به دنبال ایجاد یأس در مردم و بزرگ‌نمایی نقاط ضعف و کوچک‌سازی نقاط قوت است.
 
رئیس‌جمهور در ادامه تحول‌خواهی، فسادستیزی و دغدغه‌مندی نسبت به اجرای عدالت را از جمله معیارهای اصلی دولت برای انتخاب مدیران در سراسر کشور بیان کرد و گفت: قطعاً اگر معلوم شود مدیری فاقد این ویژگی‌هاست و انگیزه لازم برای گره‌گشایی از مشکلات مردم را ندارد، کنار گذاشته خواهد شد.
 
رئیسی مبارزه با فساد را از جمله اصول محوری دولت دانست و با بیان اینکه در معدود موارد از فساد که در این دوره رخ داده، خود دولت کشف‌کننده، افشاکننده و پیگیری‌کننده آن بوده است، افزود: یقین بدانید در این دولت فساد تحمل نخواهد شد و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایگاهی لانه کند.
 
رئیس‌جمهور در ادامه عدم دخالت ائمه جمعه کشور در انتصابات را قابل تقدیر خواند و اظهار کرد: به رغم اینکه گاهی فشارهای گوناگون از سوی برخی موجب خستگی مدیران دولت می‌شود اما تا به امروز حتی در یک مورد ائمه جمعه در انتصابات دخالتی نداشته‌اند، گر چه خواسته دولت همواره اخذ دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات ائمه جمعه بوده است.
 
رئیسی در پایان بر ضرورت حفظ هویت فرهنگی کشور در عصر گسترش ارتباطات و اطلاعات تأکید کرد و گفت: یکی از مسائل اثرگذار در کاهش جرم پایبندی به مسائل دینی و توجه به هویت فرهنگی است که نقش ائمه جمعه سراسر کشور و دولتمردان در حفظ و ارتقای این سرمایه و میراث بزرگ کشور حائز اهمیت است.
انتهای پیام
captcha