شناخت نیازهای مردم از ضرورت‌های برنامه‌ریزی فرهنگی است
کد خبر: 4195656
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
حجت‌الاسلام قمی:

شناخت نیازهای مردم از ضرورت‌های برنامه‌ریزی فرهنگی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: خبر از حال و احوال و نیاز مردم یکی از ضرورت‌های برنامه‌ریزی فرهنگی برای ایام پربرکتی مانند ماه مبارک رمضان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دهمین همایش جوامع قرآنی عصر که صبح امروز، چهارم بهمن‌ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) شهر قم آغاز شد، با بیان اینکه قرآن اساساً برای هدایت مرم نازل شده است، اظهار کرد: خبر از حال و احوال و نیاز مردم یکی از ضرورت‌های برنامه‌ریزی فرهنگی برای ایام پربرکتی مانند ماه مبارک رمضان است.

وی با بیان اینکه باید دید که چگونه می‌شود از ضیافت‌الله بهترین بهره را گرفت، افزود: مقام معظم رهبری همواره بر مخاطب‌شناسی و نیاز‌سنجی مخاطب تأکید دارند‌. در رسانه ملی، مسئولان دلسوزانه بیان می‌کنند که هنگام افطار ماه مبارک رمضان اگرچه ایام معنوی است، ولی هر برنامه‌‌ای مخاطب ندارد و باید روی برنامه‌هایی حساب کرد که جذابیت بالایی داشته باشد و در کنار آن یک مضمون دینی و قرآنی گنجانده شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این طرز فکر اگرچه از روی دلسوزی است، ولی از عدم شناخت مردم برآمده و نشان می‌دهد که برخی از مدیران، مردم را به‌خوبی نشناخته‌اند.

برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ناظر بر واقعیات جامعه باشد

وی با بیان اینکه نبض تحولات زمانه را ما باید در دست داشته باشیم، گفت: اگر ارتباط ما با مردم طرفینی نباشد معلوم نیست که طراحی‌های فرهنگی ناظر به واقعیت جامعه و مفید برای مردم باشد. نماینده واقعی مردم باید در عالی‌ترین نقطه سیاست‌گذاری، طراحی و برنامه‌ریزی باشد. جهت‌گیری برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های حاکمیتی باید از سمت فعالان مردمی صورت گیرد و ما تلاش می‌کنیم که این فرهنگ تقویت شود.

قمی با بیان اینکه یکی از ملزومات برای طراحی یک طرح جامع هم‌افزا که همه توان‌ها در آن پیوند بخورند، استفاده از ظرفیت فعالان مردمی است، افزود: یکی دیگر از ملزومات این طراحی عمل به تجویز، تکلیف و فرمان ولی خداست به‌ویژه زمانی که قید وجوب هم به این فرمان خورده باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جهاد تبیین را واجب فوری و عینی دانسته‌اند، گفت: مقام معظم رهبری از این ضرورت اجتناب‌ناپذیر با یک ضرب‌آهنگ تأکید و تکراری یاد کرده‌اند که نشان‌دهنده ضرورت این امر برای جامعه امروزی است.

خادمی و خدمت به قرآن را محصور در همایش نکنیم

وی گفت: جامعه دردمند، دلسوز، متعهد و وفادار به مضامین قرآن، خادمی خود برای خدمت به قرآن، محصور به برگزاری همایش و ظواهر کتاب خدا نمی‌کنند بلکه تبیین کتاب الهی برای هدایت مردم را وظیفه اصلی خویش می‌داند. ظرفیت‌های قرآن کریم در دستگیری از جامعه و درمان درد‌های جامعه با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست، اگر فرمان ولی خدا برای امروز جهاد تبیین است، نمی‌شود بی‌تفاوت از کنار این موضوع بدون توجه به مضامین و محتوای قرآن کریم به‌عنوان کتاب هدایت الهی گذشت.

قمی با بیان اینکه حس اینکه ما از قرآن کم‌بهره هستیم در بیش از ۷۰ درصد مردم فراگیر است، افزود: مردم نسبت به قرآن کریم اشتیاق دارند و این وظیفه فعالان قرآنی است که موانع را برطرف کنند و نسبت به فراگیری مضامین قرآنی در جامعه توجه جدی داشته باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: یک عده باید شروع کرده و آیات منتخب قرآن کریم را با یک ترجمه و تبیین روان حفظ کنند و به اطرافیان، خانواده و مخاطبان خود انتقال دهند و این فعالیت می‌توان در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد و به این بهانه، برای بخش عظیمی از جامعه مضامین این آیات تبیین شود.

انتهای پیام
captcha