ضرورت تعامل دوسویه قاریان و حافظان قرآن با جامعه
کد خبر: 4196750
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
قاری قرآن مطرح کرد

ضرورت تعامل دوسویه قاریان و حافظان قرآن با جامعه

مهدی هدایتی‌فر گفت: قشر مذهبی در جامعه وجود ندارد و تمامی ما مسلمان هستیم و کتاب قرآن را قبول داریم، لذا این فاصله باید از بین برود و این امر در قالب ضرورت تعامل دوسویه قاریان و حافظان قرآن با جامعه حل شود.

مهدی هدایتی فر قاری قرآنمهدی هدایتی‌فر، قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: قرآن کریم از جنبه‌های تلاوت و مطالعه آموزه‌های الهی، در زندگی انسان بی‌تأثیر نبوده و حتی نگاه به قرآن هم برکات بسیاری برای انسان به ارمغان می‌آورد. حفظ و قرائت قرآن دو جنبه اساسی فردی و اجتماعی را برای خود فرد حاصل می‌کند.

وی ادامه داد: این امر از جنبه فردی مأنوس بودن دائمی برای انسان و ذهنیتی قرآنی را به‌گونه‌ای به وجود می‌آورد که در هر لحظه از زندگی مصداقی از قرآن به ذهن انسان وارد شده و زندگی او را با مفاهیم قرآنی عجین می‌کند. لذا این امر باعث می‌شود که انسان راه صحیح را با توجه به قرآن انتخاب کرده و سعادتمند شود. 

هدایتی‌فر تصریح کرد: این امر از لحاظ جامعه و اجتماعی هم از جایگاه مهمی برخوردار است، زیرا ظاهر و حتی صدای قرائت قرآن هم در درون تمامی انسان‌ها اثرگذار است و باعث تشویق شدن آن‌ها به تلاوت قرآن و انس با قرآن خواهد شد. برای نمونه، استاد عبدالباسط با قرائت زیبایی که داشت، صدها نفر را مسلمان کرده و با کلام خدا مأنوس ساخت. قرائت قرآن اگر از دل برآید، لاجرم به دل می‌نشیند و اثر خود را ایفا می‌کند، لذا این تأثیرگذاری دوسویه بوده و زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

این قاری قرآن بیان کرد: مشکلاتی که اخیراً در جامعه ما به وجود آمده است، فاصله‌ای میان قشر مذهبی و عوام ایجاد کرده است. اما باید گفت قشر مذهبی وجود ندارد و همه ما مسلمان هستیم و کتاب قرآن را قبول داریم، لذا این فاصله باید از بین برود و این امر در قالب ضرورت تعامل دوسویه قاریان و حافظان قرآن با جامعه حل شود. بنابراین خبرگزاری‌های قرآنی و فضاهای اجتماعی باید برای حل این مشکل کمک کنند و این ارتباط را میان قاریان قرآن با اقشار جامعه به خوبی تنظیم کرده و پدید آورند. 

عضو سابق مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: نقش قاریان و حافظان قرآن در این امر، این است که محافل و جلسات را به صورت عمومی در جامعه برگزار کرده و برگزاری این جلسات را صرفاً در مساجد خلاصه نکنند و این پیوند دلنشین را در میان آحاد جامعه جای‌گذاری کنند. همچنین قاریان قرآن باید بیشتر در جمع‌های عمومی حضور یابند و با مردم جامعه همراه شوند. 

هدایتی‌فر در خصوص وضعیت جامعه نسبت به انس با قرآن، اظهار کرد: ممکن است برخی از مردم جامعه به دلیل اجرای نامناسب برخی از احکام الهی توسط مسئولان، ناراضی باشند و از آنها فاصله گرفته باشند، اما هیچ‌گاه مردم مسلمان ایران با قرآن کریم فاصله نگرفته و انس خود را با آن حفظ کرده‌اند، اما ممکن است مردم به دلیل درگیری بسیار با روزمرگی و اتفاقات دنیا، از این امر غافل باشند. اما بازهم ارتباط کوچکی با قرآن داشته و هیچ‌گاه از دوران بعد از انقلاب اسلامی به صورت کامل با قرآن فاصله نگرفته‌اند.

انتهای پیام
captcha