اردوغان نسخه نفیسی از قرآن را به رئیس‌جمهور مصر اهدا کرد + فیلم
کد خبر: 4200108
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹

اردوغان نسخه نفیسی از قرآن را به رئیس‌جمهور مصر اهدا کرد + فیلم

در جریان سفر رجب طیب اردوغان به قاهره، رئیس جمهور ترکیه نسخه نفیسی از قرآن توپکاپی را به همتای مصری خود اهدا کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از مصر تایمز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جریان سفر خود به قاهره چهارشنبه، ۲۵ بهمن به همراه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر از مزار امام شافعی، رئیس مذهب اسلامی شافعی در پایتخت مصر دیدار کرد.

امام شافعی کیست

محمد بن ادریس شافعی (۱۵۰-۲۰۴ق) معروف به امام شافعی سومین فقیه از فقهای چهارگانه اهل‌ سنت است.

شافعی دوست‌دار اهل‌ بیت پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود. او اشعار مختلفی در وصف و محبت آنان سروده و زمانی که بیان فضائل امام علی(ع) جرم حساب می‌شد، به بیان مناقب او پرداخته است.

فقه شافعی با وجود اصرار و تأکید بسیار بر حدیث، از روش‌های عقلی نیز استفاده کرده است. فقه او در جهان اسلام طرفداران بسیاری دارد و به عنوان نزدیک‌ترین فقه اهل‌ سنت به فقه شیعه معرفی شده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، عصر چهارشنبه در بازدید از مسجد و حرم امام شافعی در قاهره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را همراهی کرد.

اهدای قرآن توپکاپی به رئیس‌جمهور مصر 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این بازدید نسخه‌ای از قرآن کریم را به همتای مصری خود عبدالفتاح السیسی تقدیم کرد که نسخه‌ کپی مصحف واقعی و نفیس موجود در موزه توپکاپی استانبول است که به دست خوشنویس عثمانی، احمد قره‌حصار نگاشته شده است.
ویدئویی از اهدای این قرآن از سوی اردوغان به السیسی پخش شد که در آن ضمن تقدیم این نسخه از قرآن، مترجم تصریح می‌کند، این مصحف نسخه دقیقی از نسخه اصلی قرآن واقع در کاخ توپکاپی است.

درباره نسخه نفیس قرآن توپکاپی بیشتر بدانیم 

نسخه خطی توپکاپی هم مانند قرآن کوفی سمرقند(قرآن عثمانی) در طول سال‌های متمادی اغلب به عنوان قرآن قدیمی‌ در نظر گرفته می‌شد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نسخه خطی توپکاپی حداقل یک قرن از نسخه‌های قدیمی قرآن موجود جوان‌تر است.

قدمت این نسخه خطی به حدود اوایل تا اوسط قرن هشتم میلادی برمی‌گردد و تقریباً متن کاملی از قرآن است. حتی از این نظر، احتمالش بسیار است که این نسخه، قدیمی‌ترین قرآن کامل موجود در جهان محسوب شود.

اردوغان نسخه نفیسی از قرآن را به رییس‌جمهور مصر اهدا کرد

 

موزه کاخ توپکاپی در استانبول ترکیه این نسخه خطی را که به طور سنتی به خلیفه سوم «عثمان بن عفان» (656 پس از میلاد) نسبت داده می‌شود، در خود جای داده است.

تاریخ حکایت از آن دارد که محمدعلی پاشا، والی مصر، این نسخه خطی را در قرن نوزدهم (میلادی) برای سلطان محمود دوم عثمانی به عنوان هدیه فرستاد.
اردوغان در این ویدئو با کلاه سفید ظاهر شده و به همراه همسرش مقابل مزار امام شافعی مشغول خواندن قرآن است. 
 اردوغان با ابراز خوشحالی از بازدید از بناهای تاریخی و اسلامی قاهره تأکید کرد به تمدن باستانی مردم مصر افتخار می‌کند.

سفر اردوغان پس از یک دهه به مصر

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای نخستین بار در یک دهه گذشته به مصر سفر کرد؛ موضوع جنگ غزه، محور این سفر رئیس‌جمهور ترکیه به مصر بود.

به گزارش رویترز، اردوغان در حالی برای دیدار و رایزنی با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود به این کشور سفر کرد که آخرین بار در سال ۲۰۱۲ به مصر سفر کرده بود.

اردوغان نسخه نفیسی از قرآن را به رئیس‌جمهور مصر اهدا کرد

السیسی گفت که با رئیس جمهور ترکیه بر سر لزوم توقف فوری جنگ در غزه و کاهش تنش در کرانه باختری توافق کردیم.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد که باید آتش‌بس در نوار غزه برقرار و تنش در کرانه باختری تا دستیابی به توافق صلح متوقف شود.

السیسی بیان کرد که نسبت به پاسخ به دعوت رئیس جمهور ترکیه برای سفر به این کشور در ماه آوریل مشتاق هستم.

السیسی، رئیس جمهور مصر پس از پایان این دیدار همتای ترک را تا فرودگاه بین‌المللی قاهره بدرقه کرد.

انتهای پیام
captcha