ضامن رسیدن انسان به بالاترین درجات کمال + اینفوگرافیک
کد خبر: 4203491
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

ضامن رسیدن انسان به بالاترین درجات کمال + اینفوگرافیک

انسان برای رسیدن به بالاترین درجات کمال، نیاز به ریسمانی محکم دارد که همانا قرآن (حبل‌الله) است و برای اینکه این ریسمان استوار الهی، ما را به قلّه سعادت، صعود دهد، ضروری است از قرآن‎‌خوانی، به قرآن‌دانی و پس از آن دو، به زیست قرآنی برسیم.

حبل‌الله قرآن، ضامن رسیدن انسان به بالاترین درجات کمالبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین علی رجبی؛ حافظ و مدرس تدبر در قرآن در جدیدترین اینفوگرافیک با عنوان «پله پله تا خدا» قرآن را نقشه راهی توصیف کرده است که عمل به دستورات و فرامین آن، سعادت و خوشبختی فردی و اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.

اشارات قرآنی در هر مرحله و با توجه به وسعت نگاه مخلوق که در مسیر، پرورش و رشد پیدا می‌کند، او را به درجات مرتفعی از عبودیت الهی می‌رساند. نخستین راه برای قرابت با آیات قرآن مواجهه مستقیم با آن است که با قرائت مکرر آن حاصل می‌شود و این قرابت مکرر، زمینه را برای هدایت الهی در جان و روح بنده خدا فراهم می‌سازد. در ادامه خلاصه‌ای از مطالب طرح شده در این اینفوگرافیک از نظر می‌گذرد: 

عمل به قرآن مبنای درجات 8 بهشت

قرآن نقشه راه و راهنمای خو‎شبختی در دنیا و آخرت است. تجسم قرآن در زندگی و تبرک جستن به آن مانند بوسیدن، بالای سر مسافر گرفتن، زینت‌بخش منازل و سُفره‌های عقد عروسی و هفت سین و... همه شایسته پاداش و ثواب است، چرا که نامه معشـوق، لایق تکریم است.

قرائت، حفظ، تدبر، تفسیر و... وسیله‌ای (مائده/35) برای رسیدن به هدف نزول قرآن (بقره 185) است. قرآن نوری است فرودآمده (نساء/174)، برای اینکه مردم را تا مبدأ نور (نور/35) بالا ببرد؛ انسان برای رسیدن به بالاترین درجات کمال (نور و قرب الهی )، نیازمند ریسمانی محکم و آویخته می‌‎باشد(بقره/256، لقمان/22)، که آن قرآن (حبل‌الله) است. برای اینکه این ریسمان استوار الهی، ما را به قلّه سعادت، صعود دهد، ضروری است از قرآن‎خوانی، به قرآن‌دانی و پس از آن دو، به زیست قرآنی برسیم که این نوع زیست، آخرین سفارش قرآن ناطق علی(ع) است: «خدا را خدا را در‎باره قـرآن، مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشى گيرند.»(نهج‌البلاغه، نامه 47)

هر آیه‌‎ای از قرآن؛ درجه‌‎ای از بهشت

در احادیث متعدّد با تعابیر متفاوت، ولی مفهومی واحد، در منابع شیعه و سنی از پیامبر (ص) و امامان (ع) آمده که آیات قرآن، ملاک ِ صعودِ درجاتِ بهشت است؛ طبق این روایات، اگر کسی سه‌ هزار آیه بخواند، سه‌هزار درجه به او داده می‎شود و همین طور بیشتر به مقدار حفظ و مُصاحبت با قرآن، در بهشت درجه و حسنه گرفته و بالا می‎رود. البته کسی می‌تواند در قیامت، قرآن بخواند که آن را از این دنیا با خود برده باشد، اما کسی که قرآن در جان و روح او ملکه نشده و در دنیا قرآنی زیست نکرده است؛ چگونه می‌تواند قرآن و آیاتش را با خود به آخرت برد؟!

انسان ممكن است در دنیا یك قرآن را ختم کند، چون خواندن و قرائت ظاهری قرآن دشوار نیست، ممكن است کسی این شش هزار و اندی آیه را یكی پس از دیگری بخواند و تمام كند، اما در قیامت این‌چنین نیست، بعضی‎ها پنج آیه را می‌خوانند و خسته می‌‌شوند، بعضی‌ها پنجاه آیه را می‌خوانند و خسته می‌شوند، این گونه نیست كه مانند دنیا هر چه كه بخواهد بتواند بخواند، بلکه همان‌گونه كه به هر آیه‌ای عمل كرده است، می‎تواند بخواند و بالا برود و هر آیه‎ای كه عمل نكرده یا متوجّه نشده است، نمی‌تواند بخواند [تسنیم]؛ لذا قابل تأمل است که رسول رحمت(ص) هم فرمود:

«رُبَّ تالٍ لِلقرآنِ و القرآنُ يَلعَنُهُ » چه بسا تلاوت کننده‎ قرآن که قرآن نفرینش می‌کند[جامع الاخبار، ص130،ح 255}

امام زين‌العابدين (ع) فرمود: بر تو باد قرآن؛ زيرا خداوند بهشت را آفريد و درجات آن را به اندازه آيات قرآن قرار داد. پس هر كه قرآن بخواند، قرآن به او مى‎گويد: بخوان و بالا‎برو و هركس از اين افراد وارد بهشت شود، در آن جا كسى بلندمرتبه‎تر از او نخواهد بود، مگر پيامبران و صدّيقان [بحارالأنوار، ج92، ص198،ح 8}

آگاهی:

1- براساس آمار دقیقی که فرهنگ آماری کلمات قرآن کریم ارائه داده، قرآن دارای 114 سوره، 6236 آیه و 77807 کلمه است. مشهورترین و صحیح‌ترین اَقوال در تعداد آیات، 6236 (عدد کوفی) است و در غیر سوره حمد، «بَسمَلَة»ی هر سوره، جزء آیه اول آن سوره محسوب می‌شود نه این که یک آیه جداگانه باشد. امین‌الاسلام طَبرِسی روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است که قول بالا را تأیید می‎کند. {مجمع‌البیان ، ج 1 ، ص 11}

2-  برای ماندگاری تعداد آیات قرآن در اذهان، بهتر است این‌گونه یاد بگیرید:  6 =  3  ضربدر  2  = 6 

منابع شیعه: بحارالانوار، ج92 ، ص22-  الکافی ، ج2  ص 606 منابع اهل سنت: سنن الترمذی،ج 5 ص178- کنز العمال،ج 1 ص512

 

کد

برای دیدن اینفوگرافیک در اندازه واقعی، راست کلیک کرده و گزینه open image in new tab را انتخاب کنید.

اینفوگرافیک

انتهای پیام
captcha