سوژه‌های فصل دوم «محفل» مرا شوکه کرد + فیلم
کد خبر: 4203707
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
حسنین الحلو در گفت‌وگو با ایکنا:

سوژه‌های فصل دوم «محفل» مرا شوکه کرد + فیلم

کارشناس عراقی ویژه برنامه تلویزیونی «محفل» که طی ماه مبارک رمضان شاهد پخش آن از شبکه سوم سیما هستیم، با اشاره به اینکه در ابتدای ضبط این برنامه نگران بودم که افراد دعوت شده، جذابیت چندانی برای مخاطب نداشته باشند، گفت: در فصل دوم با سوژه‌های جالبی مواجه و از دیدن آنها شوکه شدم.

حسنین الحلودومین فصل از ویژه‌برنامه «محفل» طی ماه مبارک رمضان، پیش از هنگامه افطار از شبکه سوم سیما پخش می‌شود؛ برنامه‌ای که با محوریت قرآن و با دعوت از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی که در حوزه فعالیت خود نوآوری دارند، دقایقی از اوقات روزه‌داران را در ماه میهمانی خدا غنی می‌سازد.

توفیق چشمگیر فصل اول این برنامه که رمضان گذشته پخش شد، «محفل» را تبدیل به یک برنامه استاندارد در حوزه برنامه‌سازی مناسبتی با محوریت قرآن و پرداختن به مباحث معرفتی و دینی کرده است؛ این برنامه با وجود قالب و فرمی تا حدودی مشابه با نمونه‌های خارجی، از محتوایی ملموس برای خانواده ایرانی برخوردار است و فضایی متأثر از مناسبات هم‌میهنان روزه‌دار دارد؛ مؤلفه‌ای که بسیار نزدیک به حال و هوا و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

یکی از عوامل مؤثر در جذابیت زایدالوصف این برنامه، حضور کارشناسان قرآنی به ویژه کارشناسان خارجی و مشخصاً دو تن از آنان، یکی از عراق با نام «حَسنین الحِلو» و دیگری از سوریه به نام «رضوان درویش» است.


بیشتر بخوانید و ببینید:


ارتباطی دوستانه و صمیمانه‌ای که میان این دو کارشناس با سه کارشناس قرآنی از ایران و همچنین مجری این برنامه رسالت بوذری وجود دارد، «محفل» را از ورطه یک برنامه رسمی تلویزیونی که قاعدتاً با توجه به موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود باید بر غلظت چنین فضایی نیز به آن افزوده شود، خارج کرده تا جایی‌که این ارتباط صمیمانه میان مجری و کارشناسان به بیننده تلویزیونی سرایت کرده و آنها ارتباطی صمیمانه و خودمانی با آن برقرار کرده‌اند.   

در ادامه با کارشناس عراقی «محفل»، حسنین الحلو، در حاشیه آخرین روزهای ضبط این برنامه گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

حسنین الحلو قاری عراقی

ایکنا ـ شما با تولید و پخش فصل نخست برنامه «محفل» در میان ایرانیان به خوبی شناخته شدید؛ آیا در فصل دوم این برنامه این نگرانی برای شما وجود داشت که نتوانید همان اثرگذاری فصل اول را برای مخاطب داشته باشید؟

بله، الان من برای تحقق همین نیت، که موفقیت فصل اول دوباره تکرار شود، آمدم. تمامی گروه سعی کردیم که فصل دوم «محفل» بینندگانی چندبرابر فصل اول داشته باشد و اگر میزان بیننده این برنامه در سال گذشته حدود 30 میلیون نفر در ایران و چند برابر در خارج از ایران بوده است، این تعداد چندین برابر شود و با محوریت قرآن بیش از پیش بر مخاطب اثرگذار باشیم.

ایکنا ـ سوژه‌هایی که در فصل دوم «محفل» به آن پرداخته شد به نسبت فصل اول چه پیشرفت کمی و کیفی داشتند؟

بعد از تولید و پخش فصل اول محفل نگران بودم که فصل دوم آن تولید نشود و اگر هم قرار به تولید باشد، عوامل سازنده می‌خواهند سوژه‌های آن را از کجا تأمین کنند؟ چراکه سوژه‌های فصل اول بسیار ناب و عالی بودند، اما به محض اینکه ضبط برنامه آغاز شد، مواجه شدن با میهمانانی که به عنوان سوژه‌های قرآنی به برنامه دعوت شدند، شخص من را شوکه کرد؛ حضور آنها و برنامه‌هایی که اجرا کردند، کم‌نظیر بود. چه قاریان و حافظانی که قرآن خواندند و چه فعالانی که درباره قرآن در این برنامه صحبت کردند، یکی از دیگری بهتر بودند تا جایی که فکر کنم، فصل دوم محفل از فصل اول آن مخاطبان بیشتری را به خود جذب کند.

ایکنا ـ تا زمان پیش‌تولید این برنامه احتمال داشت که میزبانان یعنی کارشناسانی که شما هم یکی از آنها هستید، تغییر کنند. البته فصل دوم با کارشناسان فصل قبل تولید و به روی آنتن رفت. در این مورد چه نظری دارید؟

در این مورد که چه اتفاقی افتاد و آیا قرار بود کارشناسانی غیر از ما در این فصل به عنوان میزبان حضور داشته باشند و یا خیر، اطلاعی ندارم و تصمیم درباره این مسائل به گروه تولید و دست‌اندرکاران این برنامه مربوط می‌شود، اما همین که دوباره در فصل دوم حضور داریم نشان‌دهنده این است خداوند خواسته محفل به این سمت برود و از این طریق در دل مردم جای گیرد به ویژه که در خارج از ایران بیش‌تر از ده‌ها برابر آنهایی که در ایران برنامه را دیدند، «محفل» مخاطب داشت. اینکه چرا من هستم و مثلاً کارشناس قرآنی دیگری نیست باید بگویم که این امر موهبت خداست تا عزیزان تولیدکننده این برنامه از میان هزاران استاد قرآنی که در سراسر جهان اسلام هستند، این حقیر را انتخاب کرده‌اند تا در خدمت سایر اساتید داور و کارشناس این برنامه باشم.

برنامه محفل

ایکنا ـ آیا فصل اول محفل واکنش و نقدی جدی دربرداشت؟ به ویژه درباره اجرای شما. به مهمترین آنها اشاره کنید.

تنها نقدی که پس از اتمام پخش فصل اول این برنامه در جریان آن قرار گرفتم این بود که چرا پخش این برنامه در دیگر ایام سال و مثلاً هفته‌ای یا حداقل ماهی یک بار ادامه پیدا نکرد؟ باقی نظرات در مورد این برنامه عالی و مثبت بود و با وجود اینکه برنامه‌ای قرآنی را تولید و ارائه کرده بودیم، برخی اظهار نظرها حاکی از این بود که مثلاً ما بی‌حجاب بودیم یا حجاب مناسبی نداشتیم و با تأثیر از این برنامه محجبه شدیم یا اهل نماز و روزه نبودیم و این برنامه موجب شد که نماز بخوانیم و انجام کارهای عبادی را جدی بگیریم و اینها بازخورد حقیقی و سازنده برنامه‌ای همچون محفل بوده است.

ایکنا ـ در مجموع استقبال از فصل نخست برنامه محفل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بیش از یک‌سوم بینندگان داخلی که این برنامه را دیدند، براساس آخرین آمارها، از کشورهای خارجی بیننده داشتیم که غالباً از کشورهای عربی بودند، اما بیننده از کشورهای غیرعرب زبان هم داشتیم که مثلاً از کشورهای فیلیپین، اندونزی، مالزی و ... بودند و تصور می‌کنم که فصل دوم این برنامه بینندگان بیشتری از فصل اول داشته باشد.

با حسنین الحلو بیشتر آشنا شوید

حسنین الحلو، متولد بصره است. زمانی که او به دنیا آمد، مذهبیون عراق در دفاع از آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر در حال جنگ بودند. زمانی که کلاس اول ابتدایی بود در عراق انتفاضه شعبانیه شکل گرفت و به همین دلیل با عمه خود به شهر قم مهاجرت کرد و به خانه عمویش که یکی از سربازان سپاه بدر بود، آمد. به گفته خودش چند نفر از عموهایش در جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران در جبهه‌های ایران به درجه شهادت رسیده‌اند و در گلزار شهدای قم دفن شده‌اند.

جنگ او را از خانواده‌اش جدا کرد

او ۱۰ خواهر و برادر دارد که قرار بود چند روز بعد از حضور او در قم آن‌ها نیز به حسنین در قم بپیوندند، اما به دلیل جنگ مرز بسته شد و مجبور شدند به عربستان سعودی مهاجرت کنند. او از ۶ تا ۱۰سالگی، از خانواده‌اش هیچ خبری نداشت و در نهایت بعد از پنج سال آن‌ها را در اردوگاهی در ورامین می‌بینید.

از طلبگی در قم تا حضور در عراق

به روایت خودش او به رشته فوتبال علاقه‌مند بود و انسی با قرائت قرآن نداشته است و همیشه قرائت قرآن را با لحن عبدالباسط که یادآور درگذشت کسی بوده می‌شناخته است تا اینکه صوت قرآن «طلحه» را شنید و به قرائت قرآن علاقه‌مند شد.

او ۱۳ سال در حوزه علمیه قم درس خوانده و بعد از ۲۳ سال زندگی در ایران، به کشورش عراق بازگشت، حسنین در سال ۲۰۱۳ به عنوان موذن حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) انتخاب شد. او در سال ۲۰۰۴ با «شحات»، یکی از قاریان برجسته قرآن کریم دیدار داشته است و او را مشوق اصلی‌ خود می‌داند.

حسنین الحلو در سال ۲۰۰۵ نفر اول مسابقات قرآن کشور عراق شده و بعد از آن سال، داور بیش از ۴۵۰ مسابقه قرآنی بوده است.

از مؤذنی در حرم حضرت عباس(ع) تا مجری برنامه «وجیها بالحسین»

او معتقد است که قرآن در زندگی‌اش معجزات بسیاری داشته که یکی از آن‌ها موذنی در حرم حضرت عباس(ع) بوده است. زمانی که در حضور آیت‌الله گلپایگانی مشغول قرائت قرآن بوده، ایشان بعد از قرائت حسنین، از او دعوت می‌کند تا به عنوان موذن و قاری حرم حضور داشته باشد. حسنین الحلو در یکی از برنامه‌های مذهبی تلویزیون عراق به عنوان مجری و تهیه‌کننده حضور داشته است که همین موضوع را از برکات قرآن می‌داند.

انتهای پیام
captcha