از برپایی درس خارج در شهرهای مختلف تا تبلیغ دین کنار دریا
کد خبر: 4204257
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
مروری بر رویدادهای مهم حوزه علمیه در سال 1402

از برپایی درس خارج در شهرهای مختلف تا تبلیغ دین کنار دریا

حوزه علمیه در سال 1402 همانند سایر سال‌ها در حوزه‌های تبلیغ، پژوهش و آموزش اقدامات متنوعی در دستور کار داشت؛ این طرح‌ها شامل پیگیری یکسری برنامه‌های از قبل طراحی شده و یکسری برنامه‌های جدید بوده است.

گزارش حوزه/ حوزه علمیه در سال 1402 از وفات برخی شخصیت‌ها تا اجرای طرح‌های تبلیغی و پژوهشیبه گزارش ایکنا، سال 1402 به پایان رسید و سال جدید آغاز شد؛ تغییر سال فرصتی است تا افراد و نهادها به بررسی فعالیت‌ها و نتایج کارهای خود و میران موفقیت‌ها و ناکامی‌ها بپردازند.

در سال 1402 تغییر و تحولاتی در حوزه علمیه رخ داده که برخی از آن‌ها راهبردی و برخی جزئی بوده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر تحولات مهم حوزه علمیه در سالی که گذشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا به تشریح مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال 1402 پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین کارها، سرفصل‌نویسی برای رشته‌های تخصصی است که واقعاً کاری عظیم است؛ نقشه این کار با کارشناسی فراوان انجام شد و با توجه به عدم توقف علم، این روند ادامه دارد. ما 50 گروه علمی داریم که با ساعت‌ها کار کارشناسی سرفصلی را تدوین می‌کنند و بعد در کمیسیون مراکز تخصصی بررسی می‌شود و دوباره در شورای گسترش باید مورد بحث قرار می‌گیرد تا نهایی شود که فرایندی زمان‌بر است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: اقدام مهم دیگر توسعه دروس خارج در استان‌ها است که هم‌اکنون 35 درس خارج بیرون از قم داریم؛ استانی مانند فارس آنقدر بزرگ است که باید چندین درس خارج داشته باشیم لذا رسمیت‌بخشی و توسعه این دروس در حال انجام است و در کنار آن درختواره دانشی هم در استان‌ها در حال توسعه است.  

مهدی رستم نژاد

 

اجرای سرفصل‌ها و واحدهای جدید آموزشی

مهدی رستم‌نژاد گفت: موضوع مهم دیگر بازخوردگیری از 6 سال تدریس سرفصل‌ها و واحدهای جدید آموزشی که به صورت آزمایشی تدریس شد، در حوزه است که نتیجه‌اش این است برخی درس‌ها باید حذف شود، حجم برخی کم و برخی هم تثبیت شود. همچنین موضوع دیگر واگذاری بخشی از امور استانی مانند برپایی آزمون به خود استان‌ها است که برگزاری آزمون شفاهی در حال انجام است؛ همچنین ارتقاء از سطح یک به دو و بالاتر هم به خودشان واگذار خواهد شد. 

به گفته وی، توسعه و ارتقای دروس فقه معاصر هم از دیگر برنامه‌های مهم این معاونت در سال 1402 بوده است که در سال بعد هم تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از فعالیت‌های انجام‌شده در معاونت آموزش حوزه علمیه، ایجاد سامانه تأسیس و توسعه واحدهای آموزشی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بود؛ مدیران مدارس و مراکز استانی با ایجاد این سامانه می‌توانند جهت اجرای رشته یا دوره تخصصی در استان یا واحد آموزشی خود، جهت ثبت درخواست از طریق این سامانه اقدام کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه آغاز فراخوان پذیرش حوزه‌های علمیه برای سال تحصیلی جدید از 22 اسفند ماه را از دیگر کارهای صورت گرفته در معاونت آموزش حوزه دانست و تأکید کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط پذیرش می‌توانند به سایت پذیرش حوزه‌های علمیه برادران به نشانی Paziresh.ismc.ir مراجعه کنند. همچنین ارزیابی ضمن خدمت اساتید واحدهای آموزشی برای نیم سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲ از اول بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و اساتید، طلاب و معاونان آموزش واحدهای آموزشی و مدیریت‌های استانی می‌توانند از تاریخ یاد شده به پیشخوان به آدرس http://login.ismc.ir مراجعه کنند.

سرنوشت کنگره صدمین سال بازتأسیس حوزه

کنگره صدمین سال بازتأسیس حوزه قرار بود در سال 1401 برگزار شود ولی به 1402 موکول شد ولی امسال هم برگزار نشد؛ حجت‌الاسلام رستم‌نژاد در این‌باره گفت: این کنگره به علت محتوای بسیار زیادی که در ابعاد مختلف تولید شده، به تعویق افتاده است و هنوز برخی استادان مقالات خود را به دبیرخانه تحویل نداده‌اند و باید دریافت شود ولی قطعی است که کنگره در سال 1403 برگزار خواهد شد و احتمال برپایی آن در اریبهشت ماه هم وجود دارد.  

تولید بسته محتوایی ویژه مبلغان

مقیمی حاجی

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه هم به اجرای برنامه‌های متعددی در سال 1402 اشاره کرد و گفت: مراسم بیست‌وپنجمین همایش کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه ۱۲ بهمن در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء و با حضور شخصیت‌های مختف حوزوی و استادان و طلاب حوزه علمیه برگزار شد. 

وی با بیان اینکه فراخوان شانزدهمین جشنواره علامه حلی، فراخوان هشتمین جشنواره مقالات علمی حوزه و دومین جشنواره کانون‌های علمی واحدهای آموزشی از دیگر برنامه‌های حوزه در سال گذشته است، گفت: علاقه‌مندان برای حضور در جشنواره علامه حلی می‌توانند به نشانی http://login.ismc.ir/?refurl=https://ssmp.ismc.ir/ مراجعه کنند. طلاب جوان (زیر ۳۵ سال) حوزه‌های علمیه برادران و خواهران سراسر کشور (متولدین ۱۳۶۸/۱/۱ و بعد آن) تا پایان روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ فرصت دارند فرایند ثبت‌نام در این جشنواره را تکمیل کنند.

مقیمی حاجی، تولید بسته محتوایی ویژه مبلغان در ماه مبارک رمضان در شبکه معارف اهل‌بیت(ع) به 26 زبان، فراخوان عضویت در انجمن علمی زن و خانواده، فراخوان شناسایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه، فراخوان هشتمین جشنواره مقالات علمی حوزه و ارسال مقاله، همچنین اعطای رتبه علمی، ترویجی به دوفصلنامه شبهه پژوهی مطالعات قرآنی، انتشار کتاب «تربیت و سلامت جنسی؛ رویکردی اسلامی و روان‌شناختی» و برپایی نمایشگاه آثار معاونت پژوهش حوزه علمیه از دیگر کارهای انجام شده در سال 1402 برشمرد.

حمایت از طرح‌های مورد نیاز نظام

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه در دبیرخانه حمایت از طرح‌های مورد نیاز نظام هم کارهای خوبی در سال گذشته انجام شده است، افزود: بیش از ۴ هزار طرح تاکنون به دبیرخانه واصل شده که ۳۵۰۰ طرح بررسی شده و ۵۰۰ پروژه هم قرارداد بسته شده و ۱۵۰ اثر هم از آثار تأییدشده توسط دبیرخانه حمایت از طرح‌های مورد نیاز نظام منتشر شده است.

معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه المصطفی بیش از دو هزار اثر تولید کرده که عمده آن‌ها توسط طلاب غیر ایرانی تولید شده است، افزود: مرکز قائمیه بیش از دو هزار منبع را به ۸ زبان ارائه کرده‌ است. هم‌اکنون ۱۲۰ مرکز فعال در حوزه داریم که از بین آن‌ها ۴۰ مرکز در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین ۲۳ هزار کتاب وارد ادوار مختلف همایش کتاب‌سال حوزه شده است؛ البته آثار کلی تولیدی در حوزه بیش از ۷۰ هزار اثر است.

مقیمی حاجی با بیان اینکه بیش از ۶۰ مرکز بین‌المللی شناسنامه‌دار شده و به زبان‌های مختلف در حال فعالیت هستند، گفت: این مراکز عمدتاً در کشورهای دیگر هستند و برخی به بیش از هزار زبان اثر منتشر کرده‌اند.

طرح مسجد تراز انقلاب و اسلام

گزارش حوزه/ حوزه علمیه در سال 1402 از وفات برخی شخصیت‌ها تا اجرای طرح‌های تبلیغی و پژوهشی

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه درباره طرح هجرت گفت: این طرح مسجدمحور است ولی بخشی از آن در حاشیه شهرها، زندان‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و مناطق آسیب‌خیز در حال انجام است. طرح دیگر که در دل این طرح است، طرح مسجد تراز انقلاب و اسلام است که چند سالی طراحی شده بود ولی ثمر نداده بود که اجرای این طرح در بیش از 3 هزار مسجد شروع شده است. برنامه ما این است همه مبلغان تحت پوشش حوزه، این طرح را اجرا کنند.

وی در ادامه گفت: طرح دیگر ثقلین است یعنی در هر مسجدی که روحانی طرح هجرت وجود دارد در آنجا پایگاه قرآنی _ روایی ایجاد می‌شود و آموزش قرآن و روایات، حفظ قرآن و تجوید در دستور کار قرار دارد. الان حدود 4 هزار پایگاه قرآنی ثقلین ایجاد شده است.

تبلیغ دین کنار دیا و داخل زندان

ملانوری با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌های معاونت تبلیغ، طرح تربیتی امین است و طلاب در مدارس آموزش و پرورش حضور یافته و این طرح را اجرا می‌کنند، گفت: 23 هدف تربیتی در این طرح وجود دارد و طلابی که در این طرح حضور دارند، گزینش قوی شده و دوره آموزشی بدو تبلیغ دارند. در سال گذشته برای افزایش کیفیت این طرح، چند شاخص مهم لحاظ شد. کار دیگر ما طرح تبلیغ تخصصی است که بیشتر پیگیری شد، تبلیغ در بوستان‌ها، در کنار دریا، در ورزشگاه‌ها و محیط‌های ورزشی، کمپ ترک اعتیاد و ...؛ گروه‌های علمی بسیار خوبی متناسب با آسیب‌های اجتماعی طراحی شده و مبلغانی هم اعزام شده‌اند و فعالیت‌های خوبی در این عرصه انجام شد. این طرح در آزادسازی زندانیان آن هم به گفته خود مسئولان مرتبط، بسیار مؤثر بوده است و رضایت بالایی را شاهدیم.

به گفته ملانوری علاوه بر اجرای برنامه‌های جذاب در کنار دریا یکی دیگر از کارها، ساماندهی گروه‌های تبلیغی طلبگی است که بیش از 700 گروه تبلیغی مجوز گرفته‌اند و در مناسبات مختلف فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: بخش دیگر تبلیغ در فضای مجازی است؛ در گذشته عمدتاً تبلیغ متنی در فضای مجازی داشتیم ولی الان کار به صورت تخصصی در حال انجام است؛ در 8 استان تبلیغ تخصصی شروع شده است. همچنین تولید محتوای تبلیغی از کارهای مهم انجام شده است که از جمله مجله مبلغان، سفیر امین، مجله ویژه خانواده مبلغین، مطالعات تبلیغ و ... در این راستا تولید می‌شود. بیش از 50 عنوان کتاب هم در زمینه تبلیغ تولید شده و یا در حال چاپ است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کار ویژه‌ای که در حال پیگیری است اجرای سخنان مقام معظم رهبری در مورد تبلیغ بود، افزود: ایشان بر تبلیغ تهاجمی به کانون‌های فکر معاندان و دشمنان توجه ویژه‌ای داشتند و معاونت تبلیغ هم برنامه‌هایی در این راستا طراحی کرده است. بیش از 30 جلسه با حضور معاونان و نخبگان تبلیغ برپا شد و این جلسات هنوز هم ادامه دارد و طرح اولیه در راستای تحول در تبلیغ به دفتر رهبری و شورای عالی حوزه تحویل شده است و به زودی اجرا خواهد شد.

 

علی فرج زاده 

انتهای پیام
captcha