مهم‌ترین خیران، خیران سیاسی هستند
کد خبر: 4204434
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲

مهم‌ترین خیران، خیران سیاسی هستند

یک استاد دانشگاه گفت: خیران سیاستی افرادی هستند که در سیستم اداری مشغول هستند و آنها باید تلاش کنند تا مشکلات سیاست‌هارا درست کنند و جامعه را به نحو خود تغییر دهند، زیرا آنها مهم‌ترین خیران هستند و خیری که یک سیاست‌مدار است، می‌تواند انجام دهد اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به خیران غیر اداری دارد.

احمد میدری، استاد دانشگاه علامه طباطباییبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد میدری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی انتقال تجربه با موضوع خیر مؤثر که امروز ۱۹ اسفندماه در سالن فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه در شهرهای مشهد، قم و شیراز بیشترین بچه‌های معلول ایران در مراکز نگهداری می‌شوند، باید به علل آن توجه کرد و علل آنها این است که اکثر خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، به شهرهای زیارتی ایران سفر می‌کنند تا عنایت ائمه معصوم(ع) شامل حال آنها شود و بعد از مدتی مراکز نگهداری از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این امر مسئله‌ای است که برای آن راهکارهای متفاوتی ذکر می‌شود و یکی از راهکارهایی که برای جلوگیری از این امر بیان می‌شود این است که زوجین در هنگام ازدواج آزمون‌های غربالگری انجام دهند تا از صحت این امر آگاه شوند، البته لازم به ذکر است که چند سال در تلاش بوده‌ایم که این کار را به اکثر مراکز تعمیم دهیم و آن را به رویه ملی تبدیل کنیم، زیرا این امر از سال ۱۳۸۳ در مجلس تصویب شده بود، اما بعد از گذشت 10 سال اجرایی نگشته بود، بنابراین باتوجه به اقدامات و تمهیدات انجام شده در سال ۱۳۹۶ این قانون اجرایی شد.

میدری بیان کرد: در ایران سالانه حدود ۲۵ هزار کودک معلول متولد می‌شود که طی آزمایش‌های غربالگری برخی از آنها را می‌توان کنترل کرد، اما متاسفانه بعد از مدتی که سیاست‌مداران عوض شدند، این قانون را لغو کردند و اجرای آن صورت نگرفت که این تغییر سیاستی را می‌توان با عنوان فقر سیاستی نام‌گذاری کرد، زیرا سیاست‌ها باتوجه به سلیقه سیاست‌گذاران تغییر می‌کند و به نظر آحاد جامعه توجهی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: به نظر من بزرگترین امری که به عنوان کار خیر باید به آن توجه شود، همین موضوع است، زیرا باید تلاش کنیم تا بتوانیم راه‌حلی ارائه دهیم تا سیاست‌های مؤثر و پایدار را در کشور دارا شویم. در برخی از کتابها که با مضمون کار خیر نوشته شده، این موضوع بیان شده است که دو سوم افرادی که کار خیر انجام می‌دهند، نمی‌دانند که این کار خیر آنها چه اثربخشی در جامعه به دنبال دارد، البته این امر تنها در خصوص خیران صدق نمی‌کند و سیاست‌مداران هم از این موضوع غافل هستند.

وی بیان کرد: خیر سیاستی این است افرادی که در سیستم اداری هستند تلاش کنند تا مشکلات سیاست‌ها را درست کنند و جامعه را به نحو خود تغییر دهند، زیرا آنها مهم‌ترین خیران هستند و خیری که یک سیاست‌مدار می‌تواند انجام دهند اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به خیران غیر اداری دارد، حال باید تلاش کنیم تا این امر را در جامعه ایران صدق دهیم و برای تعمیم‌سازی آن تلاش کنیم و تا رفتار دولت تصحیح نشود، بسیاری از مشکلات ما رفع نخواهد شد.

میدری ادامه داد: دولت ایران امسال ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه کرده است، همچنین خیرانی که در خصوص آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند امسال حدود 10 هزار میلیارد تومان برای مدرسه‌سازی اختصاص داده‌اند که این 10 هزار میلیارد تومان مبلغ چشمگیری است، اما در مقایسه با هزینه کل آموزش و پرورش تنها ۴ درصد این رقم است، پس با توجه به این ارقام متوجه می‌شویم که کمک‌های مردمی در مقایسه با ارقام دولتی بسیار ناچیز است، لذا تا رفتار دولت تصحیح نشود، خیلی از مشکلات ما حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: در ایران بسیاری از انسانها گمان می‌کنند که رفتار دولت را نمی‌توانند تغییر دهند، اما این باور، بسیار اشتباه و غلط است، زیرا مراکزی در دنیا وجود دارد که صاحبان نظر در آنجا جمع شده و برای حل و تغییر سیاست‌های دولت خود، راه‌حل ارائه می‌دهند. ایران هم می‌تواند این کار را انجام دهد تا در خیر سیاستی مردم هم شریک شوند، به عنوان مثال ایران یکی از 6 کشوری است که به فرزندانی که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارد، شناسنامه نمی‌داد، اما در چند سال گذشته طی اقدامات انجام شده برای تمامی این فرزندان شناسنامه صادر شده است و با همت برخی از مسئولان و آحاد جامعه حدود 70هزار کودک شناسنامه گرفتند و مجوز ورود به مدرسه را دارا شدند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که بزرگترین پولشویی‌های دنیا در مؤسسات خیریه انجام می‌شود، اما طبق قانون اداره دارایی این موسسات نمی‌توانند به صورت کامل عملکرد خود را برای آحاد جامعه شفاف‌سازی کنند، بنابراین دولتها باید در این امر هوشیار باشند تا شفاف‌سازی برای آنها به نحو احسنت انجام شود.

در ادامه هدی پیروی، کارآفرین و مدیر گروه علمی صنعتی خراسان رضوی، در گردهمایی انتقال تجربه با موضوع خیر مؤثر که امروز 19 اسفندماه در سالن فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد اظهار کرد: تمامی ما وجه مشترکی داریم که آن ایفای نقش ما در زندگی، خانه و .. است و هرکدام از این نقش‌ها علاوه بر اینکه اختیاراتی به ما می‌دهد، مسئولیت‌هایی را هم برای ما به ارمغان می‌آورد که ایده دیگردوستی و رویکرد اخلاق‌مدارانه در همین نگاه مسئولانه خود را نشان می‌دهد

پیروی بیان کرد: بین دو مفهوم زیستن و مردن تفاوتی وجود دارد که باید به آن توجه کنیم تا متوجه شویم که نقش انسانی خود را در کدام‌یک از این مفهوم‌ها باید جست‌وجو کنیم. در هنگام سختی‌ها می‌توانیم در مورد خودمان بگوییم که لحظه‌های دشوار زندگی پارامترهای شخصیت ما را تغییر داده و انسانیت را در درون ما متبلور کرده است، یعنی انسان در چنین شرایطی می‌تواند بگوید که کیفیت زندگی در لحظه‌های مولد رنج‌ها و مرارت‌ها ما را تبدیل به انسان‌هایی می‌کند که پارامترهای کیفیت زندگی خود را دنبال می‌کند و این پارامترها هستند که شخصیت مارا به عنوان یک انسان برتر به نمایش می‌گذارند و خوشبختی را در درون ما به وجود می‌آورند.

این کارآفرین تصریح کرد: اگر بخواهیم برداشتی از کتاب دیگر دوستی مؤثر نوشته پیتر سینگر داشته باشیم، می‌توانیم این دو نکته را بیان کنیم که ما تنها نیستیم و دیگران در زندگی ما وجود دارند و دومین مورد هم این است که برای داشتن زندگی اخلاقی باید تلاش کنیم تا بهترین خودمان باشیم و بهترین کاری را که در دانش، مهارت، زبان و .. یاد داریم، به نمایش بگذاریم.

وی اظهار کرد: برخی از انسانها فکر می‌کنند که حتماً باید اقدامات بزرگی صورت گیرد تا تغییراتی در شرایط فرهنگی اجتماعی نمایان شود، اما این دیدگاه، تفکر درستی نیست و با اقدامات کوچک هم می‌توانیم در شرایط جامعه تغییری ایجاد و مؤثر عمل کنیم. ما می‌توانیم با ایجاد فرهنگ، آموزش و تشکیل مؤسسه‌های خیر برخی از معضلات را کاهش دهیم، به عنوان مثال یکی از این مشکلات مشکل رفع گرسنگی است، باید همه باهم دست به دست هم دهیم و الگوی مصرف غذای خود را تصحیح تا از این حد از اسراف جلوگیری کنیم، بنابراین باید هرکداممان باتوجه به مسئولیت‌های فردی خود، در این امور تأثیرگذار باشیم.

پیروی ادامه داد: علاوه بر مسئولیت‌های فردی نهادها و شرکتها مسئولیت‌هایی در قبال نقش‌های اجتماعی خود دارند که باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند. برخی از مسئولیت‌های آن‌ها شامل پایبندی به اصول معنوی و اخلاقی، پایبندی به محیط زیست، پایبندی به فرصت‌های شغلی برابر در جامعه، رسیدگی به حداقل‌های نیازهای کارکنان خود و احترام به حقوق انسانی می‌شود. شرکتها و سازمانها قبل از رسیدگی به مسئولیت‌های بشردوستانه، سه مسئولیت عمده مهم را دنبال می‌کنند که اینها شامل مسئولیت‌های اقتصادی، تأمین نیازهای حقوقی و مسئولیت‌های اجتماعی است. بعد از رسیدگی به این موضوعات نهادها می‌توانند در مسئولیت بشردوستانه خود قدم بگذارند و اصل اول این مسئولیت رعایت قانون و حمایت از قانون است.

مدیر گروه علمی صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: بنابر این موارد تمامی ویژگی‌های یک شرکت می‌تواند تأثیر خوبی در ایفای نقش اجتماعی و بشردوستانه انسان‌ها داشته باشد. مؤسسه‌ای در کشور وجود دارد که با عنوان آگاپه نام‌گذاری شده است و در آن به زمینه‌های بشردوستانه توجه ویژه‌ای کرده است،لذا  باید توجه داشت که اقدامات بشردوستانه ما صرفاً به کارهای خیر تعمیم نمی‌یابد و مصداق‌های دیگری هم دارد. مرحوم دکتر شریعتی از زندگی تعبیر ویژه‌ای دارد و بیان می‌کند: مفهوم زندگی شامل نان، آزادی، فرهنگ، ایمان و دوست‌داشتن می‌شود.

وی گفت: مفهوم اول نان است که در مجموعه آب پاک، نان پاک، خاک پاک و هوای پاک قرار می‌گیرد که در کشورهای درحال توسعه کم‌وبیش این مفهوم‌ها از دست رفته است، بنابراین اولین پیش نیاز زندگی انسان که همین نان است در حال فروپاشی است و با توجه به این امر وظیفه ما به عنوان یک نهاد آن است که از محیط زیست حمایت و مراقبت کنیم تا نیازهای زندگی خود و دیگران را بتوانیم تأمین کنیم، لذا باتوجه به این اوامر نقش انسان در مسئولیت‌های بشردوستانه شفاف است، اما باید برای شرکت‌ها و نهادها آموزش و آگاهی پیدا کنیم.

انتهای پیام
captcha