«ستایشگران خورشید»؛ آغازی بر نهضت تاریخ شفاهی پیرغلامان
کد خبر: 4204863
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰

«ستایشگران خورشید»؛ آغازی بر نهضت تاریخ شفاهی پیرغلامان

دبیر جامعه ایمانی مشعر گفت: تولید مجموعه ستایشگران خورشید، آغازی بر یک نهضت جمعی و فراگیر، برای حفظ و‌ گسترش تراث گران‌سنگ هیئت است. در فصل دوم این مجموعه که به زندگانی میرزامحمدعلی ستایشگر اختصاص دارد، بیش از دوهزاروپانصد دقیقه فیلم درباره مرحوم ستایشگر ضبط و جمع‌آوری شده‌است.

«ستایشگران خورشید»به گزارش ایکنا، رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر در آئین رونمایی از یادنامه و مستند زندگانی پیرغلام سیدالشهدا(ع) زنده‌یاد حاج میرزا محمدعلی ستایشگر، اظهار کرد: گام نخست این اتفاق به نام حاج علی خورشیدی برداشته شد و به همت دوستان کار ادامه یافت و امروز بخش دوم این مجموعه‌ مستند را درباره مرحوم ستایشگر رونمایی می‌کنیم. 

وی با اشاره به اینکه در طول ساخت این مجموعه با ۴۱ نفر مصاحبه صورت گرفت و از خاطرات و نکات ایشان درباره مرحوم ستایشگر استفاده شد، مطرح کرد: از تمام افرادی که سندی، عکسی، قطعه تصویری، صوتی یا هر آن‌چه از گنجینه میراث هیئت و تراث ستایش‌گری، در کنج پستو و گنجه‌های خود دارند، تقاضا داریم که به امانت این گنجینه را برای فرآوری و تولید آثاری ماندگار در اختیار ما قرار دهند. 

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه بیش از دوهزار و 500 دقیقه فیلم درباره مرحوم ستایشگر ضبط و جمع‌آوری شده ‌است، عنوان کرد: برای تهیه این آرشیو بیش از یک سال زحمت شبانه‌روزی کشیده شده است و در ادامه علاوه بر تولید مستند شش قسمتی «ستایش‌گران خورشید۲»، یادنامه فاخری هم در ۱۶۸ صفحه، تولید شده است تا گوشه‌ای از این گنجینه ارزشمند استخراج شده و به مخاطبان و علاقه‌مندان عرضه شود.  

آبفروش با بیان اینکه برای آینده به صورت همزمان در برخی از شهرها این اقدام را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: آغاز این امتداد در زنجان کلید خورده است و امیدواریم در تمام نقاطی که چنین ظرفیتی هست، این امر گسترده شود و به یک نهضت جمعی تبدیل شود. 

وی با اشاره به اینکه این اقدامات می‌تواند این انگاره ناصحیح فاصله نسلی را با چالش جدی مواجه کند، گفت: این اتفاق جهت عرض ارادت جامعه جوان هیئتی به پیشکسوتان و السابقون این عرصه و برای اثبات حق‌شناسی و قدردانی این نسل از میراث گذشته خود صورت گرفته تا در حد توان تجربیات گران‌سنگ و اندوخته ارزشمند گذشتگان را حفظ و ترویج کنیم اتفاقی که بحمدالله با دستان خالی و با عنایت اهل ‌بیت(ع) و همراهی پیرغلامان و بزرگ‌ترهای این عرصه شکل گرفت.  

همچنین، آئین رونمایی از یادنامه و مستند زندگانی پیرغلامان سیدالشهدا(ع) با بزرگرداشت زنده‌یاد میرزا محمدعلی ستایشگر با حضور جمع کثیری از پیرغلامان و عاشقان سیدالشهدا در مجتمع برگزار شد.  در این مراسم آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری با بیان اینکه بزرگداشت ستایشگران اهل بیت(ع) قدم گذاشتن در راه تکریم اهل بیت(ع) است، گفت: میرزا محمد علی ستایشگر زاهد و مؤمن و متقی بودند، انسانی که بخش بیشتر عمر خود را صرف ضعفا و اهل بیت(ع) کرد و تا پایان عمر برای انقلاب ایستاده بود.

وی با بیان اینکه عاشورا عظمت اسلام است و بلایی است که همه کاینات را درگیر خود کرده است، ادامه داد: همه بر سفره سیدالشهدا(ع) میهمان هستند و بدون تردید کسانی که قدم در راه سیدالشهدا(ع) قرار می‌دهند، نسبت به دنیا زاهد شده و اسیر شیطان نمی‌شوند. 

میرباقری با اشاره به اینکه سیدالشهدا(ع) مکان امنی است برای ما، برای آنکه به راحتی از دنیا عبور کنیم و به بهشت برسیم، بیان کرد: بصیرت و سلوک انسان از همین عاشوراست و به ثبات رسیدن ما زمانی است که به مقام المحمود برسیم و آنجاست که دست دیگران را هم می‌توان گرفت. کسانی که با سیدالشهدا(ع) سلوک می‌کند، رزقش این است که دنیا و برزخشان با امام حسین(ع) است و از آن حیات در آن‌ها دمیده می‌شود.  

میرباقری در پایان گفت: اگر زمانی مشاهده کردید که حضرت در این دنیا دست شما را گرفت، بدانید که سلوک کرده‌اید واگر ثواب زهیر را می‌خواهید، هر بار که به یاد امام حسین(ع) افتادید، التماس کنید که جا مانده‌اید و دیر آمده‌اید و در عاشورا نبوده‌اید.

انتهای پیام
captcha