بیان مناقب عترت در مراسم جزء‌خوانی ماه رمضان + صوت
کد خبر: 4204984
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
اسکندری توصیه کرد:

بیان مناقب عترت در مراسم جزء‌خوانی ماه رمضان + صوت

در محافل قرآن و جزء‌خوانی قرآن در ایام ماه رمضان می‌توان علاوه بر روخوانی و توجه به صوت و لحن و نکات تجویدی، گریزی نیز به زندگی اهل‌بیت(ع) به عنوان مصادیق عینی اشارات تدبری قرآن زد و به مباحث تدبری قرآن نیز اهتمام ورزید.

اصغر اسکندریاصغر اسکندری؛ حافظ و مدرس قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: ماه رمضان فرصت ویژه‌ای برای تشکیل جلسات انس با قرآن با این رویکرد است که متناسب با موضوع آیات و اشاراتی که در آنها مطرح شده است گریزی به زندگی معصومین(ع) داشته باشیم. آنان مصادیق عینی نکات تدبری قرآن هستند.

وی ادامه داد: حدود دو سال پیاپی ماه رمضان که جزءخوانی قرآن را در مسجد جامع لاله‌زار تهران برگزار می‌کنم در کنار توجه به نکاتی همچون صوت و لحن و بیان نکات تجویدی با استقبال خوب مخاطبان به این مسئله نیز توجه دارم تا به این واسطه ارتباطی میان قرآن و عترت برقرار سازم.

این مدرس و فعال قرآنی تصریح کرد: اگر بتوان نام چنین رویکردی را قرائت‌های عترتی قرآن گذاشت، در تجربه شخصی که در جزء‌خوانی قرآن داشتم، از خلال زمانی حدوداً یک‌ونیم یا دوساعته که معمولاً به جزء‌خوانی قرآن اختصاص پیدا می‌کند، می‌توان دقایقی را مثلاً با تمرکز بر روی یک حزب از قرآن، به دنبال مصادیقی تاریخی آن که معمولاً در زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) متجلی است، بیان کرد.

اسکندری افزود: در ماه رمضان دو مناسبت ویژه وجود دارد که یکی از آنها میلاد با سعادت کریم اهل بیت(ع) حضرت امام حسن مجتبی(ع) است و دومین آنها لیالی قدر و ایام شهادت امیرالمؤمنین علی(ع) است که می‌توان متناسب با این مناسبت‌ها، برخی از جلسات انس یا جزء‌خوانی‌های قرآن که در این ایام متداول است، به این دو مناسبت مرتبط کرد.

این حافظ و مدرس قرآن اظهار کرر: به طور مثال با توجه به جود و کرم امام حسن مجتبی(ع) که به این واسطه ایشان ملقب به کریم اهل بیت(ع) هستند، آیاتی که در باب اخلاقیات، احسان به مساکین و مستمندان اشاراتی شده است، مورد توجه قرار داد و آنها را در کنار روخوانی و ترتیل و جزء‌خوانی قرآن مطرح کرد.

کد

وی تأکید کرد: مباحث اخلاقی، معرفتی یا نکات در باب شیوه‌های زمامداری و حکومتی از جمله مباحثی که در خطبه‌ها و کلام قصار امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه قابل مشاهده است و از آن طرف نیز ما در قرآن فرازهایی در باب مبانی حکمرانی اسلامی و قرآنی داریم که می‌توان در جلسات قرآن پل ارتباطی میان آنها ایجاد کرد.

اسکندری در پایان گفت: نفس محافل قرآنی و مواجهه روزه‌داران با قرآن حتی به شکل روخوانی و جزء‌خوانی فعل نیکویی است که باید به ویژه آن را در ماه مبارک رمضان؛ ماه نزول قرآن ارج نهاد، اما بحث بر سر بهره‌برداری بهینه و اکمل از چنین محافلی است که یکی از رویکردهای مثبت و مؤثر در مورد آن، گریزهایی باشد که متولیان و ناظمان چنین جلساتی باید به شکل مصداقی و با رجوع به زندگی و سیره اهل بیت(ع) در این زمینه کوشا باشند.

انتهای پیام
captcha