خدا تنها پناهگاه مطمئن برای انسان است + فیلم
کد خبر: 4206022
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
سعادتنامه/4

خدا تنها پناهگاه مطمئن برای انسان است + فیلم

آزاده عباسی، استاد علوم قران و حدیث در سلسله درس‌گفتارهای قرآنی با عنوان «سعادتنامه» با بیان اینکه یکی از واژگانی که در قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است واژه استعاذه و پناه بردن به خداوند است، گفت: مطالعه در نهج‌البلاغه هم به ما نشان می‌دهد تنها پناهی که انسان در زندگی خود می‌تواند داشته باشد خداوند باری‌تعالی است.    

به گزارش ایکنا، فهم قرآن کریم دارای لایه‌هایی است که هر کس به اقتضای تلاش علمی و عملی خود به لایه‌های عمیق‌تر آن دست پیدا می‌کند. خواندن ترجمه ساده آیات اولین لایه فهم قرآن است و نهایتی نیز برای آن قابل تصور نیست.

آزاده عباسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف در درس‌گفتارهایی که «سعادتنامه» نام دارد ما را با لایه‌ای عمیق‌تر از ترجمه ساده آشنا می‌کند. او در این 10 درس کوشیده تا به نحوی، شیوه فهم و درک بهتر آیات را نیز به ما بیاموزد.

فیلم و متن درس‌گفتار چهارم در ادامه می‌آید؛

یکی از روش‌های مهم فهم قرآن کریم که در دانشگاه‌های غربی و عربی دنبال می‌شود، تفسیر موضوعی است و ما در این تفسیر از الگوهای کوچک‌تری هم استفاده می‌کنیم؛ یکی از الگوهای مهمی که در تفسیر موضوعی به آن پرداخته می‌شود شیوه مطالعاتی معناشناسی است که از رشته زبان‌شناسی وام گرفته شده است و کمک شایانی به مطالعات قرآنی کرده است.

یکی از واژگانی که در قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است واژه «استعاذه» و پناه بردن به خداوند است و ما از طریق معناشناسی می‌توانیم به نکات مهمی پی ببریم.
این واژه چندین واژه هم‌نام و هم‌گونه‌های شبیه به خود و جانشین دارد؛ از جمله این واژگان، استعصام است؛ از جمله واژگان دیگر «لواذا» به معنای مأمن و پناهگاه است؛ امن و امنیت و مأمن هم در قرآن کریم به عنوان جانشین به کار رفته است؛ جار، یجیر که از اسامی پروردگار و به معنای محل پناه است از دیگر واژگان است و استعصام مترادف با استمساک و تمسک‌جستن به چیزی است و ماوا هم واژه هم‌معناست.

در مقابل واژگانی چون محرب و حرب داریم که به معنای فرار و دور شدن است. آن چه در مطالعات تفسیری حائز اهمیت است بحث همنشین و جانشین‌های استعاذه است، در اینجا دو بحث داریم؛ مستعاذمنه و مستعاذبه؛ کلماتی مانند؛ مانند شیطان، وسواس خناس، حاسد اذا حسد، غاسق اذا وقب و ... همگی مصادیق مستعاذمنه هستند ولی مصداق مستعاذبه فقط یکی و آن هم ذات اقدس الهی است.

مطالعه نهج‌البلاغه هم به ما نشان می‌دهد تنها پناهی که انسان در زندگی خود می‌تواند داشته باشد خداوند باری‌تعالی است.

انتهای پیام
captcha