سه سرمایه بزرگ سعادت + فیلم
کد خبر: 4206032
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
باران حکمت/ 22

سه سرمایه بزرگ سعادت + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت بیست و دوم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: حضرت علی(ع) فرمود شما در توحید پروردگار و در عمل به سنت رسول خدا(ص) تلاش خود را بکنید در آن صورت خدا، نقص‌های شما را جبران خواهد کرد و پیروزی حتمی با شماست چون سه سرمایه بزرگ سعادت سر راه شما قرار گرفته است‌.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت بیست و دوم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
وصیت حضرت علی(ع) که در خطبه صد و چهلم نهج‌البلاغه برای ما به یادگار مانده این است که دل به خدا ببنیدید و از پیامبر او آموزش ببینید که تا با هم هستید و این دو سرمایه بزرگ را پاس می‌دارید هیچ دشمنی نمی‌تواند به شما آسیب وارد کند.
ممکن است انسان وسوسه شود و با خودش بگوید من کجا و توحید؟ من کجا و الگو گرفتن از پیامبر خدا؟ مگر من می‌توانم اینگونه باشم؟ امیرالمؤمنین(ع) در ادامه این وصیت پاسخ این سوال را هم داده و می‌فرماید خدا از هیچکدام از شما بیش از توانتان چیزی نمی‌خواهد و اگر چیزی نمی‌دانید، خدا از شما گذشت می کند.
 
حضرت می‌فرماید ولی اگر بدانید و به اندازه‌ای که می‌توانید تلاش نکنید زمینه را برای شکست و سرزنش خودتان فراهم کرده‌اید و نباید در صورت شکست، کسی غیر از خودتان را سرزنش کنید. خدا بر هیچ کس، باری گران‌تر از آن باری که می‌تواند بر دارد، بر دوش وی نگذاشته است اما به اندازه‌ای هم که می‌تواند باید برخیزد و بار سعادت را به دوش بکشد.
 
حضرت علی(ع) فرمود شما در توحید پروردگار و در عمل به سنت رسول خدا(ص) تلاش خود را بکنید در آن صورت خدا، نقص‌های شما را جبران خواهد کرد و پیروزی حتمی با شماست چون سه سرمایه بزرگ سعادت شامل رَبٌّ رحيمٌ، و دِينٌ قَويمٌ، و إمامٌ عَليمٌ بر سر راه شما قرار گرفته است‌.

 

انتهای پیام
captcha