پالنگان از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی کردستان است
کد خبر: 4207247
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱

پالنگان از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی کردستان است

استاندار کردستان پالنگان را از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی استان کردستان ذکر کرد و گفت: ثبت جهانی این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و باید تمام توان را روی این قضیه بگذاریم.

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در نشست بررسی ثبت جهانی روستای پالنگان کامیاران که امروز، هفتم فروردین در استانداری کردستان برگزار شد، گفت ثبت جهانی پالنگان موضوع بسیار مهمی است که در حال حاضر نیز پرونده این روستا در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی تاکنون در روستای پالنگان صورت گرفته است، افزود: همه ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم و با جدیت از حق استان دفاع کنیم تا بتوانیم این روستا را در سال‌جاری به ثبت جهانی برسانیم.

استاندار کردستان بیان کرد: کارهای کوتاه مدتی که لازم است در این منطقه انجام شود ظرف یک ماه آینده باید با سرعت برنامه‌ریزی شود و مدیران با همکاری یکدیگر در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه اقدامات بلندمدت هم باید در آینده در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: نحوه طراحی‌ها در روستای پالنگان امری بسیار مهم است و باید خلاقیت و سلیقه لازم را در این مورد به‌کار گرفت.

زارعی‌کوشا با تأکید بر اینکه ظرفیت گروه‌های هنر و معماری دانشکده معماری دانشگاه کردستان نیز برای طراحی‌های منطقه پالنگان استفاده شود، گفت: پالنگان با توجه به ظرفیت‌های آبی که دارد به یک قطب اقتصادی تبدیل شده است و مردم منطقه از محل شیلات آن می‌توانند درآمد خود را کسب کنند

وی خواستار ساماندهی دکه‌ها و ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر در این روستا شد و افزود: باید همه مردم پالنگان از محل توسعه گردشگری در این روستا، متنفع شوند و بتوانند درآمد لازم را کسب کنند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه مردم پالنگان روحیه مشارکتی دارند، اظهار کرد: می‌توان از همین روحیه مشارکتی مردم برای رفع نقایص روستا بهره برد و مشکلاتی همچون نبود سرویس بهداشتی را نیز در این منطقه برطرف کرد.

وی خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر مراسم هزار دف در روستای پالنگان شد و یادآور شد: به عنوان یک پیشنهاد اگر توان اجرایی آن وجود داشته باشد، می‌توان این مراسم را هم‌زمان با عید فطر در این روستا برگزار کرد و ما شاهد اولین رویداد فرهنگی سال‌جاری استان کردستان باشیم.

کیانوش ثقفی‌نیا، فرماندار کامیاران در ادامه این مراسم روستای تاریخی پالنگان را یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری استان و شهرستان کامیاران دانست و گفت: باید ساماندهی این منطقه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز گذشته در مجموع ۴ هزار و ۱۸۱ نفر گردشگر داخلی و ۱۵ گردشگر خارجی از روستای پالنگان بازدید کرده‌اند.

فرماندار کامیاران تأکید کرد: ساماندهی روستای تاریخی پالنگان باید با کار ترکیبی و با بهره‌گیری از ظرفیت استادکاران بومی و با ترک تشریفات صورت گیرد. همچنین در الحاق‌ها، حفظ بافت پلکانی روستا که یکی از محورهای اصلی در جذب گردشگران به این روستاست ملاک خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۳ میلیارد تومان از سوی میراث فرهنگی و بنیاد مسکن استان برای ساماندهی دره نالی اختصاص یافته است، بیان کرد: نبود پارکینگ و سرویس بهداشتی از مشکلات اصلی توسعه گردشگری در روستای پالنگان است.

ثقفی‌نیا، ساماندهی ۳۳ دکه فعال در روستای پالنگان را مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از مشکلات اصلی در روستای پالنگان موضوع ساماندهی فاضلاب این روستاست که تامین اعتبار آن از طریق مختلف مولدسازی و غیره ضروری است.

انتهای پیام
captcha