امامزاده‌های گیلان از جاذبه‌های ارزشمند گردشگری هستند
کد خبر: 4207478
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

امامزاده‌های گیلان از جاذبه‌های ارزشمند گردشگری هستند

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان گفت: از ویژگی‌های بقاع گیلان برخورداری از معماری سنتی استان بوده که از نظر ظاهری و ساختار با سایر بناهای تاریخی ایران متفاوت است و عمده مصالح به‌کار رفته در این بناهای مذهبی و تاریخی، چوب‌های جنگل‌های هیرکانی است.

امامزاده مصطفی(ع)

مهدی میرصالحی، رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از استان، با اشاره به ظرفیت گردشگری بقاع و امامزادگان گیلان اظهار کرد: یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی استان گیلان وجود تعداد زیادی بقعه متبرکه در تمامی شهر و روستاهای گیلان است.

وی افزود: از ویژگی‌های بقعه‌ها یا امامزاده‌ها برخورداری این بناهای تاریخی از معماری سنتی استان گیلان بوده که از نظر ظاهری و ساختار با سایر بناهای تاریخی ایران متفاوت است و عمده مصالح به‌کار رفته در این بناهای مذهبی و تاریخی، چوب‌های جنگل‌های هیرکانی موجود در منطقه بوده که به شکل بسیار زیبا و جالبی تزئین شده‌اند.

میرصالحی گفت: به‌کارگیری اتصالات چوبی بدون استفاده از میخ آهنی و ایجاد اشکال هندسی با این اتصالات در واقع همان هنر مشبک‌سازی است که جلوه‌ای خاص به این آثار تاریخی داده است.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث ‌فرهنگی گیلان تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های بقاع متبرکه گیلان به‌خصوص در منطقه «بیه پیش» که همان بخش شرقی استان گیلان است، وجود نقاشی‌های دیواری بسیار زیبایی است که به اصطلاح به آنها نقاشی‌های مذهبی بقاع گیلان گفته می‌شود که عمده این نقاشی‌ها درباره واقعه حماسه عاشورا، شمایل امام حسین(ع) و امامزاد‌گان به‌خصوص تمثال حضرت ابوالفضل(ع) است.

این پژوهشگر اظهار کرد: تصاویر دیگری نیز به‌صورت مصور توسط هنرمند نگارگر انجام شده و سعی شده مفاهیم و احادیث مذهبی بر روی جداره بیرونی و داخلی بقاع کشیده شود که در نهایت تمامی این ویژگی‌ها، جلوه‌ای ماندگار از هنر ایرانی و اسلامی را به زائران گردشگران ارائه می‌کند.

انتهای پیام
captcha