خیز عمومی مردم آزاده در حمایت از غزه مظلوم
کد خبر: 4208670
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
برخط جامعه

خیز عمومی مردم آزاده در حمایت از غزه مظلوم

امسال آخرین ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس با شدت گرفتن جنایات صهیونیست‌ها در غزه همزمان شده است؛ از این رو پویش‌های گوناگونی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه شکل گرفته است که از جمله می‌توان به پویش مردمی «لشکر قدس»، «غزه مظلوم» و «من لشکر قدسی‌ام» اشاره کرد.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ امروز، آخرین جمعه ماه رمضان و روز جهانی قدس است، با توجه به اینکه این مناسبت با شدت گرفتن جنایات صهیونیست‌ها در غزه همزمان است؛ از این رو پویش‌های گوناگونی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه شکل گرفته که از جمله می‌توان به پویش مردمی لشکر قدس، غزه مظلوم و من لشکر قدسی‌ام اشاره کرد. شهرداری تهران با استقبال از پویش لشکر قدس بخشی از ظرفیت تبلیغی اکران شهری خود را به این پویش اختصاص داده است.
 
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اعلام کرده است؛ همزمان با روز جهانی قدس، کمک‌های نقدی عموم هموطنان مسلمان، انقلابی و روزه‌دار به مردم مظلوم و مقتدر غزه را در ادامه پویش «بشردوستی» از طریق برپایی ایستگاه‌های ویژه در مسیر‌های راهپیمایی و با استقرار صندوق و دستگاه‌های کارت خوان جمع‌آوری می‌کند.
 
مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز اعلام کرد: برای سهولت در تردد نمازگزاران و راهپیمایان، با کاهش سرفاصله حرکت قطارها، میزان سرویس‌دهی در خط ۴ متروی تهران از ابتدا تا پایان مراسم روز جهانی قدس در روز جمعه، ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد.
 
حرکت قطار‌ها در خط ۴ مترو تهران با اضافه شدن شش رام قطار نسبت به برنامه عادی حرکت قطار‌ها در روز‌های جمعه افزایش می‌یابد و تمامی ایستگاه‌های این خط به‌ویژه ایستگاه‌های تئاتر شهر، میدان انقلاب اسلامی، توحید، شادمان، دکتر حبیب‌الله و استاد معین که در مسیر راهپیمایی روز قدس قراردارند، آماده ارائه خدمات مناسب به شهروندان خواهند بود.
 
خبرگزاری ایکنا در ایام ماه مبارک رمضان به سلسله یادداشت‌ها و درس‌گفتار‌هایی را از اساتید حوزه و دانشگاه منتشر کرده است که طی هفته گذشته نیز هر روز را به موضوع خاصی اختصاص داده است که این رویدادها، درس‌گفتار‌ها و مصاحبه‌ها با موضوعات به روز و متنوع در بسته خبری برخط جامعه تقدیم مخاطبان می‌شود.
 
به سوی نور
 
بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهر‌های نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.
 
برخط جامعه
 
در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتار‌های «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه در ماه رمضان منتشر می‌کند که طی هفته گذشته از نوزده تا بیست و پنجمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «راهکار نجات از شیطان»، «اهمیت بینش توحیدی»، «پرهیز از شرک»، «موعظه»، «شخصیت حضرت علی(ع)» و «چهار فضیلت مهم انسانی» پرداخته شده است.
 
در بخشی از درس گفتار‌ها آمده است؛ در بُعد بینش‌ها به دو بینش اشاره می‌کنم؛ اول؛ زیربنای همه اندیشه‌هایی که قرآن به ما می‌آموزد، توحیدمحوری و پرهیز از شرک است. به صورت مکرر این آیه را از زبان انبیا در دعوت مردم به سوی صراط مستقیم می‌شنویم که؛ «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا»، در سرآغاز نصایح لقمان به فرزندش آمده است؛ «یا بُنَیَّ»، به خدا شرک نورز و این اولین نصیحت لقمان به فرزندش است. به خاطر اینکه زیربنای همه مفاسد شرک، گرایش و بینش شرک‌آلود است. اینکه ما در عالم، غیر خدا را دخیل بدانیم شرک است و نقطه مقابل آن توحید قرار دارد. یعنی «وَاعْبُدُوا اللَّهَ» را در زبان انبیا می‌بینیم و «لاتشرک بالله» را در زبان لقمان می‌بینیم که دعوت به توحید دارد.
 
روزه‌داری در نوروز
 
امسال مبارکی و سرور ماه پرفضیلت رمضان با صله ارحام و شادی نوروز تلفیق شده است و همین مسئله لزوم ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف مواد غذایی و خوراکی در افطار، سحر و پذیرایی نوروز را ضروری کرده است. تغییراتی که کمک می‌کند روزه‌داران بتوانند از فواید جسمانی روزه و خیر و برکت روانی و معنوی عید نوروز در کنار هم بهره‌مند شوند.  بر همین اساس احمد اسماعیل‌زاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مجموعه توصیه‌هایی در زمینه روزه‌داری در نوروز مطرح کرده است.  
 
برخط جامعه
 
در بخش هشتم این کلیپ آموزشی احمد اسماعیل‌زاده درباره بیماری‌هایی که موجب می‌شود افراد نتوانند روزه بگیرند، صحبت کرده است. در این بخش آمده است؛  در خصوص افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت دارو مصرف می‌کنند مثلاً در روز یک عدد قرص می‌خورند طبیعتاً این افراد می‌توانند روزه بگیرند. اما برخی از بیماران دیابتی تکرر مصرف دارو دارند و یا انسولین تزریق می‌کنند. برای این افراد متناسب با شرایطی که دارند تصمیم گرفته می‌شود که آیا روزه بگیرند یا خیر.
 
 
نکات دیگر درباره منع روزه‌داری برای افراد را اینجا بخوانید.
 
دریچه‌ای رو به ملکوت
 
یکی از الطاف و موهبت‌های ویژه خداوند در ماه مبارک رمضان شب قدر است. چنانکه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: «خداوند از روزها، جمعه و از ماه‌ها،  ماه رمضان و از شب‌ها، شب قدر را برای خود اختیار کرده است». شب قدر اوج معنویت و عبادت ماه مبارک رمضان و شب تجلی میعاد انسان با خداوند و از خود جدا شدن و غرق در دریای رحمت و محبت و مهربانی خدا شدن است.
 
برخط جامعه
 
آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، شارح و مترجم نهج‌البلاغه در همکاری با خبرگزاری ایکنا در سلسله درس گفتار‌های «دریچه‌ای رو به ملکوت» به تبیین فضیلت و اهمیت شب قدر پرداخته است که در چهار بخش با عناوین ظرفیت تهجد و شب‌زنده‌داری برای انسان‌سازی، شب قدر؛ فرصت تفکر و تأمل برای رشد و کمال، امام علی(ع) را دورماندگان از مکتب امامت به شهادت رساندند و احیای شب قدر؛ فرصت ایجاد حراست الهی منتشر شده است.
 
در یکی از این بخش‌ها آمده است؛ رشد و تکامل و پیشرفت و سیر و سلوک در همین جامعه و کوچه و خیابان است. کمال در همین خانه‌ها، بازار و در میان روابط اجتماعی و سیاسی ایجاد می‌شود. رشد و کمال در ادارات و کار و مجموعه زندگی رخ می‌دهد. اگر برای مثال انسان در محل کار خود فعالیت کند و از کسی رشوه نگیرد، رشد خواهد کرد. دروغ نگفتن در کسب و تجارت و رعایت اصول دینی و اخلاقی باعث کمال می‌شود. انسان در همین محیط می‌تواند کاری کند که اوج پیدا کند. 
 
دینداری در قرآن
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت ماه رمضان سلسله یادداشت‌هایی را با محور «دینداری در قرآن» نوشته که هر روز از رسانه ایکنا منتشر می‌شود. طی هفته گذشته یادداشت‌هایی با عناوین تجربه اندیشه انحرافی سامری، آموزه‌ها و معارف تجربه قارون، تجربه قارون، نحوه برخود مؤمنان با افترا، تجربه دینی مرد عاقبت‌اندیش شهر و تجربه دینی امداد رزمندگان منتشر شد.
 
برخط جامعه
 
ظلم‌هایی که بر مولود کعبه روا شد
 
سیدجواد هاشمی‌فشارکی، پژوهشگر و استاد دانشگاه امام حسین (ع)  در یادداشتی به تبیین مظلومیت‌های امام علی (ع) از زمان حیات مطهر ایشان پرداخته و برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است. در این متن به سی مورد از ظلم‌هایی که به علی (ع) شده، اشاره کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ مظلومیت‌های امام علی (ع)، در زمان حیات، شهادت، پس از حیات مادی وی بوده و تداوم دارد و اغلب این ظلم‌ها توسط مسلمانان و حتی شیعیان نااهل صورت گرفته است و علت آن، دشمنی دشمنان، بی‌بصیرتی برخی از مسلمانان بوده است. حکایت مظلومیت امیرالمؤمنین علی (ع) مظلومیت اسلام ناب محمدی است.
 
متن یادداشت را اینجا بخوانید.
 
نگاهی به فعالیت‌های باشگاه نسل آرمانی
 
خبرگزاری ایکنا در ایام ماه مبارک رمضان در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز حضور پررنگی داشت و در این راستا با مهدی جعفری جوزانی، مسئول بخش نوجوان سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت‌وگو کرده است. وی درباره فعالیت‌های باشگاه نسل آرمانی گفته است؛ هدف این بخش از نمایشگاه این است که باشگاه نسل آرمانی تشکیل شود و نوجوانان قرآنی و اهل‌بیتی را دور هم جمع کنیم و انجمنی شکل دهیم؛ این اتفاق محقق نمی‌شود مگر این‌که به بهانه این موضوعات دور هم جمع شوند و اطلاعات آن‌ها دریافت و شناسایی شود تا ان‌شاءالله در سال چهارم نمایشگاه اعلام رسمی موجودیت انجمن نوجوانان قرآنی را تحت پرچم معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کنیم و فعالیت‌های این انجمن به‌صورت رسمی‌تر پیگیری شود تا بتوانیم نوجوانان قرآنی را سازمان‌دهی کنیم و از تمام ظرفیت‌های ممکن برای توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌های این نوجوانان و تعمیق آن‌ها در مسائل قرآنی بهره کافی را ببریم.
 
برخط جامعه
 
بایسته‌های فعالیت دینی اثرگذار از نگاه وزیر کشور
 
احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران در گفت‌وگو با ایکنا، با ارزیابی مثبت این دوره از نمایشگاه قرآن به تبیین شاخصه‌های فعالیت دینی اثرگذار پرداخت و گفت: زبان گویا، چهره خندان و جذاب افرای که قصد ترویج معارف قرآنی را دارند، آشنایی مدرسان با مسائل و نیاز‌های روز و پاسخگویی به مسائل روز می‌تواند کمک کند تا فرزندان جامعه بیشتر جذب معارف قرآن شوند.
 
لزوم تبیین پیشرانی ایرانی‌ها در توجه به قرآن
 
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر ترویج برنامه‌های قرآنی در کشور و آشنایی با روخوانی قرآن گفت: این مسئله یک فرهنگ قرآنی است که باید در سراسر جهاد دانشگاهی اشاعه یابد؛ چرا که برکات زیادی برای کار‌های تحقیقاتی، آموزشی، پزشکی و ... خواهد داشت و این یکی از انتظارات اصلی من است و البته شاید مشکل باشد. اما به نظرم این کار را باید از سنین پایین شروع کنیم، چون نمی‌توانیم جوان را به سنی برسانیم، بعد بخواهیم، او را با قرآن آشنا کنیم، بلکه باید در سنین پایین که گیرایی بهتر و حتی فطرت پاکی دارد، اقدام کنیم، زیرا باعث می‌شود انس بیشتری با قرآن پیدا کند.
 
مأموریت قرآنی ایکنا در بررسی مشکلات جامعه
 
مهدی قره‌شیخلو، از اساتید قرآن در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره جایگاه ایکنا در میان جامعه قرآنی، گفت: دو دهه از فعالیت خبرگزاری ایکنا گذشته و وارد دهه سوم شده است. ایکنا، در حوزه اطلاع‌رسانی یک مرجع محسوب می‌شود و جامعه قرآنی به آن مراجعه می‌کنند و اتفاقاتی که در حوزه قرآن رخ می‌دهد را از طریق خبرگزاری ایکنا رصد می‌کنند؛ از این رو این خبرگزاری جای خود را در میان جامعه قرآنی باز کرده است و باید برای جذب مخاطبان غیرمتخصص نیز برنامه‌ریزی کند. جامعه قرآنی افراد متخصص حوزه قرآنی هستند و اگر جامعه مخاطب خود را گسترده‌تر کند، شاید گام دومی نیاز باشد که بعد از دو دهه پختگی بردارد.
 
برخط جامعه
 
این پیشکسوت قرآنی تأکید کرد: بحث رصد، تحلیل و نقد، هم در حوزه قرآن و هم در سایر حوزه‌ها به ویژه در رابطه با مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، باید جدی گرفته شود و این مأموریت قرآنی ایکنا است.
 
جایگاه طبیعت در قرآن
 
حجت‌الاسلام سلمان بهجتی‌اردکانی، کارشناس میز پژوهشی فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح جایگاه طبیعت و محیط زیست در قرآن و اندیشه دین اسلام پرداخت و گفت: سه مفهوم قرآنی وجود دارد که توجه انسان به آن سه مفهوم، او را به نگهبان دائمی طبیعت تبدیل می­‌کند. درک این سه مفهوم سبب می‌­شود که بشر نه تنها آسیبی به درختان، بوته‌­ها، جنگل‌ها، پرندگان، وحوش، کوه‌ها، آب‌های جاری، تالاب‌ها، برکه‌ها و آبزیان نرساند، بلکه رفتاری احترام‌آمیز و مهربانانه و در عین حال معقول با آن‌ها داشته باشد.
 
وی افزود: مواجهه بشر امروزین با بحران‌های محیط زیستی و آثار زیانبار و گسترده آن‌ها در حیات و سلامت بشر، ناشی از عدم توجه به این­گونه تعالیم قرآنی است. نیاز بشر امروز به آموزه‌های اصیل و معتبر ادیان توحیدی در آنچه به عنوان توسعه نامیده می­‌شود، بیش از پیش هویدا شده است. بقای حیات و تأمین حقوق نسل‌ها در گرو پایبندی حاکمان و تصمیم‌گیران و همچنین توده‌­های مردم به تعالیم وحیانی است. در این میان، نباید از نقش هم‌اندیشی بزرگان ادیان و همچنین توافق کشور‌ها برای مواجهه صحیح با طبیعت و محدودسازی فعالیت‌های مخرب غافل شد.
 
انتظار ۱۰ ساله برای عمره
 
خبرگزاری ایکنا در گزارشی به رخداد‌های مهم حوزه زیارتی پرداخته است که اولین رویداد مهم زیارتی سال ۱۴۰۲ مربوط به اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر و کادر اجرایی در قالب ۵۷۰ کاروان (۲۳۷ کاروان مدینه اول و ۲۴۰ کاروان هم مدینه دوم) به حج تمتع بود.
 
برخط جامعه
 
عملیات اعزام زائران ایرانی از سوم خرداد سال گذشته آغاز شد زائران سرزمین وحی از ۲۱ ایستگاه پروازی وارد مدینه و جده شدند و در یکی از طولانی‌ترین اقامت‌های خود در عربستان تا ۴۰ روز در این سرزمین حضور داشتند که پنج روز آن در مدینه و بقیه در مکه بود و نشان داد همچنان مشکل اقامت طولانی زائران حج باقی است.
 
این گزارش را اینجا بخوانید.
 
اتفاق مثبت نمایشگاه قرآن در توجه به هوش مصنوعی
 
محسن تقیانی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با حضور در غرفه ایکنا در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: امسال در زمینه‌های جدید و مدرنی مثل هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن کریم اتفاقات خوبی افتاده است؛ همچنین در بخش‌های محتوایی قرآنی در بحث تفسیر و تدبری قرآن هم برای مخاطب کودک و نوجوان و بزرگسال شاهد اتفاقات نوآورانه خیلی خوبی بودیم. امیدوارم این اتفاقات منشأ برنامه‌های مثبتی در طول سال‌های آینده باشد و شاهد شکوفایی فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور باشیم.
 
روایات پزشکی ائمه (ع)؛ به زبان مردم یا پزشکان
 
ششمین جلسه از دوره آموزشی «مدرسه رمضانی شفا: گذری بر یافته‌های علمی الهیات سلامت» به همت اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(ع) و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران  برگزار شد و احمد پاکتچی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «زبان پزشکان و زبان احادیث طبی: رویکردی زبان‌شناختی به دو گونه زبانی» در بستر اسکای‌روم به سخنرانی پرداخت.
 
برخط جامعه
 
وی به تفاوت درمان و معجزه نیز اشاره و اظهار کرد: درمان به هر نحوی که باشد، محصول یک فرایند و راهی تکرارپذیر است. اما معجزه امری ناگهانی و غیر‌قابل‌تکرار است؛ لذا آنچه از برخی پیامبران همچون حضرت عیسی(ع) نقل شده، در شمار معجزه به حساب می‌آید نه درمان. در حقیقت، معجزه با مداخله مستقیم خداوند صورت می‌گیرد و خارج از رفتار پزشکی است. حال اگر این تفاوت مهم لحاظ نشود، چنانکه واژه‌ای مانند شفا در پاره‌ای از روایات بدون در نظر گرفتن این اختلاف معنایی به کار رفته، بین دو حوزه متافیزیک و امور طبیعی تفکیک صورت نگرفته است. نتیجه این امر، رخداد چندمعنایی در روایاتی است که این تفاوت را ملحوظ نداشته است.
انتهای پیام
captcha