رونق گردشگری مذهبی فضای خراسان‌جنوبی را تغییر می‌دهد
کد خبر: 4211339
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در خراسان‌جنوبی/ 1

رونق گردشگری مذهبی فضای خراسان‌جنوبی را تغییر می‌دهد

فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: رونق گردشگری مذهبی فضای شهرستان و خراسان‌جنوبی را تغییر داده و باعث کاهش محسوس معضلات اجتماعی خواهد شد.

علی‌اکبر رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس

گردشگری مذهبی یكی از پنج شاخه اصلی گردشگری در دنیاست؛ این نوع از گردشگری این امکان را برای افراد علاقه‌مند به این حوزه فراهم می‌کند تا بتوانند به تحقیق در مورد ادیان مختلف بپردازند. یکی از مواردی که باعث ارتباط میان ادیان مختلف می‌شود، سفر است، چراکه انسان‌ها با هر اعتقادی می‌توانند به هر جا که می‌خواهند سفر کنند و در حین سفر، با ادیان مختلف و آداب و سنن آن‌ها آشنا شوند.

در این میان خراسان‌جنوبی به‌عنوان سومین استان وسیع کشور با جاذبه‌های تاریخی، معماری و فرهنگی دارای امامزادگان زیادی همچون امامزاده شاه سلیمان علی(ع)، مزار شهدای دره شیخان، بقعه امامزاده عبدالله(ع) و... است؛ این استان در حوزه‌های مختلف گردشگری دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی است که این ظرفیت‌ها در کنار مهمان‌نوازی مردم خونگرم این خطه، می‌تواند باعث شود تا خراسان جنوبی به‌عنوان مقصد مهم در حوزه گردشگری معرفی و ثبت شود.

علی‌اکبر رحیمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی گفت: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری شهرستان طبس وجود بارگاه منور حسین بن موسی الکاظم(ع) است که آن را به عنوان چهارمین شهر کشور مطرح کرده هر چند در این خصوص واقعا کم کاری شده و وظیفه استان و شهرستان است تا بیشتر از این ظرفیت و سایر ظرفیت‌های گردشگری مذهبی بهره بگیرند.

وی ادامه داد: معرفی مراسم خاص مذهبی مثل نخل برداری و نخل‌گردانی که در روستای کریت به ثبت رسیده و ظرفیت‌های متعددی در این حوزه خصوصاً در تاسوعا و عاشورا داریم و ثبت مراسم طبل زنی شب‌های ماه مبارک رمضان و مراسم متعدد مذهبی در کنار بقاع متبرکه باعث جذب بیشتر گردشگران مذهبی و رونق این حوزه خواهد شد که رونق این نوع گردشگری فضای شهرستان و استان را تغییر خواهد داد و باعث کاهش محسوس معضلات اجتماعی خواهد شد.

رحیمی بیان کرد: گردشگری مذهبی از قرن‌ها پیش در سراسر دنیا وجود داشته و قدمت آن به قدمت فرهنگ دینی تمامی ادیان است و لذا ممکن بوده گردشگران مذهبی بارها به مکانی مذهبی بروند و یک بار رفتن به آن مکان، آن‌ها را از سفرهای مکرر باز نمی‌دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس اظهار کرد: در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود، برای مثال حضور در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی - مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی جز گردشگری مذهبی محسوب می‌شود و خرسندیم که طبس از مقاصد گردشگری مذهبی ایران است. 

وی افزود: سفر امری است که افراد را با فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف آشنا کرده و آن‌ها را علی‌رغم وجود تفاوت‌ها و اختلاف‌ها، به‌ یکدیگر پیوند می‌دهد و در کل گردشگری مذهبی به سفرهایی اطلاق می‌شود که اصلی‌ترین هدف آن‌ها تجربه‌ی مذهبی باشد. 

رحیمی تصریح کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که «گردشگری مذهبی» را نمی‌توان با کلمه‌ی «زیارت» جایگزین کرد چرا که در زیارت شما به قصد زیارت به مکان مقدس مذهبی دین خود می‌روید برای مثال شیعیان به قصد زیارت و انجام اعمال مذهبی به حرم امام رضا (ع) در مشهد می‌روند، اما در گردشگری مذهبی ممکن است یک مسلمان برای بازدید از کلیسای تاریخی به شهر دیگری سفر کند. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس بیان کرد: در گردشگری مذهبی هدف از سفر صرفا زیارت و انجام اعمال مذهبی نیست و طیف گسترده‌تری از سفرهای مذهبی را شامل می‌شود. برای مثال حضور در کنفرانس مذهبی، رویدادهای فرهنگی ـ مذهبی و اجرای کنسرت موسیقی مذهبی جز گردشگری مذهبی محسوب می‌شوند. 

وی اظهار کرد: سفر واژه‌ای کوچک اما پرمعناست که ازآغاز آفرینش همراه بشر بوده و اگر بر سفر نام گردشگری نهاده و آن را از منظر اقتصاد مطالعه کنیم با یکی از سودآورترین صنایع در عرصه بین‌المللی روبرو می‌شویم و لذا سیاحت و جهانگردی در فرهنگ و تمدن اسلامی با اندیشه و باور مسلمانان پیوندی محکم دارد. 

رحیمی تصریح کرد: گردشگری مذهبی در زمره قدیمی‌‌ترین و پررونق ترین گردشگری‌های گذشته و حال سراسر جهان قرار دارد که دشواری‌های اقلیمی یا بدی آب و هوا نیز مانع آن نمی‌شود و قدمت آن، به قدمت خود فرهنگ دینی می‌رسد. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس تصریح کرد: توریست مذهبی، گردشگرانی فرهنگی هستند که برای زیارت اماکن، آثار، یادمان‌های مذهبی، انجام اعمال مذهبی و دینی، ترویج و آموزش و گذران اوقات فراغت در مکان‌ها و مراکز مذهبی جهان سفر می‌کنند. 

وی با بیان اینکه گردشگران مذهبی بر دو نوع هستند، گفت: یکی زائران، یا کسانی که انگیزۀ آن‌ها از مسافرت، فقط انجام امور مذهبی است، و زمان و مدت اقامت آن‌ها، تابع اوقات فراغت نیست و دوم گردشگران مذهبی که ضمن انجام زیارت و شرکت در مراسم مذهبی از مکان‌های دیگر گردشگری اعم از مذهبی و غیر زیارتی نیز دیدن می‌کنند و یا به عبارتی دیگر، اهداف مسافرت آن‌ها چند منظوره با اولویت زیارت است. 

رحیمی بیان کرد: قرآن که برای هدایت بشر نازل شده است، در آیه‌های بسیاری بر سیر و سفر تأکید داشته و در خطاب‌های مختلف از انسان دعوت می‌کند به مسافرت و زمین‌گردی بپردازند و قرآن کریم با به‌کارگیری واژه سیر در شکل‌های مختلف دستور به گردشگری می‌دهد یا به طور مستقیم (سوره عنکبوت آیه 20، سوره روم آیه 42، سوره نحل آیه 36، سوره نمل آیه 69، سوره انعام آیه 11 و سوره آل عمران آیه 137) و یا به گونه استفهام و غیر مستقیم (سوره یوسف آیه 109، سوره روم آیه 9، سوره فاطر آیه 44، سوره غافر آیه 21و سوره محمد آیه 10).

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس در خصوص اهداف و منافعی که قرآن از گردشگری بیان می‌دارد، گفت: دیدن آثار گذشتگان و عبرت آموزی و پند‌گیری، مسئله سپاس‌گزاری، خداشناسی، برای آگاهی از چگونگی آفرینش، برای خرد‌ورزی در مسائل و آگاهی از وضعیت گذشتگان، برای اگاهی از سنت‌های گذشتگان که بیانیه‌ای برای مردم و سبب هدایت است و برخورداری تجاری و بازرگانی از سیر و سیاحت و گردش سرمایه و اقتصاد پویا و زنده، انتقال فرهنگی و علم و تمدن (آشنایی با اقوام و تنوع‌های فرهنگی و زبانی و تمدنی دیگران؛ انتقال زبان و فرهنگ و تمدن و علوم خود را به دیگری و بهره‌مندی از علوم آن‌ها و انتقال به قوم و منطقه خود). 

وی افزود: معصومین(ع) نیز سیر و سفر را بسیار مورد تاکید قرار داده و به فواید گوناگون مسافرت اشاره کرده‌اند از آن جمله می‌توان تحصیل، سلامتی و نشاط جسم و روح، دانش‌اندوزی و کسب علم، آشنایی با بزرگان و آداب و اخلاق اجتماعی سایر ملت‌ها، پندگیری و عبرت‌آموزی، از بین رفتن غم‌ها و رنج‌ها، تامین معیشت و کسب شغل، تفکر در نعمات الهی، تفریحات سالم و گذراندن اوقات فراغت، یاد کرد.

انتهای پیام
captcha