دست قدرت ملت + فیلم
کد خبر: 4211552
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
به بهانه سالروز تشکیل سپاه پاسداران

دست قدرت ملت + فیلم

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ عضوی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌دستور امام خمینی(ره) در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ تأسیس شد.

سالروز تشکیل سپاه

در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی(ره) به جوانان غیور این مرز و بوم، عده‌ای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه دور هم جمع شدند و نهاد مقدسی را پی‌ریزی كردند كه پس از مدتی كوتاه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» نام گرفت. شاید در آن روزهای نخست كه هدف سپاه را پایداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می‌كردند، تصور نمی‌شد كه چه مسئولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده این تشكیلات تازه تأسیس نظام مقدس انقلاب اسلامی خواهد بود. اما از آنجا كه محرک حضور در این نهاد، خدمت بی‌شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام عظمای ولایت فقیه بود، سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع ماموریتی آماده كرد.

حضرت امام راحل(ره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب، تأسیس این نهاد مقدس انقلابی را اعلام كردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه، گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد حافظ انقلاب اسلامی برداشت. اگر چه سپاه، هویتی نظامی دارد ولی نظامی‌گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مكتبی و مردمی است. سپاه نهادی در جهت پیاده كردن اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سالروز ولادت سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به نام روز پاسدار از این جهت است كه سپاه، آرمان‌های بزرگ و مقدسی را در حفاظت از اسلام و انقلاب بر دوش دارد. در همین حال، حفاظت و نگهبانی از نظام و حكومت اسلامی كه بر اساس اسلام ناب محمدی(ص) است از آرمان‌های این نهاد مقدس است.

سپاه در طول ایام دفاع مقدس فعالیت‌های بزرگ و مهمی را انجام داد و نیروهای جان بر كف آن فداكاری و رشادت های زیادی كردند. جنگ ناجوانمردانه و تحمیلی عراق علیه ایران، مسئولیت خطیر سپاه را دو چندان كرد و سپاهیان وارد عرصه جنگ شدند و مردانه در مقابل كفر ایستادند. سپاهیان در ابتدا بی آنكه از رزم كلاسیک آشنایی داشته باشند، بی‌اطلاع از نحوه به كارگیری سلاح‌های سنگین و تجهیزات و ادوات نظامی متداول در جنگ‌های كلاسیک، پرشور و مبارز در برابر متجاوزان به دفاع از میهن پرداختند. در ابتدای انقلاب منافقان كوردل و شیطان صفت به ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه اقدام كردند تا بتوانند به انقلاب ضربه بزنند، ولی سپاه در مقابل آنان چون كوهی استوار ایستاد.

كاركنان سپاه از بدو شروع انقلاب تاكنون و فداكاری خود را به نظام و ملت به اثبات رسانده و از هیچ خدمتی برای رهبر و ملت خود فروگذاری نكرده‌اند. اكنون با گذشت بیش از سه چهار دهه از تأسیس این نهاد انقلابی به همت والای كاركنان سپاه پاسداران این نیرو به تشكیلاتی منسجم و مقتدر از سپاهیان در زمین، هوا و دریا در كران تا كران میهن اسلامی تبدیل شده‌اند و حضوری فعال و چشمگیر در صحنه دارند. آنان در نهایت اقتدار و توان رزمی بسیار بالا با تجارب ارزشمند و بسیار قیمتی كه حاصل سال های پربركت دفاع مقدس است، آماده‌اند تا در صورت بروز هر گونه خطر و تجاوز احتمالی، واكنش مناسب و مؤثری از خود نشان دهند.

انتهای پیام
captcha