«ایکنا» مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیاست
کد خبر: 4212448
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

«ایکنا» مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیاست

رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس گفت: خبرگزاری ایکنا سالیان مدیدی است در حوزه قرآن فعالیت می‌کند و از این طریق توانسته محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد، ایکنا امروز مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیاست.

سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدوحید کاشانی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه در ترکیه و قبرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به رسالت سنگین و اثرگذار تنها رسانه تخصصی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: امروز فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و از جنبه‌های مختلفی می‌توان به اهمیت آن توجه کرد. این فعالیت‌ها می‌تواند به شکل‌دهی نگرش‌ها، ارزش‌ها و دیدگاه‌های مردمی در جوامع مختلف در عرصه مهجوریت‌زدایی از قرآن و ورود آن در همه حوزه‌های زندگی فردی، اجتماعی و ... کمک کند و فضایی سالم جهت ایجاد و تبادل اطلاعات در مجامع بین‌المللی ایجاد کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: ایجاد و تمرکز مدیریتی به منظور اجتناب از ورود افکار التقاطی و دگم؛ جلوگیری از تفسیر‌های جانبدارانه و غیرانسانی؛ رساندن مؤثر ترجمان راستین اندیشه‌های قرآنی به گوش مخاطبان جهانی؛ ترویج ارزش‌های انسانی مانند عدالت، احترام، برابری، حقوق بشر و صلح بر پایه آموزه‌های قرآنی؛ ایجاد و پالایش تعاملات قرآنی بین‌المللی به منظور تبادل اطلاعات، تولید گفتمان مشترک و رشد تعاملات بین‌المللی؛ تأثیرگذاری در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های جهانی با شرکت در مجامع بین‌المللی، حل و فصل منازعات و ترویج دیپلماسی صلح‌آمیز در پرتوی اندیشه‌های قرآنی در مجامع بین‌المللی؛ از جمله مهمترین ضرورت‌های توسعه تعاملات قرآنی در عرصه بین‌الملل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی اذعان کرد: با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های نوین، اینترنت، فضای مجازی و ارتباطات حیاتی و متناسب با آن در عصر کنونی؛ عموماً تبادل اطلاعات، یادگیری‌ها و.. از این طریق منتقل می‌شود؛ از این روی ایجاد و توسعه خبرگزاری‌ها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد. در این بین پلتفرمی که دغدغه ترویج دین مبین اسلام را داشته باشد و بتواند در حوزه‌ای تخصصی مانند فعالیت‌ها قرآنی کار کند نه تنها اجتناب‌ناپذیر بلکه باید مورد توجه حاکمیت و نظام اسلامی قرار داشته باشد، خبرگزاری بین‌المللی ایکنا طی دو دهه فعالیت رسانه‌ای خود توانسته، محدودیت‌های جغرافیایی را از بین ببرد و همچنین مورد اعتماد جمع بزرگی از اصحاب رسانه در اقصی نقاط دنیا قرار گیرد. ایکنا دیدگاه‌ها و تجارب مفیدی را نیز در این زمینه به دست آورده است و امروز به عنوان یکه‌تاز این وادی، الگو و پرچم‌دار بسیاری از پلتفرم‌های تعاملی در حوزه فرهنگ قرآنی و آموزه‌های اهل‌ بیت(ع) فعالیت می‌کند.

رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در ترکیه و قبرس تصریح کرد: این رسانه قرآنی توانسته از طریق فضای مجازی، ارتباط مثبت و ارزشمندی، میان افراد متخصص و آحاد مردم در حوزه قرآن و علوم وابسته به آن فراهم آورد و با توسعه فکری و فرهنگی، باعث افزایش دانش و فهم عمومی در این وادی شود و از این طریق توانسته جهانی بودن آموزه‌های قرآنی را به سمع و نظر جهانیان برساند. همچنین با مدیریتی که در آن رخ داده، موفق شده تا چهره واقعی اسلام ناب محمدی و اندیشه‌های متفکران مسلمان و شیعه را که برگرفته از آموزه‌های راستین قرآن کریم است در سراسر جهان منعکس نماید و با ارائه مطالب آموزشی، تفسیرها، نظرات و بحث‌های قرآنی؛ علاوه بر ایجاد درک و دانش بیشتر در حوزه قرآن و علوم وابسته به آن، توانسته است دیدگاه مخالفان ایران اسلامی نسبت به مرجعیت ایران و تشیع در عرصه قرآن و پژوهش‌های وابسته به آن را تغییر داده و تلطیف نماید.

مسئولان به ایکنا نگاه ویژه‌ای داشته باشند

استاد و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: این خبرگزاری با هدف ایجاد پلتفرمی ارتباطی درباره قرآن در عرصه بین‌المللی، ارتقای دانش و فهم پیرامون قرآن را مبنای کار خود قرار داده تا جهانیان بتوانند درک بهتری از ارزش‌ها و اصول اسلامی متخذ از قرآن داشته باشند. همچنین ایکنا قادر است با تقویت زیرساخت‌های خود، باعث ارتقای فرهنگ، نگرش‌ها و ارزش‌های انسانی و معنوی در جوامع مختلف شود؛ فرهنگ گفت‌وگوی بین‌الادیانی و بین‌المذهبی را ارتقا بخشد و اخبار مهم حوزه قرآن و معارف بنیادین آن را بدون هیچ‌گونه سو‌گیری مبغضانه در مجامع بین‌الملل منعکس نماید. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کاشانی به اهانت‌های افراد متحجر طی سال‌های اخیر به ساحت قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) در برخی نقاط دنیا اشاره کرد و گفت: تنها خبرگزاری که در اولین ساعات این توهین‌ها نسبت به تهیه گزارش و بولتن‌های خبری مفصل در این خصوص اقدام کرد، خبرگزاری ۲۲ زبانه و بین‌المللی ایکنا بود که در جنگ نرم مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب ورود و همراهی مخلصانه‌ای داشت. با این وصف و به عنوان یک فعال قرآنی معتقدم؛ ایکنا برای توسعه رسانه‌ای بیشتر، در دهه سوم فعالیت خود باید مورد توجه بیش از پیش مسئولان و خدمتگزاران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha