رمزگشایی از معماری سنتی ـ اسلامی باعث اصلاح سبک زندگی می‌شود
کد خبر: 1403025
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی میراث معنوی:

رمزگشایی از معماری سنتی ـ اسلامی باعث اصلاح سبک زندگی می‌شود

گروه اجتماعی: رمزگشایی از معماری سنتی ـ اسلامی باعث اصلاح سبک زندگی و کاهش مصرف انرژی و تحقق نام سال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌شود.

مسعود حسین میرزایی، دبیر اجلاس بین‌المللی میراث معنوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، گفت: رمزگشایی از معماری سنتی ـ اسلامی باعث اصلاح سبک زندگی و کاهش مصرف انرژی و تحقق نام سال با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می‌شود.

وی افزود: در جامعه کنونی ما متأسفانه همه چیز به منابع انرژی فسیلی وابسته است؛ در صورتی که اجداد و گذشتگان ما بدون نیاز به این منابع زندگی می‌کردند. بدون تردید گذشتگان ما به‌عنوان گنجینه‌های بشری درس‌های زیادی برای آموختن به نسل جدید دارند و می‌توان با الگو گرفتن از شیوه زندگی آن‌ها به اصلاح سبک زندگی کنونی پرداخت.

دبیر اجلاس بین‌المللی میراث معنوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اقتصاد باید ذیل فرهنگ باشد، بیان کرد: هر کار اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در اجرایی شدن این مباحث فرهنگی مطبوعات و رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار هستند.

میرزایی با بیان اینکه در گذشته هیچ یک از این منابع فعلی انر‍ژی وجود نداشت، گفت: اجداد و گذشتگان ما با بهره‌گیری از مهارت‌های معماری سنتی، اسلامی و ایرانی توانستند در همه فصول خانه‌های خود را سرد و گرم نگه دارند.

دبیر اجلاس بین‌المللی میراث معنوی افزود: اگر امروز از مهارت و دانش معماری سنتی اسلامی و ایرانی، رمزگشایی شود می‌توان درس‌های ناگفته‌ای از رمز و راز این نوع معماری به‌منظور کاهش مصرف انرژی به نسل امروزی و آیندگان انتقال داد.

وی برگزاری اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ‍‍‍‍‍‍‍‍ناملموس (معنوی) را فرصت مغتنمی برای معرفی و الگو قرار دادن شیوه زندگی گذشتگان ذکر و اظهار کرد: این الگوبرداری می‌تواند شیوه زندگی جوامع امروز را به سمت آسایش بیشتر هدایت کند.

دبیر اجلاس و جشنواره، شناسایی اساتید و هنرمندان معماری را به‌عنوان گنجینه‌های زنده بشری در حوزه معماری سنتی ایران اسلامی و انتقال شفاهی مهارت و دانش آنان به نسل جدید  را از اهداف مهم اجلاس و جشنواره دانست.

یادآور می‌شود، اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس (ICCN۲۰۱۴) از 16 تا 20 مهر در اصفهان برگزار می‌شود.

captcha