معماری اسلامی بهترین زمینه برای گفت‌وگوی اندیشمندانه جهان اسلام است
کد خبر: 1407445
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵

معماری اسلامی بهترین زمینه برای گفت‌وگوی اندیشمندانه جهان اسلام است

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه معماری اسلامی با داشتن روح و تعمیق دینی می‌تواند زمینه گفت‌وگوی اندیشمندانه را در جهان اسلام فراهم کند، گفت: معماری اسلامی می‌تواند کشورهای جهان اسلام را به یکدیگر بیش‌ از پیش نزدیک‌تر کند.

مهدی مجابی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه معماری اسلامی با داشتن روح و تعمیق دینی می تواند بستر گفتگوی اندیشمندانه مسلمانان را فراهم کند، اظهار کرد: در بسیاری از جوامع گفته می شود که معماری ظرف زندگی است.

وی با بیان اینکه معماری یک چارچوب زندگی است که با فرهنگ، تمدن، فلسفه و تقوی ارتباط تنگاتنگ دارد، افزود: در ایران بناها و مجموعه‌های معماری و شهرسازی متعددی داریم که با حضور در آنها شاهد تغییر در رفتار و زندگی انسانها می شویم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در شهرهایی که معماری اسلامی در آن مشاهده می‌شود می‌توان روح معنوی و نشاط دینی را در آن شهر به راحتی مشاهده کرد. گاهی قطب‌های معنوی می تواند مکان‌های طبیعی و چشم اندازهای طبیعی باشد که می تواند به تغییر رفتار منجر شود و جذابیت و حظ بصری ایجاد کند.

معماری و شهرسازی اسلامی جدای از فرهنگ و انسانها نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه معماری و شهرسازی اسلامی جدای از فرهنگ، و انسانها نیست، عنوان کرد: معماری اسلامی به عنوان یک فصل مشترک می تواند گفتگو مسلمانان در اقصی نقاط جهان را تقویت کند و به افزایش دوستی‌ها و مودت کمک کند.

وی تأکید کرد: در شرایطی که تمدن مادی در جهان به بن‌بست رسیده است،  بسیاری از ملل جهان چشم به تمدن اسلامی دارند تا بتواند نیاز جامعه بشری را تامین کند.

مجابی با بیان اینکه باید با همکاری دانشگاههای ایران و جهان فاصله تمدن اسلامی و معماری اسلامی را کاهش دهیم، گفت: با ایجاد زبان مشترک در معماری اسلامی می توانیم تفکری روشن و منطقی بین فرهنگ معماری و شهرسازی با معماری مدرن هم ایجاد و برقرار کنیم.

captcha