بازدید منحصر به فردترین مسجد ایران در پیچ و خم اما و اگرها
کد خبر: 3961034
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳

بازدید منحصر به فردترین مسجد ایران در پیچ و خم اما و اگرها

مسجد نصیرالملک به‌عنوان زیباترین مسجد ایران در طول سال همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است، اما گاهی اوقات عکس‌هایی در فضای مجازی از حضور گردشگران در این مسجد مشاهده می‌شود که شئونات اسلامی در محلی که به نام خانه خداست، رعایت نمی‌شود و همین مسئله موجب گلایه و اعتراض متدینان دیار سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی شده است.

به گزارش ایکنا از فارس، شیراز، شهر گنبدهای برافراشته و هزار آوازه، دارای بناهای تاریخی بی‌شماری است که بسیاری از آن‌ها شهرت جهانی دارند؛ در هر کجای دنیا که سخن از معماری کهن به میان آید، این بناها به مخیله انسان خطور می‌کند. یکی از زیباترین آثار تاریخی و فرهنگی این دیار پرآوازه مسجد نصیرالملک، زیباترین مسجد ایران است.

مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی‌کاری، ارزنده‌ترین مسجد ایران و از دیدگاه ساختمان‌سازی و به ویژه مقرنس‌کاری بی‌مانند است، می‌توان گفت هیچ زمانی نیست که وارد این مسجد شویم و عکاسان، فیلمبرداران و دانشجویان رشته‌های هنر و معماری را مشاهده نکنیم که با شوقی دیدنی محو تماشا و بررسی بصری معماری این مسجد هستند.

به دلیل زیبایی‌های منحصر به فرد این مسجد در کل دنیا، همواره این مسجد میزبان گردشگران داخلی و خارجی در طول سال است؛ زیبایی این مسجد تنها به دلیل معماری خاص آن نیست، بلکه به هفت رنگ درخشانی که از تابش نور خورشید در شبستان‌های این مسجد در هنگامه ظهر پدیدار می‌شود نیز وابسته است، به طوری که این مسجد را از زیباترین مسجد ایران نامیده‌اند و تماشای آن با شیشه‌های رنگی، طاق‌های بلند و کاشی‌کاری‌های زیبایش، یکی از آرزوهای هر جهانگردی به حساب بیاید.

درست است که حضور گردشگران داخلی و خارجی در مسجد نصیرالملک خود یک نقطه قوت برای شیراز و استان فارس و اصولاً هنر ایرانی ـ اسلامی به حساب می‌آید اما گاهی اوقات در این میان شاهد بروز یک سری چارچوب شکنی‌های دینی هستیم و این مسئله را با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌توان مشاهده کرد. گاهی اوقات گردشگران شئونات اسلامی را در این مسجد رعایت نمی‌کنند و عکس‌هایی بدون حجاب از خود در کنار کاشی‌های هفت رنگ و نورپرداز‌های هفت رنگ شبستان تهیه و منتشر می کنند؛ همین مسئله موجب بروز گلایه‌هایی از سوی متدینان شیراز و استان فارس شده است. مسجد نصیرالملک در وهله نخست و قبل از هر جایگاه هنری که برای آن رقم خورده؛ خانه خدا و محل عبادت مسلمین است و مسلماً باید حرمت مکانی که خانه خداست، از سوی پیروان هر دین و مسلکی رعایت شود.

طی سال‌های اخیر بارها گلایه‌هایی مختلفی از سوی مسئولان و علما اعم از ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جامعه روحانیت شیراز، مسئولان حوزه‌های علمیه و ... نسبت به حرمت‌شکنی مسجد از سوی برخی از گردشگران و عدم رعایت شئونات اسلامی در مکانی که به نام خدا مزین است، در رسانه‌های مختلف منتشر شده است و البته پاسخی از مسئولان اوقاف که متولی این مسجد محسوب می‌شوند، منعکس شده است.

برای دریافت پاسخ مناسب به این گلایه‌ها به سراغ حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس رفتیم تا نظر او را در رابطه با این اعتراضات جویا شویم. موسوی در این رابطه به خبرنگار ایکنا فارس گفت: درست است که مسجد جای عبادت است و باید در هر صورت حرمت این مکان را نگه داشت اما باید توجه داشت که مسجد نصیرالملک یک مکان تاریخی است و دارای جنبه گردشگری است. در طول سال گردشگران بسیاری از کشورهای غرب و شرق آسیا به این مکان می‌آیند و باید بدانند که چه زیبایی‌ها و هنرهای منحصر به فردی در این مسجد قرار دارد و جایگاه هنر ایرانی ـ اسلامی را بشناسند.

موسوی در عین حال این نکته را یادآور شد که مساجد باید به سمت و سویی بروند که جنبه عبادی آن بیش از جنبه گردشگری باشد لذا در مسجد نصیرالملک این مهم را دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل اوقاف فارس در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر حضور گردشگران در این مسجد انجام می‌شود، گفت: بله نظارت هایی در این زمینه داریم، صحبت‌هایی با میراث فرهنگی و گردشگری هم در این رابطه داشته‌ایم و قطعاً برنامه‌های مسجد نصیرالملک را تغییر داده و نظارت‌ها را بیشتر خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: البته ما تلاش کردیم مباحث فرهنگی و معنوی در مسجد نصیرالملک را بیشتر کنیم و محافل قرآنی و نمازهای یومیه را در این مکان معنوی برپا کنیم. برای مثال یکی از محافل قرآنی همزمان با شب سالروز بعثت پیامبر(ص) در این مسجد زیبا برگزار شد.

موسوی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به اینکه آیا به دلیل شیوع کرونا بلیت فروشی این مسجد الکترونیک شده است، گفت: خیر هنوز این کار را انجام نداده‌ایم اما با توجه به شرایط کرونایی تلاش می‌کنیم تا این مهم را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha