عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: قرآن بر دانشهای طبیعی از جهات مختلف مؤثر است از جمله تاثیر در عالمان این علوم و اینکه قرآن عالمان را به حرکت در مسیر علم تشویق و تحریک میکند.
استاد حوزه علمیه گفت: عرفا به سخنان امام علی(ع) استناد کردهاند و آن را به نفع خود تبیین میکنند؛ حضرت امیر(ع) فرمودند هر صفتی، غیر از موصوف است و هر کسی خدا را توصیف کند خدا را با آن وصف قرین کرده است.
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی گفت: اگر ما در روانشناسی روح را پذیرفتیم چهره روانشناسی موجود غربی را تغییر خواهد داد؛ زیرا روانشناسان میگویند ما ذهن و جسم و روان داریم که روان برگرفته از ذهن است و روح را وارد این مقوله نمیکنند.
استاد دانشگاه معارف اسلامی گفت: آیات قرآن بر هدف، مبانی و روش فلسفه اسلامی تأثیرگذار بوده است از جمله اینکه عقل در فلسفه اسلامی به عنوان منبع مهم مورد توجه است ولی محدویتهای عقل هم مورد تأکید قرار میگیرد.
مدرس حوزه علمیه با تاکید بر جهانشمولی قرآن گفت: یک مبنای در قوانین قرآن، تناسب با توانایی انسان است زیرا خداوند تکلیف مالایطاق به انسان ارائه نمیدهد و مبنای دیگر خردمندی و سازگاری با عقل است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گفت: آیتالله صادقی تهرانی تفقه متفاوتی را رقم میزند که خود او میگوید نظراتش در 500 مورد با فقه سنتی در احکام تفاوت دارد و این تفاوت مبتنی بر اجتهاد از قرآن کریم است.
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: ارسطو در کتاب درباره نفس، اتحاد عاقل و معقول را میپذیرد و بعد هم برخی فلاسفه مسیحی چون قصد داشتند تثلیث را توجیه عقلانی کنند این دیدگاه را پسندیدند و در جهان اسلام یحیی بن عدی؛ شاگرد فارابی این کار را کرده است.
دومین روز از کمیسیونهای تخصصی همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم با عنوان «مبانی مرجعیت علمی قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز برگزار شد.