مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی مصر حرام است
کد خبر: 1352178
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
قرضاوی:

مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی مصر حرام است

گروه بین‌الملل: رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان با اشاره به اینکه هیچ آیه و حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مقدمه قانون اساسی جدید مصر ذکر نشده است، اعلام کرد که مشارکت در همه‌پرسی این قانون اساسی شرعا حرام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الحیاة» چاپ عربستان، یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان تحریم همه‌پرسی درباره قانون اساسی مصر را خواستار شد و تأکید کرد: مشارکت دراین همه‌پرسی از نظر شرعی حرام است.

یوسف القرضاوی طی اظهاراتی در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک نوشت که قانون اساسی 2013 توسط سکولارها تدوین شده است و در مقدمه آن هیچ آیه قرآنی و یا حدیث نبوی ذکر نشده بلکه سخنان پاپ شنوده در آن آمده است.

قرضاوی در این اظهارات خود تاکید کرد: اینکه مقدمه قانون اساسی حاوی هیچگونه آیه قرآنی و یا حدیث نبوی نیست، در حالی که سخنان پاپ شنوده در مقدمه ذکر شده است، چه معنایی دارد؟

یوسف قرضاوی در ادامه افزود: «من معتقدم که مشارکت در همه‌پرسی و همکاری در هر اقدامی که به تقویت این سلطه کودتاگر(دولت کنونی مصر) منجر شود یا به آن مشروعیت بخشد و زمان حکمرانی‌اش را طولانی یا قدرتش را تقویت کند، بیانگر همکاری در گناه و تجاوز خواهد بود و از نظر شرعی حرام است».


قرضاوی همچنین با صدور بیانیه‌‌ای که دفتر اتحادیه جهانی علمای مسلمان آن را دیروز(17 دی) منتشر کرد، گفت: از نظر عقلی نیز مشارکت در همه‌پرسی درباره قانون اساسی مصر که بر اساس توافق ملی تدوین نشده و به دور از گفت‌و‌گوی اجتماعی شکل گرفته است، صحیح نیست.
وی همچنین خاطرنشان کرد: افرادی مشخص قانون اساسی مصر را تدوین کرده‌اند، کسانی که تنها نماینده خودشان و کودتاگرانی هستند که آن‌ها را تعیین کرده‌اند، این قانون را اقلیت تدوین کرده و اکثریت از آن برکنار شده‌اند.
یوسف قرضاوی در پایان این بیانیه یک بار دیگر برکناری محمد مرسی را کودتای نظامی علیه رئیس‌جمهور منتخبی دانست که ملت مصر وی را آزادانه و بدون تقلب انتخاب کرده بودند.
ائتلاف «حمایت از مشروعیت و ضد کودتا» که اخوان‌المسلمین مصر آن را رهبری می‌کند، نیز ماه گذشته همه‌پرسی درباره قانون اساسی مصر را تحریم کرد. این همه‌پرسی قرار است نیمه ماه جاری میلادی(25 دی) برگزار شود.

captcha