برگزاری مستمر جشنواره‌ها روند تولید آثار نمایشی را سامان می‌بخشد
کد خبر: 1450323
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
کاوه مهدوی:

برگزاری مستمر جشنواره‌ها روند تولید آثار نمایشی را سامان می‌بخشد

گروه هنر: راهکارهای زیادی وجود دارد و از سوی هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر دفاع مقدس برای استمرار برگزاری هر ساله جشنواره «تئاتر مقاومت» ارائه می‌شود که می‌توان با ارزیابی آنها بر مشکلات این بخش فائق آمده و از این پس شاهد فراگیر شدن آن بود.

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان تئاتر دفاع مقدس، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از عمده مسائلی که موجب می‌شود تا جشنواره‌هایی همچون «تئاتر مقاومت»، جشنواره «آئینی و سنتی» و جشنواره «تئاتر عروسکی» به شکل دوسالانه برگزار شوند، مشکلات مالی و عدم تأمین اعتبارات برای برگزاری آنهاست.
وی ادامه داد: به هر حال برگزاری این جشنواره‌ها و از همه مهمتر جشنواره «تئاتر مقاومت» یک سال دچار وقفه می‌شود که البته اگر فرض را همچنان بر دوسالانه برگزار شدن این جشنواره بگیریم، راهکارهایی وجود دارد که بتوان این وقفه را با مجموعه برنامه‌هایی پر کرد؛ به شکلی که جشنواره «تئاتر مقاومت» منقطع نشود و به شکلی مستمر و فراگیر شاهد آن باشیم.
مهدوی تصریح کرد: در این سالها از سوی کارشناسان و فعالان «تئاتر مقاومت» راهکارهایی برای این منظور پیشنهاد شده است که مسئولان می‌توانند با بررسی هر کدام، در صورت مناسب بودن آنها را برای سامان بخشیدن به جریان تولید آثار نمایشی انقلاب و دفاع مقدس به کار بندند.
بخش‌های مختلف جشنواره می‌تواند به شکل تقطیع شده برگزار شوند

کارگردان نمایش دفاع مقدسی «پوتین‌ها» ادامه داد: یکی از این راهکارها تقطیع کردن بخش‌های جشنواره «تئاتر مقاومت» است، به این شکل که مثلاً بخش رقابتی صحنه‌ای و خیابانی جشنواره را به عنوان بخش اصلی از بخش هایی همچون مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی جدا کرده و هر کدام را در دو سال متوالی برگزار کنیم تا به این وسیله ضمن سرشکن شدن هزینه‌ها، شاهد برگزاری هر ساله جشنواره باشیم.
مهدوی گفت: با این راهکار، قطعاً در یک سال مجموعه‌ای از بهترین متون نمایشی به نگارش درآمده و برای معرفی بهتر نمایشنامه‌خوانی می‌شوند و می‌توانند مورد توجه فعالان و کارگردانان برای تولید آثار صحنه‌ای برای شرکت در جشنواره سال بعد قرار بگیرند.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «هوش سیاه 2» گفت: از دیگر راهکارهای ارائه شده برای ارتقای کمی و کیفی جشنواره «تئاتر مقاومت»، فراهم آمدن شرایط برای پیش‌تولید آثار نمایشی است که قصد دارند در جشنواره سال آینده شرکت کنند.
فرایند تولید آثار نمایشی برای جشنواره سال آینده از هم‌اکنون آغاز شود

مهدوی افزود: دبیرخانه جشنواره به جای اینکه در قالب اعلام فراخوان فرصتی محدود و چندماهه را به گروه‌های نمایشی برای تولید آثارشان بدهد، می‌تواند در وقفه ایجاد شده در روند جشنواره تا آغاز دور جدید آن در سال آینده، با شناسایی گروه‌های فعال و حمایت مادی و معنوی و نظارت کارشناسی آنها، فرصت و مجال بیشتری به آنها بدهد تا اثر نمایشی خود را با طیب خاطر و در کمال آرامش تولید کنند و به ظرایف امر تولید به منظور ارائه هر چه کیفی‌تر آنها توجه کنند.
وی در پایان گفت: از جمله کارهای دیگر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به عنوان متولی اصلی جشنواره «تئاتر مقاومت» در سالی که جشنواره دچار وقفه می‌شود، جذب مشارکت نهادها و ارگان‌های انقلاب و دولتی برای حمایت از بازتولید و اجرای عمومی و مجدد آثار منتخب جشنواره‌های دوره‌های پیشین است که به ویژه در هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس می‌تواند تا حدود زیادی خلأ فرهنگی موجود را جبران کند.

captcha