فیلم‌هایی مانند «فرشتگان قصاب» باید اکران بین‌المللی شوند
کد خبر: 1452933
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
سهیل سلیمی:

فیلم‌هایی مانند «فرشتگان قصاب» باید اکران بین‌المللی شوند

گروه هنر: سهیل سلیمی گفت: فیلم‌هایی چون «فرشتگان قصاب» که از بازیگران بین‌المللی بهره برده باید اکران بین‌المللی داشته باشند تا تأثیرگذاری آنها بیشتر باشد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در اولین روز جشنواره فیلم مقاومت نشست خبری فیلم «فرشتگان قصاب» با حضور سهیل سلیمی (کارگردان)، محمد قهرمانی (تهیه‌کننده)، محمد رضاپور(منتقد) و محسن یزدی(مجری ـ کارشناس) شب گذشته 31 شهریورماه در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای نشست، سهیل سلیمی کارگردان «فرشتگان قصاب» درباره موضوع فیلم گفت: سوژه فیلم در ابتدا در حد یک داستان بود که اتفاقات در داستان رخ داد تا اینکه موضوع قاچاق اعضای بدن در ذهن من پیش آمد. اتفاق اصلی فیلم در مدرسه برای بچه‌ها رخ داد که بعدها می‌فهمند که از دنیا رفته‌اند و متوجه می‌شوند روح آنهاست که ناظر است.

سلیمی درباره مشکلات اکران فیلم نیز گفت: دوست داشتم تا فیلم در سینما اکران شود، زیرا بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند، سینمایی هستند اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که نشد در سینما اکران شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با این که فیلم تنها در تلویزیون پخش شد، تأثیر مثبت خود را گذاشت، البته این فیلم اکران دانشگاهی هم در داخل کشور داشت، ولی این اکران‌ها مختص به دانشگاه‌هایی بود که می‌خواستند از فیلم تقدیر کنند.

فیلم‌های چون «فرشتگان قصاب» اکران بین‌المللی داشته باشند

کارگردان «فرشتگان قصاب» در پاسخ به اینکه آیا مایل است تا دوباره فیلمی با موضوع بین‌المللی بسازد؟ گفت: باز هم راغب هستم تا در این حوزه فیلم بسازم، اما این کار نیاز به مدیریت هوشمندانه دارد، چون نباید فیلم‌ها را برای آرشیو شدن بسازیم. در ضمن مدیران باید توجه داشته باشند اگر فیلمی بین‌المللی است و در آن بازیگران بین‌المللی حضور دارند، باید در کشورهای دیگر هم اجازه اکران داشته باشند.

سلیمی درباره اکران «فرشتگان قصاب» در خارج از کشور نیز چنین گفت: بعد از نمایش این فیلم از تلویزیون، فایل ویدئویی آن در دانشگاه کلمبیا به نمایش درآمد که بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و حتی سرخپوستان کانادایی که بر ضد نژادپرسنتی راه‌پیمایی راه انداخته بودند، نمادشان «فرشتگان قصاب» بود. همچنین مصاحبه‌ای هم درباره این فیلم با رادیو کلمبیا داشتم؛ آنها نگاهشان نسبت به این فیلم آنقدر بالا بود که یکی از مهمترین علت‌های گرفتن جایزه را فلسفه‌ای که پشت این فیلم وجود داشت، می‌دانستند.

تبدیل سینماویدئو به سینمارسانه

در ادامه این نشست محمد قهرمانی تهیه‌کننده فیلم نیز گفت: زمانی که در موسسه شهید آوینی بودم، تلاشم این بود که سمت مؤسسه به سوی تولیداتی باشد که در هنر هفتم کمتر به آن توجه شده است. تبدیل سینماویدئو به سینمارسانه نمونه مشهود آن است. برای همین در ابتدا کار را با چند اثر در حوزه جنگ نرم آغاز کردیم تا حرفی برای مبارزه با تولیداتی که علیه ارزش‌ها و باورهایی مردم در هالیوود ساختند داشته باشیم ضمن این که بتوانیم شعار رزمندگان را که بهترین پدافند است، پیش ببریم.

تهیه‌کننده «فرشتگان قصاب» همچنین گفت: به همین دلیل فیلم «شکارچی شنبه» و «گام‌های شیدایی» را به تولید رساندیم و به موازات آن «فرشتگان قصاب» را ساختیم . ویژگی بارز «فرشتگان قصاب» این بود که حرف تازه‌ای برای گفتن داشت که اتفاقات استکبار و رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کرد.

وی درباره تولید فیلم بین‌المللی نیز تصریح کرد: ظرفیت و پتانسیل لازم در کشور با حضور جوانان انقلابی و با انگیزه برای کارهایی از این دست وجود دارد. جوانان ما مردان میدان‌های سخت هستند که اگر عرصه برای آنها باز باشد، می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

قهرمانی تأکید کرد: باورها و ارزش‌های دینی در حوزه فرهنگ باید خود را به خوبی نشان دهد. امروز باید در این حوزه صهیونیسم را نشانه بگیریم، البته باید از مدیریت صهیونیسم یاد هم بگیریم. بنده در فضای مجازی وایبر هستم، اما آنها من، شیخ‌طادی و علی نصیریان را بلاک کردند.

«فرشتگان قصاب 2» ساخته می‌شود

وی ادامه داد: خوشحالم که رژیم صهیونیستی را عصبانی کردم و قصد داریم به زودی «فرشتگان قصاب 2»  را هم بسازیم. این فیلم با این که مهجور واقع شد و به اکران نرسید، اما لایه‌های مختلفی در آن وجود دارد که می‌تواند نقطه عطف داستان باشد که متاسفانه درباره لایه های آن تا به امروز بحث نشده است.

در ادامه مراسم محمد رضاپور منتقد سینما نیز درباره فیلم گفت: این فیلم نماد درست و استانداری از فضای تکنسینی و تئورسینی در سینمای ایران دارد. در این فیلم اندیشکده‌ای وجود دارد که به فضای فیلم کمک کرد تا خروجی نهایی خوبی برای آن ببینیم. به عنوان مثال، در این فیلم زنانی وجود دارند که هر کدام یک نهاد هستند که با دیالوگ‌ها از ورطه شعاری بودن پرهیز می‌کنند.

این منتقد سینما افزود: فیلم بدون هیچ پشتوانه ادبی آغاز می‌شود و همین امر «فرشتگان قصاب» را از افتادن به دام مشکلات رها می‌کند. نکته دیگر این‌که اتفاقی که برای اکران این فیلم افتاد در واقع کم لطفی دوستان در موسسه شهید آوینی بود که معتقد بودند برای فیلم نباید تبلیغی صورت گیرد.

وی در پایان این جلسه خاطرنشان کرد: به همین علت هم اکران فیلم در دانشگاه‌ها کمتر از انگشتان دست بود درحالی که می‌شد حتی در بسیاری از دانشگاه‌های خارج از کشور هم اکران خوبی داشته باشد. درواقع مؤسسه شهید آوینی فیلم «فرشتگان قصاب» را توقیف اجباری کرد.

captcha