سینما با تبیین معنای «مقاومت» می‌تواند مبلغ دفاع مقدس باشد
کد خبر: 1452909
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
آیت‌الله حائری:

سینما با تبیین معنای «مقاومت» می‌تواند مبلغ دفاع مقدس باشد

گروه هنر: عضو مجلس خبرگان در اولین نشست جشنواره مقاومت گفت: سینما اگر می‌خواهد مبلغ دفاع مقدس باشد، باید معنای «مقاومت» را وارد زندگی انسان‌ها کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله حایری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری در اولین نشست تخصصی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مقاومت که عصر روز گذشته 31 شهریورماه در سینما فلسطین برگزار شد، با ذکر مثالی درباره جایگاه هنر اظهار کرد: اگر هشت تا صفر را در یک مکان قرار بدهیم و از شما بخواهیم که این صفرها را بخوانید، می‌گویید که این صفرها بی‌ارزش هستند، اما اگر عدد یک را در برابر آنها قرار بدهیم، تحول ایجاد کرده و آن صفرها را تبدیل عدد ارزشمندی می‌کند. ما هشت سال دفاع مقدس داشتیم که مقاومت و صبر مردم در این هشت سال به مثابه عدد یک است و هرآنچه غیر از آن نیز صفر محسوب می‌شود، اگر این صبر و مقاومت نبود نتیجه نهایی هیچ بود، زیرا طبق روایات بدن بی‌سر و ایمان بی‌صبر هیچ فایده‌ای ندارد. مقاومت مردم، هشت سال دفاع مقدس را تبدیل به صد میلیون کرد و موجب خوانده شدن صفرها در آن شد.

وی ادامه داد: شما اگر می‌خواهید فیلم و ادبیات دفاع مقدس را احیا کنید و دفاع مقدس را از طریق آنها زنده کنید، باید این مقاومت را به صورت یک فیلم وارد زندگی انسان‌ها کنید، کار فیلم همین است، کار فیلم برزدن در انسان‌ها است، وقتی گرده درخت نخل نر گرده‌افشانی می‌کند این گرده را جمع آوری می‌کنند و به درخت ماده می‌زنند تا بار بیاید و آنگاه بر می خورد و خرما به وجود می‌آید کار در فیلم و هنر نیز بر زدن است.

آیت‌الله حائری شیرازی با بیان این‌که بسیاری از افرادی که متحول و انقلابی شدند گاهی به واسطه دیدن یک فیلم درونشان متحول شده است، گفت: آقایی شغلش دندان‌پزشکی بود و در ابتدا کاری به مبارزات سیاسی نداشت، اما همین آدم بعدها جنبش مسلمانان مبارز را راه انداخت؛ یکی از دوستان که در دوره بازرگان وزیر کشاورزی بود، از او علت این تحول را جویا شد که وی نیز گفت من با دیدن یک فیلم اینچنین سیاسی شدم.

فیلمساز باید دارای اخلاق باشد

وی با اشاره به جایگاه اخلاق در فیلم تصریح کرد: جایگاه صبر یک و بقیه نیز صفر بود؛ اما در این میان اخلاق مانند یک علامت مثبت یا منفی عمل می‌کند. یعنی اگر فیلمساز اخلاق داشته باشد می‌شود مثبت صفر و اگر اخلاق نداشته باشد می‌شود منفی، از این رو همه اعمال صفر هستند، صبر آنها را تبدیل عدد کرده و می‌کند صد میلیون که این صد میلیون منتظر علامت می‌شود، اگر در کنار آن علامت منها قرار گرفت ضرر صد میلیونی می‌خورد و اگر مثبت قرار گرفت خیر صد میلیونی می‌گیرد.

آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه به فداکاری شهید فهمیده اشاره کرد و ادامه داد: شهید فهمیده و قاتل شهید شوشتری هر دو بمب به خود بسته و خود را کشتند، اما شهید فهمیده با بمب بستن به خود موجب نجات رزمنده‌ها می‌شود اما قاتل شهید شوشتری با اینکار خود موجب کشته شدن خود، شهید شوشتری و 40 نفر دیگر و همچنین مجروح شدن 60 نفر می‌شود، این بصیرت بود که موجب شد شهید فهمیده به این مقام برسد.

وی با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته یک شهید در هر استان به زحمت پیدا می‌شد و یا تعداد حافظان قران به زحمت به یک نفر در هر استان می‌رسید، اما امروزه 300 هزار شهید و 70 حافظ قرآن در هر مسجد وجود دارد، اظهار کرد: این به دلیل بصیرت مردم است، اما این بصیرت از کجا آمده است که مردم ما به سمت شهادت و استقامت رفتند؟ مردم ما در هشت سال دفاع مقدس نمره صد میلیونی به دست آوردند، ولی یک امتحان دیگر برای آنها لازم بود که بدانند مثبت 100 میلیون یا منفی 100 میلیون هستند، امام خمینی(ره) که فرموده بودند «جنگ جنگ تا پیروزی» اما بعدش اعلام کردند که با صدام صلح می‌کنیم این همان امتحانی بود که مردم لازم داشتند که آیا مردم همانطور که در جنگ با او بودند آیا وقت صلح نیز با او می‌مانند یا خیر، مردم هم در مقابل در روز عید غدیر راهپیمایی کردند، راهپیمایی همان بصیرت مردم بود و این صبر و بصیرت آنها را صد میلیون کرد، پس شما در فیلمی که می‌خواهید بسازید، باید بدانید اخلاق جای علامت و استقامت جای عدد را دارد و بقیه نیز جایگاه صفر هستند، پس اگر این صفرها را با صبر تبدیل به عدد می‌کنید باید بتوانید آن‌ها را با علامث مثبت حفظ کنید.

وی افزود: اطرافیان امام (ره) این طور عمل کردند، اما اطرافیان علی ابن ابی طالب و یا امام حسن(ع) اینطور نبودند و صبر میلیونی نداشتند، در جنگ با او بودند، اما هنگامی که قرآن‌ها بالا رفت، حضرت را مجبور به پذیرفتن حکمیت کردند. اما امام خمینی(ره) هنگامی که فرمودند من جام زهر را سر می‌کشم، مردم هم او را حمایت کردند و به او گفتند که تو نایب امام زمان(عج) هستی، هنگامی که داستان حضرت یوسف(ع) رجوع کنیم متوجه می‌شویم که یعقوب نابینا بود، اما زمانی که به کنعان نزدیک شد گفت من بوی یوسف را استشمام می‌کنم، ولی فرزندانش قبول نکردند و هنگامی که پیراهن یوسف را آوردند چشم او بینا شد، امام راحل نیز پیراهن امام زمان (عج) است که به روی مردم افتاد و چشمشان بصیر شد.

وی در ادامه به آیه «ان الانسان لفی خسر» اشاره کرد و گفت: انسان بعد از عمل صالح و ایمان باز هم در خسران است و این دو خسران با حق و صبر از بین می‌رود.

اثرگذاری در سینما منوط به صداقتش است

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به جوانان علاقمند به حوزه سینما که از آفات مختلف آن می‌ترسند، چیست؟ عنوان کرد: اثرگذاری بیشتر از آنکه به زیبایی مربوط باشد به صداقت مربوط است، کارتان را برای رضای خدا انجام بدهید. این شکلک درآوردن‌ها دردی را درمان نمی‌کند، با اخلاق پیش بروید. پیغمبر ما مجسمه اخلاق و زیبایی‌ها بودند، دیگران هزاران جوک برای سرگرم کردن مردم درست می کردند، اما حضرت کارهایشان را از روی صداقت انجام می‌دادند و این برای مردم کافی بود. امام(ره) زمانی که در پاریس خبرنگاران نزد او رفتند، گفتند که من الان کارعبادی دارم یا یکبار در ایام کریسمس دستور دادند که یک شاخه گل و شیرینی به خانه‌های اطراف برسانند. همین کارهای الهی موجب ایجاد تحول الهی در مردم می‌شد. پس شما به جهت و راه خود اهمیت بدهید بعد هم دیگران به سوی شما تمایل پیدا خواهند کرد.

captcha