نقش مهم رادیوهای قرآنی در تحکیم وحدت اسلامی
کد خبر: 3483713
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
در اختتامیه اجلاس مراکش تأکید شد؛

نقش مهم رادیوهای قرآنی در تحکیم وحدت اسلامی

گروه بین‌الملل: شرکت‌کنندگان در اختتامیه سومین نشست بین‌المللی مدیران رادیوهای قرآنی بر فعال‌سازی نقش رادیو‌های قرآن کریم به‌منظور تحکیم وحدت و رویارویی با تعصبات فرقه‌ای، مذهبی و فکری تأکید کردند.



نقش مهم رادیوهای قرآنی در تحکیم وحدت و همبستگی اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری بین‌المللی اسلامی(اینا)، شرکت‌کنندگان در اختتامیه سومین اجلاس بین‌المللی مدیران رادیوهای قرآنی که دیروز، 25 اسفندماه در شهر «رباط» مراکش برگزار شد، بر فعال‌سازی نقش رادیو‌های قرآن کریم به‌منظور تقویت وحدت و یکپارچگی فرهنگی و معنوی و نیز جلوگیری از تعصبات مذهبی
، فرقه‌ای و فکری تأکید کردند.

همچنین شرکت‌کنندگان در این اختتامیه که در سازمان آموزش، علوم و فرهنگ اسلامی(آیسسکو) برگزار شد؛ بر توسعه برنامه‌های رادیو قرآن و مضامین آن از طریق افزایش مدت زمان اختصاص داده شده برای این برنامه‌های قرآنی و اهتمام بیشتر به بخش‌های حفظ و تفسیر آسان آیات قرآن، و نیز توجه بیشتر به برنامه‌های گفت‌وگو محور که در موفقیت بیشتر نقش آموزشی و فرهنگی رادیوها نقش بسیاری دارند، تأکید شد.

در ادامه نیز شرکت‌کنندگان ضمن تأکید بر اهمیت پیام دین مبین اسلام که رادیو‌های قرآن در جهان اسلام بر پایه آن عمل می‌کنند،‌ از مدیران رادیو‌ها عزم راسخ خود را جهت پیشگیری از خطر انحراف و پدیده افرا‌طی‌گری که اکنون امت اسلامی شاهد آن است،‌ خواستار شد و بر ضرورت تجدید گفتمان دینی، توسعه و ارتقای آن تأکید کردند تا در آگاهی‌بخشی و تصحیح مفاهیم و مبارزه با گرایش‌های افراطی تأثیر داشته باشد.

همچنین در این نشست از مؤسسات و مراکز آموزش رسانه‌ای در جهان اسلام، خواسته شد تا توجه و اهتمام بیشتری به آموزش فعالان رسانه‌ای متخصص از طریق برنامه‌های دینی که براساس اعتدال و میانه‌روی است، داشته باشند.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس همچنین از آیسسکو و اتحادیه رادیوهای اسلامی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای فعالان رسانه‌ای در رادیوهای قرآنی داخل و خارج جهان اسلام و ارائه حمایت فنی و مادی به رادیوهای قرآنی تازه‌تأسیس در کشورهای آفریقایی با هدف کمک به‌ آن‌ها برای انجام رسالت خود در معرفی ارزش‌های متسامح اسلامی و آگاهی‌بخشی به جوانان نسبت به خطرهای تندروی، خشونت و غلو را خواستار شدند.

اهمیت همکاری و مشارکت میان رادیوهای قرآن کشورهای اسلامی برای تبادل تجربیات، هماهنگی تلاش‌ها و یکپارچه‌کردن گفتمان رسانه‌ای هدفمند برای مقابله با تندروی و غلو و گسترش فرهنگ گفت‌وگو، اعتدال و میانه‌روی از دیگر درخواست‌های شرکت‌کنندگان در این اجلاس بود.

اعلام برگزاری چهارمین اجلاس مدیران رادیوهای قرآن با موضوع «نقش شبکه‌های رادیویی در تقریب میان مذاهب اسلامی و کاهش خطرهای فرقه‌گرایی و تعصب مذهبی» در شهر «سنار» سودان و در چارچوب انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی از جمله تصمیمات در اختتامیه این اجلاس بود.

شرکت‌کنندگان در پایان این نشست، اقدام نیروهای اشغالگر اسرائیلی در ممانعت از سفر نماینده رادیو قرآن فلسطین به رباط برای مشارکت در این اجلاس و همچنین، حمله نیروهای این رژیم به دفاتر شبکه ماهواره‌ای «فلسطین الیوم» در کرانه باختری و مصادره تجهیزات آن را محکوم کردند.

ضرورت گفتمان برای تقارب فکری بیشتر برپایه متون دینی


captcha