نخستین رویداد بین‌المللی درباره بیانیه گام دوم برگزار می‌شود/ گذار از مرحله دولت‌سازی به تمدن‌سازی
کد خبر: 3875957
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
دبیر علمی همایش گام دوم انقلاب بیان کرد؛

نخستین رویداد بین‌المللی درباره بیانیه گام دوم برگزار می‌شود/ گذار از مرحله دولت‌سازی به تمدن‌سازی

گروه اندیشه ـ روح‌الله قادری با بیان اینکه نخستین رویداد علمی بین‌المللی در مورد بیانیه گام دوم به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود، گفت: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم ملت بزرگ ایران به ویژه جوانان هستند، اما جهت‌گیری بیانیه به سمت مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است، یعنی افق و نگاه بیانیه معطوف به عصر ظهور و آماده‌سازی برای ظهور است.

به گزارش ایکنا؛ روح‌الله قادری، دبیر کمیته علمی همایش بین المللی گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن ساز به تشریح فلسفه برگزاری این همایش بین‌المللی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی با شعار رهایی ملت‌ها از سلطه خارجی و رسیدن به استقلال و عزت ملّی، چهار دهه تاریخی را پشت سر گذاشته و در آستانه گام دوم انقلاب که در واقع مرحله پوست‌اندازی و تمدن‌سازی در هفت محور بنیادین است. انقلاب اسلامی نه‌تنها ملت ایران بلکه تمام انسان‌های آزادی‌خواه جهان را مخاطب خود قرار داده تا با تکیه بر استقلال و آزادی در سایه معنویت و اخلاق، مسیر عدالت و پیشرفت را برای همگان روشن و هموار سازد.

قادری با اشاره به برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های گوناگون پیرامون بیانیه گام دوم در محافل علمی و دانشگاهی طی یک سال گذشته گفت: با رصدی که کمیته علمی همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب، الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز، از کل برنامه‌های یک سال گذشته برگزار شده در کشور چه در سطح استانی چه در سطح ملی با موضوع بیانیه گام دوم انجام داد، دو خلأ جدی را در آنها شناسایی کرد. خلأ اول غفلت از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در پرداختن به مباحث گام دوم است. درست است که مخاطب اصلی بیانیه گام دوم ملت بزرگ ایران به ویژه جوانان هستند، اما جهت‌گیری بیانیه به سمت مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است، یعنی افق و نگاه بیانیه معطوف به عصر ظهور و آماده‌سازی برای ظهور است و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی را مهیا کنیم.

وی فقدان تعیین نقشه راه و سازوکار عملیاتی کردن بیانیه را دومین خلأ همایش‌های علمی پیرامون بیانیه گام دوم عنوان کرد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) با هدف رفع این خلأها و ارائه نقشه راه و مدل عملیاتی بیانیه در محورهای هفت‌گانه با همکاری سایر دانشگاه‌ها و محافل علمی داخلی و خارجی «همایش بین‌المللی گام دوم انقلاب؛ الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز» را در دستور کار خود قرار داده است تا ضمن تبیین نظریه نظام انقلابی و نقشه راه اقدامی محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب، «نسخه جهانی شدن انقلاب» را با مشورت نخبگان و کارشناسان اهل فن در میان بگذارد.

وی افزود: برای اینکه چارچوبی برای تهیه نقشه راه تهیه کنیم، محور ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص دادیم که ناظر بر هفت توصیه و بلکه هفت فرمان اصلی بیانیه است، این هفت توصیه عبارتند از: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، استقلال و آزادی، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی و سبک زندگی. از این مفاهیم باید به یک نقشه راه و مدل عملیاتی دست پیدا کنیم.

قادری تأکید کرد: از نظر ما بیانیه گام دوم به نوعی گذار از دولت‌سازی به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است، اما این گذار نیازمند مدل عملیاتی است که امیدواریم در این همایش چارچوب کلی آن به‌دست بیاید. بنابراین فلسفه برگزاری همایش زمینه‌سازی و آمادگی عصر ظهور حضرت حجت بقیةالله الاعظم «ارواحنا فداه» است. توسعه و تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی در گام دوم، تنظیم نقشه راه اقدامی در حوزه ساختاری و کارگزاری و ارائه الگوی عملی نظام انقلابی تمدن‌ساز و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی از دیگر اهداف این همایش بین‌المللی است.

قادری با بیان اینکه این همایش نخستین رویداد علمی کشور است که در سطح بین المللی به گام دوم انقلاب می‌پردازد، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ایران و اقصی نقاط جهان از منطقه غرب آسیا، آسیای مرکزی، شمال آفریقا، اروپا و حتی دو کشور از کشورهای آمریکای لاتین برای مشارکت علمی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای حضور آنها هستیم.

دبیر کمیته علمی این همایش در تشریح محورهای اصلی آن گفت: در این همایش سه محور و بخش اصلی درنظر گرفتیم. اولین مسئله‌ای که خوب باید به آن پرداخته شود، نظریه نظام انقلابی است، این جزء زیباترین فرازهایی است که در متن بیانیه شاهد هستیم، به لحاظ هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی ابتدا نظریه نظام انقلابی باید مورد بحث قرار بگیرد و در این خصوص بحمدالله مقالات خوبی به دبیرخانه همایش رسیده که در روز همایش ارائه خواهد شد. بخش دوم مربوط به الزامات و موانع الگوی نظام انقلابی تمدن‌ساز است، یعنی الگویی که اولاً نظام‌ساز ثانیاً انقلابی و ثالثاً تمدن‌ساز است. این محور را در چهار سطح مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم، بخش اول مربوط به الزامات و موانع اندیشه‌ای نظام انقلابی تمدن ساز در سطح ایده بود. اینکه چه الزامات و موانعی وجود دارد؟ این نگاه آسیب‌شناسانه به هیچ وجه به این معنی نیست که یأس و ناامیدی ایجاد کند، نگاه ما کاملاً خوشبینانه و روبه‌جلو است.

وی در تشریح بخش سوم و محور ویژه این همایش تصریح کرد: بخش سوم موانع و الزامات کارگزاری در سطح ساختار در نهایت در سطح کارکردی و عملیاتی است. پس از این موضوعات وارد محور ویژه همایش یعنی تعیین نقشه راه می‌شویم که تهیه نقشه راه در زمینه هم فرمان اصلی بیانیه یعنی علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و روابط خارجی و سبک زندگی بخش اصلی این همایش کاربردی و وجه تمایز آن نسبت به کل برنامه های علمی برگزار شده در کشور است که امیدوارم با موفقیت محقق شود.

انتهای پیام
captcha