آذربایجان‌غربی رتبه نخست بیشترین غربالگری کرونا را در کشور دارد
کد خبر: 3888232
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

آذربایجان‌غربی رتبه نخست بیشترین غربالگری کرونا را در کشور دارد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در بحث بسیج ملی غربالگری تاکنون از جمعیت سه میلیون نفری تحت پوشش دو میلیون و ۹۳۷ هزار نفر غربالگری کرونا شدند و در این خصوص آذربایجان‌غربی در جایگاه اول کشور قرار دارد.

آذربایجان‌غربی رتبه نخست بیشترین غربالگری کرونا را در کشور داردبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی، محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی، ۱۱ فرودین ماه، در ارتباط تصویری با رئیس جمهور اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در آذربایجان غربی ۱۸ جلسه ستاد استانی برگزار و دو هزار و ۳۰۰ تخت بیمارستانی برای شرایط حاد احتمالی آماده شده است.

وی افزود: اقدامات دولت تدبیر و امید در بحث بهبود شاخص‌های درمانی در این استان قابل تقدیر بوده و متوسط برخورداری از تخت بیمارستانی در استان زیر یک درصد بود که اکنون به ۱.۶ درصد رسیده است.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: از سفر سال گذشته هیات دولت به استان تا به امروز ۹۰۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های استان اضافه شده و در حال حاضر نیز ۶۵۰ تخت بیمارستانی نیز آماده افتتاح و یک هزار تخت دیگر نیز در دست احداث است.

تولید روزانه ۱ میلیون جفت دستکش در آذربایجان‌غربی

وی عنوان کرد: سه واحد تولیدی الکل و ۱۶ واحد تولید مواد ضدعفونی در استان فعالیت دارند و در حال حاضر داروخانه‌های استان از وضعیت خوبی تقریبا برخوردار هستند و روزانه یک میلیون جفت دستکش در استان تولید می‌شود.

شهریاری خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های صحرایی در ارومیه، مهاباد و سردشت راه‌اندازی شده و در پیرانشهر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود و تعداد تخت‌های بیمارستان صحرایی به ۶۰۰ تخت می‌رسد.

وی گفت: در تمام شهرهای استان استراحتگاه ایجاد شده و در حال حاضر ۳۰ بیمار بهبود یافته از کرونا در این استراحتگاه‌ها روند درمان را طی می‌کنند.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر ۸۲ تخت آی‌سی‌یو و ۹۲ تخت سی‌سی‌یو و ۴۰۵ تخت اورژانس خالی داریم و خوشبختانه امکانات خوبی در این زمینه فراهم شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هفت پزشک و ۱۹ پرستار استان درگیر بیماری کرونا شده‌اند و روند درمان آنها به خوبی طی می‌شود، افزود: متوسط مبتلایان نسبت به جمعیت استان ۱۹.۵ است که از این لحاظ در رتبه خوب ۲۴ کشوری قرار داریم.

شهریاری خاطرنشان کرد: دو دلیل اصلی ابتلای جمعیت استان به کرونا، شهرهای آلوده استان‌های همجوار و مسافرت‌های موردی ایام عید بوده است.

وی گفت: اگر چه پشتیبانی‌های لازم به طور جدی انجام می‌گیرد اما از مشکلات استان در روند مدیریت بیماری کرونا، لزوم تجهیز کادر درمانی به تجهیزات پیشرفته و دستگاه ونتیلاتور برای شهرهای کم‌برخوردار و کوچک بوده و همچنین از دیگر مشکلات ما لزوم تامین دستگاه سی‌تی‌اسکن برای شهرستان‌های خوی، مهاباد و ارومیه است.

لزوم پرداخت کارانه و معوقات کادر درمانی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: کادر پزشکی و پرستاری تلاش‌های ایثارگرایانه‌ای دارند اما معوقات و پرداخت کارانه آنها که از سال گذشته باقی‌مانده امروز یک مشکل محسوب می‌شود و پرداخت این معوقات در این شرایط باعث تقویت روحیه این عزیزان می‌شود.

وی عنوان کرد: از دیگر نگرانی‌ها در استان جانبازان سردشتی هستند که تدابیر لازم برای این بزرگواران اتخاذ شده است و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی تا تامین اقلام ضدعفونی کننده از جمله این اقدامات بوده اما با این وجود نیاز به تدابیر ویژه‌تری در این شهرستان است.

شهریاری ادامه داد: از زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری به طور متوسط روزانه ۶۳ درصد ترددها کاهش یافته است و در ۸۰ محور استان ۸۰۰ کادر نیروی انتظامی مستقر هستند و ۱۳۶ هزار غربالگری در این محورها انجام گرفته و مصرف بنزین کاهش ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: مهمترین مانع در تحقق اهداف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را عدم پیش‌بینی لازم برای ممانعت از ترددهای غیرضروری در داخل شهرها است.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در بحث بسیج ملی غربالگری تاکنون از جمعیت سه میلیون نفری تحت پوشش دو میلیون و ۹۳۷ هزار نفر غربالگری کرونا شدند و در این خصوص آذربایجان‌غربی در جایگاه اول کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تامین اقلام ضروری نیز ۱۸۰ فروشگاه زنجیره‌ای استان انبارهای‌شان تکمیل است و تا چند ماه اقلام ضروری ذخیره شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

شهریاری در پایان اظهار کرد: خوشبختانه مردم با اطلاع‌رسانی‌هایی که صدا و سیما، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات محیطی انجام گرفته همکاری لازم در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را دارند اما اقلیتی هستند که توجهی ندارند و همین اقلیت باعث تداوم شیوع ویروس می‌شود و برای همراه ساختن این اقلیت محدود نیز نیاز داریم تا با تفویض اختیارات لازم محدودیت‌های ویژه ترددی را در سطح شهر ایجاد کنیم تا زنجیره را قطع کنیم.

انتهای پیام
captcha