مهندسی پیام در شبکه‌های تخصصی قرآنی
کد خبر: 3903088
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
فاطمه رحمانی بیان کرد:

مهندسی پیام در شبکه‌های تخصصی قرآنی

تهیه‌کننده شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه مهندسی پیام در شبکه‌های تخصصی باید براساس ذائقه و نیاز و در عین حال مصلحت مخاطبان باشد، گفت: در این شبکه‌های تخصصی ایده‌ها و طرح‌ها براساس آموزه‌های قرآن و عترت به صورت راهبردی طراحی می‌شود.

ایده‌های مختلف در رسانه‌های قرآنی براساس قرآن و عترت عملیاتی می‌شود

ضرورت وجود شبکه‌های تخصصی در حوزه قرآن باعث شد که در همان اوایل انقلاب اسلامی شبکه رادیویی قرآن در رسانه ملی راه‌اندازی شود. همچنین، پس از چندی و بنا بر اقتضائات، شبکه قرآن و معارف سیما نیز در تلویزیون آغاز به کار کرد. موضوع میزان تأثیرگذاری شبکه‌های تخصصی قرآن و نیز ویژگی‌های اصلی و مهم‌شان برای تأثیر هرچه بیشتر بر روی علاقه‌مندان و جذب هرچه بیشتر مخاطب از مباحث مهمی است که نظرات مختلفی در این باره وجود دارد.

فاطمه رحمانی، تهیه‌کننده برنامه‌های رادیویی، در رابطه با موضوع بررسی ویژگی‌های یک شبکه تخصصی قرآنی به خبرنگار ایکنا گفت: ساختار و سرفصل‌های در نظر گرفته شده برای رسانه‌های تخصصی با رسانه‌های عمومی متفاوت است. شبکه‌های تخصصی همواره به دنبال اهداف استراتژیک خود هستند و آرمان‌هایی را دنبال می‌کنند که با برنامه‌های توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور همسو باشد. لذا محورهای راهبردی شبکه‌های تخصصی براساس مأموریت‌های آن‌هاست.

رحمانی افزود: رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما با گستره موضوعی که در حوزه‌های تخصصی قرآن و حدیث دارند و با توجه به آینده‌نگری و فتنه‌های مختلفی که با آن روبه‌رو هستند، رسالت سنگینی دارند. پردازش اسلام انقلابی، نگاهی منطبق با قرآن و عترت و استناد به آیات و احادیث در آنها اصل است و عدول از این موارد نیز انحراف از ایدئولوژی و ریزش ارزش‌ها را به دنبال خواهد داشت. نظریه‌پردازی شخصی در شبکه‌ها و رسانه‌هایی که به صورت تخصصی به امر قرآن می‌پردازند وجود ندارد. در این رسانه‌ها راه روشن را قرآن و عترت مشخص می‌کند و مدیران و کارشناسان شبکه‌های تخصصی ریل‌گذار این مسیر هستند.

رحمانی بیان کرد: شبکه‌های تخصصی قرآنی برای حفظ این ویژگی‌ها نیازمند آگاهی و بصیرت فراوان هستند که بتوانند در لحظه به‌روز بوده و به تمامی اصول منطبق با اهداف و چشم‌اندازهای خود، که برگرفته از کتاب و عترت است، پا‌ی‌بندی محکمی داشته باشند.

این تهیه‌کننده رادیو قرآن اظهار کرد: مدیر یک شبکه تخصصی قرآنی الزاماً باید تسلط فراوانی به معارف عمیق قرآنی و الهی داشته باشد و بتواند این معارف قرآنی را در قالب‌های مختلف به مخاطبان منتقل کند.

رحمانی با بیان اینکه مهندسی پیام در این شبکه‌ها باید طبق ذائقه و در عین حال مصلحت و نیاز مخاطبان باشد، گفت: در این شبکه‌های تخصصی قرآنی، ایده‌ها و طرح‌ها براساس قرآن و عترت اجرا می‌شود و باید براساس نیاز روز جامعه به صورت راهبردی طراحی شود، چراکه کارکرد رسانه قرآنی باید این‌گونه باشد.

فاطمه رحمانی از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را در رادیو قرآن آغاز کرد. همکاری با روابط عمومی این شبکه رادیویی و برنامه‌سازی در حوزه اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های وی در این سال‌ها بوده است. از برنامه‌هایی که او در حوزه اطلاع‌رسانی در دست تهیه و پخش دارد می‌توان به مجله خبری «نمای نزدیک»، «افق»، «۱۱۴ ثانیه با رویدادهای قرآنی» و... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha