اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت
کد خبر: 3958948
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت

مراسم اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان کشور با حضور رئیس جهاددانشگاهی، رئیس بنیاد شهید و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تقدیر از ۸۰ گروه و دانشجوی فداکار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه دهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نمایندگانی از دستگاه‌های همکار در این دوره و حضور محدود تعدادی از دانشجویان برگزیده با فعالیت‌های فداکاری در محل تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به صورت پخش زنده برگزار شد.

رئیس جهاددانشگاهی طی سخنانی در این آیین با تبریک مبعث رسول‌الله(ص) اظهار کرد: با همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهران و با حمایت سازمان‌ها و نهاد‌های همکار، این آیین به دهمین دوره خود رسیده است. مردم ما در همه عرصه‌ها و علی‌رغم مشکلات و مصائب داخلی و خارجی و همین ایام شیوع کرونا نشان دادند حاضرند از جان و مال خود ایثار کنند، آن‌گونه که امیرالمومنین(ع) فرمودند: «أَفْضَلَ اَلْمُؤْمِنِینَ أَفْضَلُهُمْ تَقْدِمَةً مِنْ نَفْسِهِ وَ أَهْلِهِ وَ مَالِهِ. برترین مؤمنان کسى است که از جان و  مال خانواده خود در راه خدا بیشتر مایه بگذارد».

اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت
طیبی ادامه داد: با هدف ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در میان جوانان و دانشجویان این آیین طراحی شده است و فکر می‌کنیم جهاددانشگاهی با برگزاری این ۹ دوره توانسته است فرهنگ‌سازی خوبی در جامعه و به ویژه جامعه دانشجویی ایجاد کند. اما در عین حال نباید از روی دیگر این سکه و خدمت در راستای مشکلات مردم غافل شد که همانا سوءمدیریت در حل مشکلات است. این حق طبیعی مردم و جوانان است که از رفاه مناسبی با تمام شاخصه‌ها برخوردار باشند.

وی افزود: ایثار و فداکاری تشویق می‌شود، اما اگر با حسن مدیریت مشکلات قابل حل است، نباید از آن غفلت کرد. از همکاران خوب و عزیزمان در نهاد‌ها و دستگاه‌ها و جهاددانشگاهی واحد تهران در برگزاری دوره‌های این آیین سپاسگزاری می‌کنم.
 
اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت
در ادامه این مراسم همچنین سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سخنانی بیان کرد: توفیق بزرگی نصیب بنده شده است که امروز در خدمت اسوه‌های علم و معرفت هستم. آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در زمره مناسبت‌ها و برنامه‌هایی است که ارتباطی دلی را با سایر مجموعه‌ها برقرار کرده است.

اوحدی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در آموزه‌های دینی مورد تأکید است، موضوع خدمت است. یکی از فلسفه‌های بزرگ رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) موضوع خدمت به مردم بوده است؛ خدمتی که مبتنی بر اخلاق شکل گرفته و آیات زیادی در قرآن نسبت به نوع رفتار پیامبر(ص) با جامعه و مردم وجود دارد. در آخرین آیه سوره مبارکه توبه، خداوند خطاب به انسان‌ها می‌فرماید: «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ». گویی غم عالم خلقت در وجود پیامبر اسلام فرود می‌آمد، وقتی می‌دید دیگر بندگان به گرفتاری‌ای مبتلا شدند. همچنین در جای دیگری از قرآن (سوره شعراء) می‌فرماید: «لَعَلَّکَ بَاخِعٌ نَفْسَکَ أَلَّا یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ» آنجایی که پیامبر(ص) چنان در اندیشه هدایت خلق است که گویی می‌خواهد جان خود را فدا کند.

وی افزود: روایت است که اصحاب از پیامبر (ص) سوال کردند؛ «من احب الناس الی الله؛ شاخصه شایستگی انسان مومن در پیشگاه خداوند چیست؟»، حضرت فرمودند: «انفع الناس للناس». این خدمتی که مورد نظر پیامبر(ص) بوده، خدمتی مبتنی بر اخلاق بوده است. کسانی که توفیق خدمت به مردم را داشته‌اند و در این مسیر گام برداشته‌اند، در زمره انسان‌های مومن هستند.
اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حضرت سجاد در دعایی به پیشگاه خداوند عرضه می‌کند: خدایا به دست من کار‌های خیر را برای مردم جاری کن و چنان کن که با منت گذاردن باطل نسازی. ما هر چه در مسیر خدمت به مردم باشیم، اما با آن ویژگی ذاتی جوهر مقدس پیامبر اسلام(ص) در خدمت به مردم فاصله داریم.

وی افزود: در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی با جبهه استکبار، آنچه ما را از بحران‌ها گذر داده است، روحیه خدمت و همدلی بین مردم بوده است. از خدا می‌خواهیم در این ایام الگو‌های دانشجویی با خدمت خود که مبتنی بر علم است، بر سایر اقشار جامعه تأثیرگذار باشند. امید مقام معظم رهبری به قشر جوان و شما دانشجویان است.
 

انسان فداکار در مسیر دینداری است

 
در بخشی از این مراسم، همچنین حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی اظهار کرد: بسیار خوش‌وقت هستم که در شب مبعث، شب بزرگ عنایت خداوند بر آفریدگانش با رسالتی که بر بزرگترین آفریده‌اش واگذار کرد، برای دستگیری و هدایت بشریت به سوی کمال و نشان دادن شاهراه‌های حقیقت و استخراج گنجینه‌های عقل از دل غبار گرفته از ظلمت‌ها و تاریکی‌ها و بی‌خردی‌ها، در خدمت عزیزانی هستیم که در بین هزاران انسان فداکار و مومن و شایسته این سرزمین شایسته‌پرور بناست مورد تجلیل قرار بگیرند. این توفیق بزرگی است و از مجموعه عزیزان در نهاد انقلابی جهاددانشگاهی و سایر نهادها و دستگاه‌های همکار تشکر می‌کنم.
اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت

رستمی ادامه داد: این توفیق به نوعی ادای وظیفه و همکاری در کاری است که خداوند شاکر آن است. در دعای بعد از نماز زیارت حضرت رضا(ع) می‌خوانیم؛ «وَ مِنْ شُکْرِکَ یَشْکُرُ الشَّاکِرُونَ ...» اینکه خداوند توفیق شکر به ما می‌دهد از عنایات خود اوست. به همین دلیل ما بدهکار می‌شویم. اینجا هم شکرگزاری از نعمتی است که خدا عنایت کرده است، و هم خود فداکارانی که در این عرصه مورد توجه قرار می‌گیرند و هم کسانی که شناخته نمی‌شوند که در خیل عظیم فداکاران هستند، باید ممنون و شاکر خداوند باشند. این حرکت و توجه به فداکاری، یکی از بایسته‌های مسیر دینداری است. جناب آقای اوحدی در صحبت‌هایشان اشاره کردند که ما آفریده شده‌ایم برای فداکاری. حتماً روایات را شنیده‌اید که از بعضی بزرگان پرسیده‌اند اگر به دنیا برگردید چه خواهید کرد. نقل است از جبرئیل سؤال شد که اگر خدا به شما توفیق مأموریت و زندگی در زمین را به شما بدهد، چه می‌کنید؟ که ایشان پاسخ می‌دهد: خدمت به بندگان خداوند. فداکاری امری است که به عنوان ناصبه دینداری و محور دینداری در قرآن و روایات به آن اشاره شده است؛ «وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ»، این‌‌ها کسانی هستند که با وجود اینکه خود نیاز دارند به دیگران کمک می‌کنند.

رستمی ادامه داد: انسان فداکار در مسیر دینداری است و آن هم فداکاری‌هایی که از جنس عرصه خطر و نیاز باشد، از کسانی که جان خود را کف دست می‌گیرند تا کسانی که از مال خود برای فداکاری می‌‌گذرند، و اتفاقا این‌ها برنده‌اند؛ «إِنَّهُ لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ»، قیمت انسان بهشت است. اگر کسی مال و جان آبرویش را جایی غیر از راه خدا هزینه کند، باخته است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: خوشحالیم که به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل و رهبر عزیزمان و حماسه‌سازی شهدای عزیزمان، این راه باز شد و این راه نورانی ادامه پیدا کرد. امام در پیام قطعنامه که به ظاهر پذیرش صلح و پایان جنگ بود، اما در این پیام آوردند: «خدایا ملت ما در آغاز راه مبارزه است و نیازمند مشعل شهادت، تو خود این چراغ پر‌فروغ را نگاهبان باش».

وی افزود: ملت فداکار، ملتی شکست‌ناپذیر است و ملتی است که امکان خم کردن سر او در هیچ موقعیت از اعمال فشارهای حداکثری وجود ندارد. از خدا می‌خواهم بهترین پیروزی‌ها و تقدیرها و عاقبت‌ها را به ملت ما عطا بکند.

 

محوری‌ترین شاخص‌ها در برگزاری مراسم


جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: ۸۰ فرد و گروه فداکار شناسایی شدند که از این میان ۱۳ گروه شناسایی و مابقی افرادی هستند که عمدتاً مدافعان سلامت بوده‌اند. تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و با محوریت واحد‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور نیز از ۱۰۰ خانواده شهدای سلامت در دوران کرونا تقدیر به عمل خواهد آمد.
اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت

رحیمیان گفت: طی ۹ دوره گذشته، ۲۴ درصد دانشجویان برگزیده این آیین، از دانشگاه آزاد اسلامی، ۷۶ درصد از دانشگاه‌های دولتی، همچنین ۱۵ درصد برگزیدگان از میان گروه‌های دانشجویی و ۸۵ درصد به صورت انفرادی مشارکت داشتند. ۱۶ درصد آنان از رشته‌های علوم پزشکی و ۸۴ درصد از رشته‌های غیرپزشکی بوده‌اند. همچنین ۲۱ درصد دانشجویان فداکار از استان تهران و مابقی از سایر استان‌ها بوده‌اند.

وی افزود: محوری‌ترین شاخص در برگزاری این آیین، فعالیت دانشجویان و گروه‌های دانشجویی در دوران کرونا بوده است. آیین دهم اعطای تندیس فداکاری امروز به کار خود خاتمه می‌دهد، اما قطعاً آیین ایثار و فداکاری تمام نخواهد شد.
اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت

یادآور می‌شود، در برگزاری این مراسم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان انتقال خون ایران، سازمان بهزیستی کشور، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان نظام پزشکی کشور، سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج دانشجویی کشور، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) همکاری و مشارکت داشته‌اند. هدف از برگزاری این آیین ترویج و تعمیق مفهوم مسئولیت اجتماعی با رویکرد ایثار و فداکاری در جامعه است.

در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهران برگزار شد، از 72 دانشجو و گروه‌ دانشجویی فعال در حوزه کرونا و دیگر مصادیق فداکاری (53 دانشجو و 16 گروه دانشجویی) منتخب دانشگاه‌های سراسر کشور با اهدای لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری تقدیر شد. همچنین در بخش ویژه این آیین از خانواده شهید مدافع حرم محمد آژند، جهادگر آسمانی کسری اسمعیلی، خانواده زنده‌یاد عارف جعفرپور، دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویر احمد جان باخته بر اثر کرونا هم تقدیر شد.

اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان در ایستگاه دهم؛ تقدیر از مدافعان جبهه سلامت

انتهای پیام
captcha