سیطره بر لبنان بخشی از طرح داعش بود/ آمریکا سران داعش را به افغانستان منتقل کرده است
کد خبر: 3993355
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
سید حسن نصرالله:

سیطره بر لبنان بخشی از طرح داعش بود/ آمریکا سران داعش را به افغانستان منتقل کرده است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت «آزادسازی دوم» در لبنان اظهار کرد: نقشه داعش سیطره بر کل سوریه و لبنان بخشی از نقشه داعشی‌ها بود و این تشکیلات از حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بود و نیروهایش از کشورهای مختلف آمده بودند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العهد، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان امشب، 5 شهریورماه در سخنرانی تلویزیونی خود به مناسبت بزرگداشت چهارمین سالروز آزادسازی ارتفاعات لبنان موسوم به «آزادسازی دوم» با تبریک این مناسبت تصریح کرد که این مناسبت فرصتی برای استفاده از این تجربه خطیر و یادآوری خطرات و تهدیدهای موجود است و با استفاده از آن می‌توان دانست که چگونه باید در آینده با خطرات مشابه روبرو شویم و فداکاری‌های بزرگی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه چهار سال پیش در روز 28 آگوست، کوه‌ها، تپه‌ها، زنجیره شرقی در بقاع، الجرود و شهرهای بعلبک و هرمل از شر گروه‌های تروریستی مسلح خلاص شده و امنیت به منطقه بقاع بازگشت، پیروزی الجرود را 4 سال پیش بخشی از یک جنگ بین‌المللی علیه سوریه و برنامه‌ای خطرناک در منطقه خواند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه هدف داعش در آن زمان وصل کردن تدمر (صحرای شرق سوریه) به قلمون (در غرب سوریه و شرق لبنان) بود، تصریح کرد که اگر دشمن می‌توانست این کار را انجام دهد، نبرد سخت‌تر می‌شد.

سید حسن نصرالله گفت: نقشه داعش سیطره بر کل سوریه و لبنان بخشی از نقشه داعشی‌ها بود و این تشکیلات از حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بود و نیروهایش از کشورهای مختلف آمده بودند.

وی در ادامه به نقش مخرب سفارت آمریکا در لبنان اشاره و تصریح کرد که دولت نتوانست در مقابله با تروریست‌ها و دفاع از شهرها و روستاها در برابر داعش ابتکار عمل به خرج دهد، چرا که سفارت آمریکا با تهدید به توقف کمک به ارتش، از رویارویی نیروهای نظامی با داعش جلوگیری کرد با این حال وی تأکید کرد که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان تسلیم فشارهای آمریکا برای عدم مداخله ارتش در مقابله با تروریسم نشد.

نصرالله مداخله حزب‌الله لبنان را در نبرد مذکور واکنشی بشردوستانه، میهن‌پرستانه و جهادی و در راستای درخواست مردم این مناطق اعم از مسلمانان و مسیحیان برشمرد و تصریح کرد که فداکاری‌هایی زیادی در این مناطق از سوی نیروهای لبنانی و سوری صورت گرفت و جوانان بسیاری در این نبرد داوطلب شدند و دانشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌های خود را ترک گفته و به جبهه شتافتند و بسیاری از آن‌ها نیز شهید یا مجروح شدند.

وی تأکید کرد که نبردهای آزادسازی الجرود قبل که در آن نیروهای حزب‌الله و ارتش لبنان شانه‌به‌شانه هم جنگیدند، دشوار و پرهزینه بود و آزادی این منطقه در نتیجه فداکاری‌های بسیار از سوی ارتش سوریه و لبنان و مردم هر دو کشور حاصل شد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد که در نبرد ما در لبنان یا سوریه علیه تروریسم، ایران همراه ما بوده است. ایران برخلاف آمریکا که داعش را به منطقه می‌فرستد و مانع از دخالت ارتش لبنان در نبرد می‌شود، از ما علیه تروریسم حمایت می‌کند.

سید حسن نصرالله تأکید کرد که نبرد ما برای حفاظت از لبنان، آزادسازی سرزمین خود و مقابله با دشمن بود و ما بر اساس معادله‌ای سه‌جانبه که مهم‌ترین آن سلاح مقاومت است، پیروز شدیم. همان‌طور که به صهیونیست‌ها می‌گوییم: اگر شما برگردید، ما نیز برمی‌گردیم، به همه تروریست‌ها نیز می‌گوییم: اگر شما برگردید، ما نیز برمی‌گردیم.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد برنامه‌ای که برای منطقه تدارک دیده شده بود در حال فروپاشی است، آنچه ما در افغانستان شاهد آن هستیم صحنه سقوط و شکست کامل آمریکا بود چرا که دولت آمریکا ناتوان است.

وی با اشاره به اینکه آنچه در افغانستان اتفاق افتاده و در حال وقوع است باید موردبررسی قرار بگیرد به صراحت گفت این صحنه که کسانی که پیش‌تر با نیروهای آمریکایی و ناتو همکاری می‌کردند می‌خواهند از کابل خارج شوند و صحنه کسانی که از هواپیما سقوط کرده و رها شدند، نیز باید درسی برای عبرت تلقی شود.

 سید حسن نصرالله علاوه بر این تجربه افغانستان را نشانگر یک سقوط اخلاقی نیز دانست چرا که حمل سگ یا گربه یا بطری‌های شراب برای غربی‌ها هنگام خروج از افغانستان نشان می‌دهد که حیوانات و بطری‌های شراب از انسان‌هایی که با آن‌ها همکاری و به مدت بیست سال به آن‌ها خدمت می‌کردند، مهم‌تر بوده است.

وی تصریح کرد که این هواپیماها و بالگردهای آمریکایی بودند که سران داعش را از سوریه به افغانستان منتقل کردند تا همه کشورهای همسایه را به وسیله آن‌ها تهدید کنند. داعش یک ابزار آمریکایی است و تجربه افغانستان باید برای همه کشورها درس عبرت باشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه اروپایی‌ها اعتراف کرده‌اند که ایالات‌متحده در خروج از افغانستان با آن‌ها مشورت نکرده و دیگر متحدی قابل‌اعتماد نیست تأکید کرد که این باید درس عبرتی برای همه‌کسانی باشد که به سیاست‌های آمریکا امید بسته‌اند. مأموریت داعش تقریباً به طور کامل در سوریه و عراق به پایان رسید، بنابراین آمریکا آن‌ها را به افغانستان و شمال آفریقا منتقل کرد و گاهی داعش از کنترل خارج می‌شود.

سید حسن نصرالله، کسانی را که وجود محاصره و تحریم لبنان را انکار می‌کنند و آن را احساس نمی‌کنند، همان افرادی دانست که وجود داعش یا دیگران را نیز انکار کردند.

 وی اعلام کرد که واضح است که این کشور طی دو سال گذشته تحت تهدید تحریم‌های آمریکا بوده و به واسطه موانع اقتصادی ایجاد شده تحت محاصره وسیعی قرار گرفته است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان قانون سزار (تحریم سوریه از سوی آمریکا) را نه تنها عاملی برای محاصره اقتصادی سوریه بلکه عاملی برای محاصره اقتصادی لبنان نیز معرفی کرد؛ زیرا هنگامی‌که جنگ پایان یافت و درهای سوریه برای پروژه‌های بازسازی باز شد، بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بازرگانان لبنانی امیدوار بودند که به آنجا بروند و این امکان وجود داشت که این امر موجب تجدید حیات اقتصادی لبنان شود؛ اما در عمل از هرگونه امکاناتی که بتواند اقتصاد لبنان را احیا کند، مانند مسئله برق، دریغ شد.

وی تأکید کرد که اگر ممنوعیت آمریکا نبود، می‌توانستیم بخش برق و گاز لبنان را احیا کنیم و اگر سال‌های پیش لبنانی‌ها صدای خود را علیه فشار آمریکا و در مقابل سفارت آمریکا بلند کرده بودند، می‌توانستند به برق دست پیدا کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان خطاب به آمریکایی‌ها گفت که اگر شما نگران مردم لبنان هستید، تحریم‌ها را بردارید و تهدیدات خود را متوقف کنید

 وی درباره مسئله واردات سوخت از ایران نیز اعلام کرد که ما با برادران ایرانی به توافق رسیده‌ایم که سومین کشتی سوخت را نیز به مقصد لبنان بارگیری کنیم و به بیشتر از این نیز نیاز داریم.

اگر لبنان واقعاً برای دولت آمریکا اهمیت دارد، برای عرضه گازوئیل، بنزین و گاز ایران به این کشور استثنا قائل شوید، همان‌طور که سال‌ها با دولت افغانستان این کار را کرده‌اید.

سید حسن نصرالله درباره تشکیل دولت نیز اعلام کرد که ما بر تشکیل دولت در اسرع وقت برای شروع حل بحران‌ها تأکید داریم.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه متأسفانه وجود همه خون‌ها، درد و ناله‌های لبنان نتوانست مقامات را به تکمیل تشکیل دولت سوق دهد اعلام کرد که زمان پایان بحث بر سر تقسیم مناصب حکومتی به سر رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اقدامات و رویه‌های قضایی علیه حسن دیاب، نخست‌وزیر موقت را مطلقاً غیرقابل‌قبول دانست و اعلام کرد که ما از مقامات قضایی لبنان می‌خواهیم در راستای حفظ روال قانونی در این پرونده بر مبنای قانون اساسی و قانون دخالت کنند.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین روش مدیریت پرونده انفجار بندر بیروت به وسیله قاضی این پرونده را حاکی از آن دانست که این پرونده بر اساس نگاه جانب‌دارانه و سیاست زده پیش می‌رود.

وی در پایان گفت در سالگرد آزادسازی دوم از خداوند می‌خواهم که در موقعیتی بمانیم که از یک پیروزی به سوی پیروزی دیگری حرکت ‌کنیم و بتوانیم با این جنگ وحشیانه اقتصادی که می‌خواهد اراده کشور و مقاومت ما را در هم بشکند، مقابله کنیم.

انتهای پیام
captcha