وحدت با شعار و سخنرانی محقق نمی‌شود
کد خبر: 4006867
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

وحدت با شعار و سخنرانی محقق نمی‌شود

مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر گفت: ایجاد زمینه و شرایط مناسب برای تحقق وحدت از شرایط اساسی تمدن نوین اسلامی است و این امر با مراسم، سخنرانی و شعار محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

امنیت و قدرت و پیشرفت در گرو وحدت و اتحاد استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام ولی کوهی، مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر، روز گذشته، ۲۸ مهرماه در نشست تخصصی فرهنگیان با موضوع «نقش وحدت در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی»، اظهار کرد: نقش وحدت در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی مهم است چنانچه خداوند می‌فرماید: وحدت یکی از اصول مسلم و قطعی اسلام و مسلمین و یکی از دغدغه‌های مهم پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) به خاطر فرهنگ‌سازی جایگاه ویژه وحدت مؤمنین و امت اسلامی، دو بار مسلمانان و مؤمنین را در مکه و مدینه برادر هم خواند که زمینه‌سازی برای نشر و گسترش اتحاد مسلمین بود.

حجت‌الاسلام کوهی بیان کرد: ایجاد زمینه و شرایط مناسب برای تحقق وحدت از شرایط اساسی تمدن نوین اسلامی است و این امر با مراسم، سخنرانی و شعار محقق نمی‌شود اگر چه انجام این کارها تأثیرگذار هستند ولی اساس کار نیست، زیرا وحدت یک نوع فرهنگ‌سازی، دعوت و رسالت و مسئولیت اجتماعی است و هرکاری در جهان اسلام انجام داده می‌شود باید پیوست فرهنگ وحدت را داشته باشد. 

وی با اشاره به پایه‌های اصلی تمدن نوین اسلامی ادامه داد: تأکید بر عقل‌گرایی و اندیشه‌ورزی در اسلام یعنی دین اسلام یک دین اعتدالی و حقیقی است و افراط و تفریط را نفی می‌کند و آن دو را مانع پیشرفت بشریت می‌داند که این عقل‌گرایی از جمله پایه‌های اساسی تمدن نوین اسلام محسوب می‌شود. خداوند متعال در خلقت بشریت دو راهنما برای انسان در نظر گرفته که یک راهنمای درونی که همان عقل و دیگری پیامبران الهی و شریعت آن‌ها است که این موضوع نشان می‌دهد عقل در دین مبین اسلام جایگاه والایی دارد و عقل در حقیقت به‌عنوان یک ابزار شناخت کمک می‌کند.

مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر تصریح کرد: علم‌گرایی، ابتکار، تولید علم و دانش جدید در رشته‌های مختلف علمی شرط مهم تمدن اسلامی است و همه انبیا الهی معجزه داشتند و معجزه پیامبر مکتب نرفته مسلمانان یک کتاب بود و از آنجایی که کتاب نشانه دانایی و علم است این موضوع نشان می‌دهد که مسلمان باید عالم باشند.

حجت‌الاسلام کوهی اضافه کرد: ایمان به خدا و اعتقادات دینی، حاکمیت اخلاق، معنویت و توجه به ارزش‌های انسانی در جامعه از پایه‌های دیگر تمدن اسلامی بوده و سراسر تعالیم دینی با هدف تربیت انسان شکل گرفته است و اسلام هرگز بدون ایمان و اخلاق، انسان را به پیشرفت‌های مادی و اقتصادی و اجتماعی دعوت نکرده است. بصیرت و اهمیت به تغییرات و تحولات پیرامون زندگی اجتماعی یعنی انسان نمی‌تواند عقل‌گرا و علم‌گرا باشد و نسبت به تغییرات و تحولات جهان اسلام و دشمنان آن بی‌اهمیت باشد. 

مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر در پایان افزود: امنیت، قدرت و ثروت همه تحت لوای وحدت امت اسلامی به‌دست می‌آید و تولید علم و سایر پیشرفت‌ها هم در گروی اتحاد و وحدت است.

انتهای پیام
captcha