جزئیات مراسم پیاده‌روی «مارش میرا» به روایت «میثم میرهادی»
کد خبر: 4045408
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
در لایو اینستاگرامی مطرح شد؛

جزئیات مراسم پیاده‌روی «مارش میرا» به روایت «میثم میرهادی»

سازمان مردم‌نهاد «طبیب مسیر» و مؤسسه «زمان» لایو اینستاگرامی با موضوع سفر «مارش میرا» در کشور بوسنی و هرزگوین برگزار کرد که سیدمیثم میرهادی در خصوص این سفر توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایکنا، سازمان مردم‌نهاد طبیب مسیر و مؤسسه زمان، لایو اینستاگرامی با موضوع «سفر مارش میرا» در کشور بوسنی و هرزگوین برگزار کرد که سیدمیثم میرهادی، مترجم و پژوهشگر در حوزه بالکان و کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی  در خصوص این سفر و حضور ایرانیان در تور پیاده‌روی توضیحاتی را ارائه کرد.

ماجرای قتل عام در بوسنی

میر هادی در خصوص ماجرای مارش میرا گفت: خیلی از فرادی که در زمان جنگ بوسنی قتل عام شده بودند، اجسادشان پیدا نشده بود چرا که در واقع خیلی از آن‌ها در گورهای دسته جمعی دفع شده بودند. (جنگی که از ۵ آوریل ۱۹۹۲ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ بین بوسنی و هرزگوین، کرواسی و صربستان جریان داشت و در جریان آن صرب‌های بوسنی به قتل عام اقوام مختلف بوسنی از جمله مسلمانان پرداختند.)
وی افزود: بعد از اینکه جنگ تمام شد، صرب‌ها برای اینکه آثار جنایت خود را از بین ببرند، سعی کردند که اجساد را از گورهای جمعی بیرون آورده و در جاهای مختلف کشور پخش کنند. اجسادی وجود داشته که در سه چهار جای مختلف کشور بوسنی پیدا شده است و این در واقع اتفاق وحشتناکی بود.

پیاده روی مارش میرا
میر هادی گفت: وقتی شهر سربرنیتسا سقوط می‌کند، علاوه بر اینکه هزاران نفر کشته شدند، تعدادی هم فرار کردند. این افراد از یک مسیر جنگلی از شهر سربرنیتسا که تحت محاصره بود و صرب‌ها وارد آن شده و قتل عام را شروع کرده بودند خودشان را به مناطقی که دست مسلمانان بود، رساندند و خود را به روستایی تحت عنوان روستای نزووک در نزدیکی توزلا در منطقه‌ای رساندند که در واقع در اختیار ارتش بوسنی بود.
او ادامه داد: تازه وقتی این افراد فراری از سربرنیتسا به روستای نزووک رسیدند، اساساً خبر نسل‌کشی، جهانی شد چون هیچ کس نمی‌دانست که چه اتفاقی رخ داده است. این مسیری که در واقع افراد سعی کردند از شهر سربرنیتسا به سمت مناطق تحت کنترل ارتش بوسنی به راه افتند به «جاده نجات» معروف بوده است هر چند که بعداً فهمیدند که اسم این جاده باید «جاده مرگ» باشد چون بسیاری از افرادی که سعی کردند از این جاده فرار کنند موفق نشدند.

پیاده روی مارش میرا
میر هادی گفت: این مسیر یعنی مسیر بالعکس آن در واقع همین مسیری است که به مسیر مارش میلا معروف است. در واقع کسانی که می‌خواهند یاد قربانیان این ماجرا را گرامی بدارند هر ساله حدود سه روز قبل از مراسم یعنی هشتم جولای مسیرشان را از آن روستای نزووک که اولین روستایی بوده که ارتش مسلمانان به آن رسیده بودند، شروع و سه روز پیاده‌روی می‌کنند و روز چهارم در مراسمی که در محل قبرستان شهر سربرنیتسا هست شرکت می‌کنند. مراسم روز چهارم هم از صبح تا ظهر طول می‌کشد.

راهپیمایی به یاد قربانیان فاجعه سربرنیتسا

او افزود: مراسم پیاده روی مارش میرا از سال 2003 به طور غیر رسمی شروع شد و از سال 2005 به طور رسمی این مراسم سامان‌دهی پیدا کرد. ابتدا بوسنی‌ها شرکت کردند و بعد از مناطق مختلف جهان در این راهپیمایی شرکت کردند.
میر هادی اولین حضور ایرانی‌ها در پیاده‌روی مارش میرا را مربوط به سال 1396 اعلام کرد و گفت: در آن سال گروهی از پزشکان تشکل مردم‌نهاد طبیب مسیر توانست این سفر را ساماندهی کند. طبیب مسیر قبلا یک تجربه‌ای در راهپیمایی اربعین داشت و در بحث مارش میرا تعدادی از پزشکان را توانست ساماندهی کند تا آنها بتوانند بیایند و در این راهپیمایی شرکت کنند که این اولین حضور رسمی ایران بود که طی سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد و این سازمان برای حضور افراد در این مراسم فراخوان می‌دهد و از علاقه‌مندان ثبت نام به عمل می‌آورد.
او با اشاره به بازتاب خوب حضور ایران در مراسم راهپیمایی مارش میرا گفت: ما در سازمان طبیب مسیر نخستین باری که در این مراسم شرکت کرده بودیم. خیلی از بوسنیایی‌ها از ما می‌پرسیدند شما در ایام پس از جنگ کجا بودید و ما چرا شما را کم‌رنگ‌تر دیده بودیم و این نشان می‌دهد که آنها به نوعی منتظر ما بودند.

پیاده روی مارش میرا
میر هادی گفت: سال دومی که ما در این راهپیمایی شرکت کرده بودیم، این خیلی گسترده‌تر بازتاپ پیدا کرد و صفحه رسمی مارش میرا که برگزارکننده این مراسم است، حضور ایرانی‌ها را پوشش داده و تصاویر آنها را در نشریات و سایت‌های مختلف بوسنی شاهد بودیم و به این طریق مسیر باز شد و سال 1398 هم ما توانستیم در این راهپیمایی شرکت کنیم؛ اما سال 1399 و سال 1400 به دلیل محدودیت‌های کرونایی که در همه جهان حاکم بود یک سال برگزار نشد و سال دوم هم بسیار محدود برگزار شد.
او افزود: امسال با توجه به اینکه محدویت‌ها خیلی کم شده برای ماه جولای برنامه‌ریری شده که این سفر را داشته‌ باشیم و از فراخوانی که در این خصوص صادر شده استقبال خوبی شده است. تصور ما بر این بود که به خاطر بحث کرونا و مسائل اقتصادی شاید تا اندازه‌ای استقبال خوب نباشد اما برخلاف تصور خود دیدیم که استقبال خوبی شده و ان شاء الله امسال حضور خیلی پر رنگی خواهیم داشت.

جزئیات پیاده‌روی 10روزه مارش میرا

میر هادی در ادامه در پاسخ به سؤال کاربران درباره برنامه سفر گفت: برنامه سفر برای 10 روز پیش‌بینی شده است که، سه روز آن پیاده‌روی است و روزهای هشتم، نهم و دهم جولای مسیر را پیاده‌روی خواهیم کرد و مسیر حدوداً 110 کیلومتر است.
او با بیان اینکه مسیر پیاده‌روی مارش میلا ساده نبوده اما بسیار زیبا و دیدنی است و اصلاً خسته کننده نیست، گفت: روز چهارم که روز 11 جولای می‌شود ما به خود شهر سربرنیتسا می‌رسیم و برای خاکسپاری بقایای اجساد قربانیانی که طی یک سال اخیر پیدا شده است، مراسمی برگزار می‌شود.

پیاده روی مارش میرا
خیلی از افراد از کشورهای کانادا، امریکا، سوئیس، سوئد، اتریش، انگلستان، ترکیه و ایران از سال 96 به این راهپیمایی ملحق شده‌اند.
میر هادی با بیان اینکه نهاد طبیب مسیر برنامه‌های مختلفی را برای بازدید مسافران ایرانی از شهرهای مختلف بوسنی ترتیب داده است، گفت: طبیعتاً شهر سارایوو و مناطق قدیمی آن از جمله منطقه ایجا در این شهر که از جمله مناطق گردشگری است و همچنین شهر موستا که به خاطر پل قدیمیش معروف است و از نمادهای کشور بوسنی محسوب می‌شود از جمله مقاصد گردشگری مسافران ایرانی در این سفر خواهد بود و همچنین از شهر ویسوکو که در منطقه‌ای نزدیک این شهر شهید رسول حیدری به شهادت رسیده و از بنای یادبود و خیابان به نام این شهید بازدید می‌کنیم. شهرهای دیگر هم بستگی به تعداد ثبت نام کنندگان برنامه‌ریزی برای بازدید از آن خواهیم داشت.
او با بیان اینکه تور ایران در هتل هالیدی در سارایوو اقامت خواهد داشت، گفت: این هتل از معروف‌ترین هتل‌های بوسنی است که زمان جنگ محل استقرار گروه‌های دیپلماتیک و خبرنگاران بوده است و زمان جنگ مورد حمله قرار گرفته و بازسازی شده و مدت‌ها هتل شماره یک کشور بوسنی بوده است.
میر هادی با بیان اینکه امکانات رفاهی و رفت و آمد برای این سفر ایرانیان مناسب و خوب خواهد بود، گفت: شاید جاهایی به دلیل بالا بودن هزینه‌ها دشواری‌هایی وجود داشته باشد اما دوستان با رایزنی‌هایی که انجام دادند سعی کردند پکیج امکانات خوب در اختیار قرار دهند نه اینکه صرفا سفر به پیاده‌روی مارش میرا خلاصه شود.
در مورد هزینه هم میر هادی با بیان اینکه هزینه سفر چون سفری اروپایی است، به یورو خواهد بود، گفت: سعی شده است که تا حد امکان تخفیف‌هایی در هزینه‌ها گرفته شود. آخرین بار هزینه سفر 700 یورو بوده است. امسال 600 یورو است که باورکردنی نیست و این به لطف دوستان در سارایوو است که تمام این سال‌ها میزبان بسیار خوبی بودند.
میر هادی با بیان اینکه تا 15 فروردین مهلت ثبت نام در این فراخوان است، گفت: البته شاید تا 25 فروردین برای ارسال لیست نهایی مهلت تمدید شود و پس از آن برای تهیه بلیط اقدام و قیمت بلیط همان زمان اعلام می‌شود.
او با بیان اینکه قول داده می‌شود مناسب‌ترین هزینه‌ها برای سفر وجود داشته باشد، گفت: احتمالا با هواپیمایی ماهان تا استانبول و از آنجا با پگاسوس عازم سارایوو شویم. 100 یورو اول را برای ثبت نام هر نفر دریافت می‌کنیم که 50 یورو برای اداره اتباع بوسنی پرداخت می‌شود تا دعوتنامه صادر شود و 50 یورو هزینه ویزا به سفارت بوسنی در ایران پرداخت می‌کنیم و بعداً  هزینه نهایی بلیط را اعلام و دریافت می‌کنیم و مرحله سوم پرداخت کل هزینه که 500 یورو است.
میر هادی در مورد قضیه واکسیناسیون مسافران هم گفت: در حال حاضر تزریق دو دز واکسن کرونا یا داشتن تست پی سی آر منفی در 72 ساعت قبل از پرواز از شروط حضور در این تور بوده اما در آستانه سفر با مشخص شدن میزان محدودیت‌های کرونایی اگر مسئله‌ای بود، عنوان خواهد شد.
او با بیان اینکه امکان پیوستن افراد از استانبول به تیم وجود ندارد، گفت: در عین حال اگر کسی از آمریکا یا کشورهای اروپایی مایل باشد به تیم ما در بوسنی ملحق شود، می‌تواند با نهاد طبیب مسیر هماهنگی کند.
میر هادی از جمله برنامه‌های دیگر سفر به بوسنی را دیدار با شخصیت‌های تأثیرگذار در این کشور خواند و گفت: رئیس گروه تفحص در بوسنی خاطرات بی‌نظیری از ایام تفحص پس از جنگ دارند که هر بار در ملاقات با مسافران ایرانی تعریف می‌کنند.
او با بیان اینکه ویزا گروهی نیست و انفرادی است، گفت: در عین حال امکان اینکه از مسافران کسی بخواهد بیش‌تر در آنجا بماند وجود ندارد.
میر هادی همچنین گفت که پیاده‌روی مارش میرا مانند پیاده‌روی اربعین نیست که هرکسی هر ساعتی که بخواهد حرکت کند، گفت: افراد در این پیاده‌روی سر ساعت مشخص حرکت می‌کنند و سر ساعت مشخص به نقطه‌ای می‌رسند. کمپ‌هایی برای استراحت در ساعت‌های مشخص دایر شده است که البته ایرانی‌ها را در خانه‌های روستایی که از قبل تعیین شده برای استراحت شبانه اسکان می‌دهیم و صبحانه و شام در آنجا سرو می‌شود.
او افزود: اگر برای کسی در طول سفر مشکلی یا بیماری پیش آمد به استراحتگاه‌ها منتقل می‌شود و یک خودرو هم در مسیر جاده آسفالتی که به موازات مسیر پیاده‌روی اختصاص داده‌ایم در مواقع ضرورت به کمک ما خواهد آمد.

میر هادی با بیان اینکه چهار روز مراسم مارش میرا و دو روز هم رفت و برگشت به این مسیر طول خواهد کشید، گفت: پس از شش روز برنامه بازدید از دیگر شهرهای بوسنی خواهد بود.
او با بیان اینکه بانوان مجرد هم می‌توانند در این سفر حاضر شوند، گفت: برای بانوان خانه جداگانه برای اسکان در چهار شب مسیر پیاده‌روی مارش میرا اختصاص داده شده است.
میرهادی درباره امکان ارتباط تلفنی و تصویری و اینترنتی با ایران هم گفت که این امکان وجود دارد و سیم کارت‌هایی به قیمت 2 یورو با 10 گیگ اینترنت که به مدت یک ماه اعتبار دارد در اختیار مسافران این سفر قرار داده می‌شود.
او همچنین به پذیرایی خوب بوسنیایی‌ها از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی مارش میرا در طول مسیر گفت: آنجا نه در اندازه پیاده‌روی اربعین اما به اندازه کافی موکب‌هایی تدارک دیده شده و ایران هم موکبی در آنجا دارد.
میرهادی با بیان اینکه در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا ایرانی‌ها در این راهپیمایی حضور نداشتند، گفت: آخرین بار 15 نفر و سال قبل از آن 40 نفر از ایران در این راهپیمایی بودند، اما امسال هیچ محدودیتی در تعداد وجود ندارد.
میرهادی در پایان با استقبال از حضور تیم مستندساز از ایران در این راهپیمایی گفت: ما هم از نهاد طبیب مسیر در زمینه ترجمه و ارتباطات به آنها کمک خواهیم کرد. زبان اول در بوسنی را بوسنیایی و زبان دوم انگلیسی است.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha