معارفه نماینده جدید آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت
کد خبر: 4058095
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

معارفه نماینده جدید آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت

طی مراسمی از ماموستا مصطفی محمودی، عضو سابق شورای برنامه‌ریزی و امام‌جمعه پیرانشهر تجلیل و ماموستا محمد روحانی به عنوان جدید معارفه شد.

معارفه عضو جدید و نماینده آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنتبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام عسگر فعال آذر، مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی 28 اردیبهشت در مراسم تکریم و معارفه نماینده جدید آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت اظهار کرد: صرف عمر و وقت برای تربیت طلاب و افراد برای بندگی حق تعالی نعمتی است که خداوند در اختیار اساتید قرار داده است که امیدوارم این طلبه‌ها موجب سرافرازی دین بوده و از مبلغان اسلام باشند.

وی افزود: امام خمینی(ره) فرمود:« معلمی شغل انبیا است» البته این شغل انبیا و خالق انبیا محسوب می‌شود همانگونه که خداوند فرمود:« من به شما قرآن آموختم و معلم انسانیت هستم»، برای تبدیل شدن به معلم خوب باید دارای صفات الهی و انبیا باشیم.

حجت‌الاسلام فعال آذر بیان کرد: رحم، عطوفت، دلسوزی و مهربانی از اوصاف خداوند محسوب می‌شود و اساتید مدارس علمیه باید نسبت به طلاب مهر، عطوفت و دلسوزی داشته باشند، اگر دلسوزی نباشد هیچ انگیزه دیگری معلم را نمی‌تواند پای درس آورده و در این منصب نگه‌دارد.

وی ادامه داد: خداوند قبل از تعلیم تزکیه می‌کند ما هم باید سعی کنیم پیش از تعلیم تزکیه و درس اخلاق داشته باشیم، تعیین محدوده و زمان درسی مشکل و آفتی برای اساتید حوزه علمیه است و آن‌ها نمی‌توانند وقت کافی برای تزکیه نفس بیش از پیش طلبه‌ها داشته باشند.

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی تصریح کرد: باید برای این امر چاره‌ای اندیشیده شود و هر چه در بحث تزکیه کوشش کنیم تعلیم با کیفیت‌تری خواهیم داشت.

وی گفت: علم نباید به‌دست افراد نامناسب و بدون تزکیه بیفتد زیرا موجب خسران و به خطر افتادن جوامع می‌شود و علم بدون تزکیه زیان‌بار و خطرناک است.

حجت‌الاسلام فعال آذر عنوان کرد: اساتید باید تلاش کنند درس‌های اخلاق خصوصی را در کنار دروس دیگر به طلاب بیاموزند و طلبه‌های با اخلاق و معنوی تربیت کنند.

تکبر در علم موجب جهالت می‌شود

ماموستا محمد روحانی، عضو جدید و نماینده آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت کشور  در این مراسم اظهار کرد: مردان چهار دسته هستند عالم واقعی که باید از آن‌ها تبعیت شود آن‌ها می‌دانند که می‌دانند و بزرگان اسلام، سران مذاهب، علمای دینی و آخرت را تشکیل می‌دهند که مقتدیان ما شدند.

وی افزود: گروه هم می‌دانند ولی به دانندگی خود اشراف ندارند و مانند فردی هستند که به خواب رفته و باید آن‌ها را بیدار و استعدادیابی کرد، افرادی وجود دارند که نمی‌دانند و به خوبی به موضوع اشراف دارند این افراد قابل ارشاد و راهنمایی و تربیت هستند و ظرفیت رشد دارند.

ماموستا روحانی بیان کرد: به مردی هم وجود دارد که نمی داند که نمی داند و فکر می‌کند که می‌داند و در جهل مرکب به سر می‌برد و امیدواریم که جزو این دسته نباشیم اگر این مطلب تبیین شود وضعیت بهتری در جامعه حاکم خواهد شد.

وی ادامه داد: حس طلب علم اگر در وجود انسان باشد را به مراحل بسیار بالایی می‌رساند و به توفیقات فراوانی دست می‌یابد که مسئله کمی نیست و انسان تا زمانی که حس طالب علم بودن را دارد عالم محسوب می‌شود.

نماینده آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت تصریح کرد: کسی که مزین به زینت علم شود زمانی که احساس کرد داننده، عالم شده و مغرور و متکبر شود و به آن مرحله بسنده کند به دریای جهل وارد می‌شود، باید در شناساندن عظمت علم همان‌گونه که بزرگان دینی و علمای کشور کوشیدند تلاش فراوانی کنیم.

وی گفت: جوانان، روحانیون و مبلغین مستعد و تلاشگر زیادی در سطح استان ما وجود دارد که آنگونه که باید استعداد و ظرفیت آن‌ها احصا و بهره‌برداری نشده است.

ماموستا روحانی افزود: عیب‌جویی و عیب‌گویی صفات خوبی نیستند ولی عیب یابی پسندیده است و برای رفع مشکلات باید از این موضوع کمک گرفت.

وضعیت‌سنجی طلاب برای پالایش و شناسایی طلاب فعال و غیر فعال انجام خواهد شد

حجت‌الاسلام حسین منافی، معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی در این مراسم اظهار کرد: بررسی وضعیت نظام وظیفه طلاب، معرفی طلاب فارغ‌التحصیل برای اشتغال در زمینه تبلیغ، ارائه مشاوره‌، بررسی صلاحیت طلاب جدید، مصاحبه و پایش سالانه حدود 80 طلبه، معرفی سامانه طه، آزمون‌های تعیین سطح، شناسایی اساتید برای اخذ مجوز تدریس و پیگیری افزایش مبلغی برای کمک هزینه مدرسین از فعالیت‌های ما است.

وی افزود: بررسی وضعیت آموزشی طلاب برای دریافت خدماتی از جمله بیمه، کارگاه‌های آموزشی حول محور فرق و مذاهب، مهارت‌های مقاله‌نویسی، جریان‌های فکری و سبک زندگی اسلامی، مسابقات کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های معاونت آموزش و پژوهش مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی بوده است.

حجت‌الاسلام منافی بیان کرد: نشست‌های تبیینی بین علمای شیعه و اهل سنت در قالب وحدت اسلامی و نشست‌هایی با هدف بیان اشتراکات مسلمانان از برنامه‌هایی است که برگزار کردیم.

وی ادامه داد: امسال نیز نشست‌های فقهی خواهیم داشت و دفاع پایان‌نامه‌ها در استان انجام می‌شود، اقدامات انجامی در سال گذشته را ادامه می‌دهیم.

معاون آموزش و پژوهش مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: وضعیت‌سنجی و پالایش طلاب که در شهرستان‌های مهاباد و بوکان برای پالایش و شناسایی طلاب فعال و غیر فعال انجام شده، در کل استان و کشور نیز اجرا خواهد شد.

وی گفت: راه‌اندازی مرکز تخصصی سطح سه، نیاز‌سنجی طلاب، سرکشی به هجرات به منظور پیگیری و ترفیع مشکلات طلبه‌ها از فعالیت‌های عمده ما در سال ۱۴۰۰ بوده است.

حجت‌الاسلامی منافی اضافه کرد: افزایش بیش از پیش ایمان و تقوای طلاب هم باید مورد توجه اساتید قرار گیرد و لازمه این امر مومن و متقی بودن  اساتید است زیرا روحیات استاد به طلبه منتقل می‌شود.

در این مراسم از ماموستا مصطفی محمودی، عضو سابق شورای برنامه‌ریزی و امام‌جمعه پیرانشهر تجلیل و ماموستا محمد روحانی به عنوان عضو جدید و نماینده آذربایجان‌غربی در شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت معرفی شد.

 

انتهای پیام
captcha