امام خمینی(ره) و تمدن‌سازی از ایران اسلامی + فیلم
کد خبر: 4060147
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
میشل کعدی بیان کرد:

امام خمینی(ره) و تمدن‌سازی از ایران اسلامی + فیلم

میشل کعدی، اندیشمند لبنانی در وبینار «خوانش انتقادی امام(ره) بر ساختار بین‌الملل» گفت: امام خمینی(ره) از ایران بعد از انقلاب، الگویی جهانی ساخت و تمدن ایران را به آن بازگرداند؛ تمدنی که همچنان در جهان ریشه‌دار بوده و طبیعی است که پس از طلوع انقلاب اسلامی ایران در نقاطی از جهان شاهد الگوگیری‌هایی از این انقلاب باشیم.

امام خمینی(ره) و تمدن‌سازی از ایران اسلامی + فیلم

به گزارش ایکنا، در آستانه سی و سومین سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی،  وبینار بین‌المللی «خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار بین‌الملل» به همت ایکنا برگزار شد.


بیشتر بخوانید:

حجت‌الاسلام ابوترابی: بازگشت به هویت دینی و وحدت امت اسلام؛ دو راه غلبه بر نظام سلطه در اندیشه سیاسی امام(ره) + فیلم


میشل کعدی، نویسنده و فیلسوف مسیحی لبنانی، طی سخنانی به توصیف شخصیت امام راحل و نقش رهبری ایشان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

متن سخنرانی کعدی در وبینار بدین شرح است:

آری! انقلاب اسلامی ایران طلوع و انفجار نور بود. امام خمینی روح خدا بود و روح امامت و اهل بیت(ع) را زنده کرد. انقلاب اسلامی ایران طلوع کرد و امام خمینی پیشگام رهبری این انقلاب بود. او از کودکی آموخته بود که اراده به جان‌ها قدرت می‌بخشد؛ قدرتی که از اراده‌ای معتقد به حقوق وطن و استقلال ایجاد می‌شود و این قدرت زمانی به حد اعلی رسید که انگیزه‌هایی برای آن وجود داشت و با همه وجود وارد عمل شد و انقلابی پیشگام را در دنیا رقم زد.

انقلاب اسلامی ایران مملو از آگاهی، روح، ایمان و دفاع از حقوق امت بود و این امت جز با انقلاب و ریشه‌کنی غده وخیمی که شاه و رژیم او تشکیل داده بودند، نمی‌توانست از ظلم و فقر یابد.

امام خمینی انقلاب بی‌نظیری را در مسیر امت‌ها ایجاد کرد. این انقلاب دستاوردهای خود را به‌دست آورد. انقلابی که امام تا وقتی که مفاهیم و معانی آن به دست نیامد و در جای جای ایران آشکار و روشن نشد، آرام نگرفت. 

امام خمینی از ایران بعد از انقلاب، الگویی جهانی ساخت و تمدن ایران را به آن بازگرداند؛ تمدنی که همچنان در جهان ریشه‌دار است و پیروزی درخشانی بر یکه‌تازان، عقب‌ماندگان و بر شاه و رژیم شاهنشاهی بود و طبیعی است که پس از طلوع انقلاب اسلامی ایران در نقاطی از جهان شاهد الگوگیری‌هایی از این انقلاب باشیم.

مسئله قابل توجه این است که امام خمینی نسبت به رفتارهای دوران شاهنشاهی شناخت کافی پیدا کرده بود و با زور بازوی خود توانست بر آن غلبه کند و به آنچه می‌خواست رسید، یعنی خیلی زود و بلکه به شکلی ناگهانی و غیرمنتظره ستاره‌ای از خمین فهمید که بشارت آزادی در ایران فرارسیده است، بنابراین مسیر آگاهی و بیداری را برای انقلاب ترسیم کرد، قوای محرکه انقلاب را به حرکت درآورد و عوامل مؤثر بر انقلاب را هم تقویت کرد.

امام خمینی(ره) سپس به این اعتقاد رسید که آگاهی‌بخشی و بیدارسازی باید بر اصول و قوانین مربوط به آن متمرکز شود، پس امام خامنه‌ای را یافت که به حقیقت در او صداقت و ایمان وجود دارد. او که امام زنده انقلاب و رکن اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران است. امام خمینی، امام خامنه‌ای را منبع و سرچشمه خلق و ابداع دانست. شخصیت امام خامنه‌ای از جامعیتی برخوردار است که امام خمینی خواهان آن بود.

در هر حال امام خمینی(ره) در ملت ایران عظمتی را دید و از این خاستگاه، انقلاب او به حقیقت پیوست، سپس او به تربیت درست مبتنی بر اسلام پرداخت و این شیوه را استحکام بخشید که آن را مظهری از انقلاب موفق خود می‌داند که به انقلاب نخست در وجود انسان تبدیل شد. امام خمینی، چنین شخصیتی بوده است. با انقلاب او شگفت‌انگیزترین اتفاق در ایران رخ داد. او با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و رفتن شاه و رانده شدن آن از سرزمین مقدس ایران تمدن را به این کشور بازگرداند.

وبینار بین‌المللی خوانش انتقادی امام خمینی(ره) بر ماهیت و ساختار بین‌الملل»، صبح امروز، 11 خرداد با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران آغاز شد. میشل کعدی، اندیشمند مسیحی لبنان، حجت‌الاسلام‌شیخ عبدالله دقاق، روحانی مبارز بحرینی و مدیر حوزه‌های علمیه بحرین در قم و شیخ غازی یوسف حنینه، رئیس شافعی مذهب هیئت‌ امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان از دیگر سخنرانان این وبینار هستند که در قالب ویدئو کنفرانس پیرامون محورهایی چون امام خمینی(ره) و الگوی مطلوب حکمرانی بین‌المللی، اندیشه انقلاب و جرثومه استبداد در جهان اسلام و امام خمینی(ره) و جنبش‌های اسلامی سخنرانی می‌کنند.

علاقه‌مندان به مشارکت در وبینار می‌توانند از طریق این آدرس مباحث را دنبال کنند.

خبرنگار: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha