دیدار مسئولان بعثه حج ایران و روسیه در مکه مکرمه
کد خبر: 4068587
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

دیدار مسئولان بعثه حج ایران و روسیه در مکه مکرمه

جانشين رئیس بعثه حج روسيه با حضور در بعثه مقام معظم رهبری با جانشين نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، موسی اسويوف، جانشين رئیس بعثه حج روسيه با حضور در بعثه مقام معظم رهبری با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسين ركن‌الدينی، جانشين نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در اين ديدار كه حجت‌الاسلام والمسلمين علی خياط، معاون بين‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و چند تن از اعضای بعثه حج روسيه نيز حضور داشتند، موسی اسويوف با اشاره به اينكه بيماری كرونا دو سال در برگزاری حج و ديدار مسلمانان با يكديگر وقفه ايجاد كرد، از حضور مسلمانان روسيه در مراسم حج امسال و مشكلاتی كه در اعزام كاروان‌های زائران داشتند، گزارشی ارائه كرد.

وی با اشاره به خدماتی كه به زائران روسيه در بخش تغذيه ارائه می‌شود، گفت: مجموعه حج و زيارت جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه تجارب خوبی دارد كه می‌توان با يكديگر مشورت و همكاری كرد.

جانشين رئیس بعثه حج روسيه با بيان اينكه برای ارائه برخی خدمات ازجمله تجهيز هتل‌ها از ظرفيت شركت‌های سعودی استفاده می‌كنند، افزود: علاوه بر اينكه اين روند را كنترل می‌كنيم، با استفاده از نرم‌افزار از وضعيت حجاج خود اطلاع داريم و خانواده‌ها نيز با نصب اين نرم‌افزار از وضع حاجی خود مطلع می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ركن‌الدينی، جانشين نماينده ولی فقيه در امور حج و زيات هم در اين ديدار با اشاره به اينكه حج فرصت ديدار و برقراری ارتباط بين مسلمانان را فراهم می‌كند، اظهار کرد: اين ملاقات‌ها و مشورت‌ها می‌تواند زمينه توسعه روابط بين ملت‌ها و دولت‌ها را فراهم كند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ركن‌الدينی از كاهش سهميه كشورها درحج امسال به‌دليل شيوع كرونا و افزايش سرسام‌آور قيمت‌ها در عربستان به عنوان مشكلی ياد كرد كه برای ملت‌های مسلمان نگران كننده است.

وی با بيان آموزش‌های ارائه شده به حجاج ايرانی، افزود: ما تلاش داريم تا زائران كشورمان با آمادگی به سرزمين وحی مشرف شوند و به همين دليل محصولات متنوع فرهنگی برای آن‌ها در حوزه‌های احكام، اخلاق، اسرار حج، تاريخ اسلام و تاريخ مكه و مدينه توليد كرده و در اختيارشان قرار داده‌ايم.

حجت‌الاسلام والمسلمين ركن‌الدينی با اشاره به تجارب كشورمان در حوزهای آموزش، تغذيه و امور پزشكی حجاج، از هيئت روس دعوت كرد كه از مراكز درمانی و آشپزخانه مركزی پخت غذا برای زائران ايرانی در مكه مكرمه بازديد كند.

وی با اشاره به توسعه روابط دو كشور، افزود: آمادگی داريم در حوزه‌های آموزش و امور اجرايی تجربيات خود را در قالب كارگاه‌های آموزشی در اختيار شما قرار دهيم.

جانشين نماينده ولی فقيه در امور حج و زيارت همچنين با اشاره به حضور قاريان ممتاز و برجسته از جمهوری اسلامی ايران در سفر حج امسال، گفت: اين قاريان می‌توانند برای زائران روسيه هم برنامه اجرا كنند.

در ادامه اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين خياط، معاون بين‌الملل بعثه مقام معظم رهبری نيز از تمهيدات انديشيده شده برای حج امسال گزارش داد و گفت: با وجود اعلام ديرهنگام عربستان، با تلاش صورت گرفته توانستيم شرايط را به خوبی مديريت و زمينه اعزام نزديک به 40 هزار زائر ايرانی را به سرزمين وحی فراهم كنيم.

وی افزود: دو طرف در حوزه حج تجاربی دارند كه می‌توانند در اختيار يكديگر قرار دهند و اين موضوع می‌تواند در قالب انعقاد تفاهم‌نامه بين بعثه‌های حج دو كشور دنبال شود.

انتهای پیام
captcha