لزوم برپایی کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4070482
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

لزوم برپایی کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب در دانشگاه‌ها

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع حجاب و عفاف فرصت مغتنمی برای گفت‌وگو در این مورد و آسیب‌شناسی در خصوص عدم استقبال دانشجویان و جوانان از این موضوع را فراهم می‌آورد.

همایش آنلاین شمیم بهشت به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، رسول خداویردی وندکشتیبان، سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی، ۲۱ تیرماه در همایش آنلاین شمیم بهشت اظهار کرد: هفته حجاب و عفاف و دهه ولایت و امامت را تبریک عرض می‌کنم در خصوص حجاب و عفاف باید هدف و ضرورت گسترش این موضوع را احصا کرد، زیرا به لحاظ مفهومی و محتوایی حجاب موضوع گسترده است که در جلسات متعدد باید مورد بحث و نتیجه‌گیری قرار گیرد امروزه در دانشگاه و بین جوانان و نسل‌های کنونی و آتی در این مورد ابهاماتی وجود دارد که به آن به عنوان محدودیت نگریسته می‌شود در حالی که حجاب مصونیت است که این دیدگاه پیشینه تاریخی، مذهبی و یا هر دو را دارد.

وی افزود: ارتباط عفاف، حجاب و جمهوری اسلامی، خانواده، حیا، عفت، مباحث سیاسی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، حجاب و عفاف یک فعالیت دینی، علمی، امر به معروف، اختصاص حجاب و عفاف فقط برای بانوان یا آقایان، پوششی ظاهری، گفتاری، کرداری، نحوه ترویج، فضائل، آثار آن، تعمیق آن در جامعه، فعالیتی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، گفتمان، الگو و استانداردسازی، مشارکت اجتماعی و... باید مورد بررسی قرار گیرد تا گامی برای برطرف کردن اختلاف‌نظرها، شفاف‌سازی بصیرت‌افزایی و پاسخ به سؤالات و شبهات برداشته شود.

خداویردی بیان کرد: دانشگاه‌ها در قبال حجاب و عفاف مسئولیت دارند و دانشگاه اسلامی باید دارای الگو، استاندارد و چارچوبی باشد که حجاب و عفاف را در این چارچوب پیش ببرد و در خصوص این استانداردها و چارچوب‌ها سؤالاتی مطرح می‌شود که آیا موفق بودیم؟ با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستیم؟ بازخورد استانداردها چه بوده؟ که این موارد نیازمند گفت‌وگو و نتیجه‌گیری است تا به سوالات پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: موضوع کرسی‌های آزاداندیشی که مقام معظم رهبری بارها تأکید داشتند، متأسفانه در دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود که جای آن خالی است و در خصوص حجاب و عفاف برگزاری چنین کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فرصت مغتنمی برای گفت‌وگو در این مورد، آسیب‌شناسی در خصوص عدم استقبال دانشجویان و جوانان از این موضوع بوده است؛ دانشگاه‌ها  ظرفیت و پتانسیل فراوانی در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی دارند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: به دلیل گسترش فضای مجازی با کار دستوری در زمینه ترویج حجاب و عفاف نمی‌توان موفق شد و باید کارهای اغنایی در این زمینه صورت گیرد و بحث حجاب و عفاف را با دامنه گسترده‌تر و فعالیت‌های عمیق همراه با نوآوری و خلاقیت انجام داد تا بتوان به نتیجه مثبت دست یافت. کار فرهنگ با فعالیت کلیشه‌ای و تکراری به نتیجه نمی‌رسد و باید در این راستا گام‌های خلاقانه و به‌روز برداشت.

اشتباهات استراتژیک دولت‌ها؛ مانع عملیاتی نشدن قانون حجاب و عفاف 

حجت‌الاسلام محمد مختارزاده، مسئول نهاد رهبری دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی در این همایش اظهار کرد: در مورد چرایی و چگونگی نام‌گذاری این هفته به نام حجاب و عفاف، اگر به گذشته و تاریخ نگاه کنیم متوجه می‌شویم که دشمنان اسلام شدیدترین توطئه‌ها را در ارتباط با کشف حجاب در تاریخ انجام دادند.

وی افزود: در تمام ادیان الهی حفظ حجاب واجب و لازم است و عفاف در برگیرنده مسائل درونی و حجاب حفظ مسائل بیرونی است، باید این دو با هم تلفیق شوند تا پاک‌دامنی زنی را آشکار سازد و زن را در نهایت پاکی و طهارت نگه‌ داشته و از چشم هیز مردان و افرادی که بیماری روحی و روانی دارند مصون نگه‌ دارد.

حجت‌الاسلام مختارزاده بیان کرد: خداوند در قرآن کریم در تعریف حجاب می‌فرماید «عفاف و حجاب احترام و حرمت گذاشتن برای بانوان است و هر چقدر داخل صدف باشد پاکی و عفت آن‌ها حفظ خواهد شد.»

وی ادامه داد: دشمن برای کشور ما انحطاط فرهنگی طولانی مدت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده تا فرهنگ و دین اسلام را از بین ببرد و ایران را آندلسی کند، اشتباهات استراتژیک بعضی از دولت‌ها عامل اصلی این مسائل شده در حالی که در سال ۱۳۸۶ قانون حجاب و عفاف تصویب شد ولی به خاطر مسائل انتخاباتی عملیات اجرایی نشد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: جهاد زنان عمل به وظیفه خود در خانواده است و نباید به جای مردان کار کنند، مراجع و علما در عزلت قرار گرفته و در تصمیم گیری‌های مهم جامعه مغفول مانده و در دانشگاه‌ها باید منشور اخلاقی حجاب و عفاف مورد توجه جدی قرار گیرد و حکومت باید مانع از رواج حرام در جامعه شود.

عدم معرفی شایسته حجاب و عفاف در جامعه 

صفر گلصنملو، استاد دانشگاه آذربایجان‌غربی در این همایش بیان کرد: قرآن می‌فرماید «خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد»، پس خدای متعال هیچ وقت با شادی و لذت‌هایی که برای انسان آفریده شده مخالف نیست و کسی که از اولین لحظه خلقت تا لحظه مرگ و بعد از آن به فکر انسان است برای آرامش و آسایش او فکر و برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: متأسفانه حجاب و عفاف به نحو شایسته در جامعه معرفی نشده و نیاز به معرفی بیشتری دارد و جوانان ما بیشتر درصدد خودنمایی و جلب توجه بندگان خدا هستند در حالی که باید نظر و توجه به رضایت خدا در تمام امور جلب شود.

گلصنملو بیان کرد: بدن و وجود انسان بسیار ارزشمند است و جایگاه ویژه‌، ارزش و ارج در  پیشگاه الهی دارد و عزت نفس بالا در گرو ظاهر شیک و زیبا نیست بلکه در  انجام کارهای خوب، شایسته و معقول به دست می‌آید که متأسفانه در جامعه این موضوع به صورت معکوس بیان شده است.

وی ادامه داد: قطعی‌ترین ارزش انسان به حرمتی است که به خودش قائل است و برهنه شدن و اعمال رفتارهای ناپسند جنسی در خارج از منزل به انسان ارزش نمی‌دهد. باید بدانیم در چه مکان و زمانی حجاب را رعایت کنیم در این صورت جوانان و نوجوانان دچار مشکل نخواهد شد.

استاد دانشگاه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: حجاب جنبه فردی ندارد بلکه کارکرد آن اجتماعی است و انسان خارج از منزل به جامعه تعلق دارد و هر کس از قوانینی که برای جامعه تعریف شده پیروی نکند هنجارشکن محسوب می‌شود و یکی از همین قوانین حجاب است.

وی گفت: کسی که با نمایش زیبایی خود در اندیشه جلب توجه دیگران است در حقیقت می‌خواهد با تکیه بر جذابیت‌های ظاهری خویش به جای اصالت و ارزش‌های تعالی خود جایی در جامعه یابد در واقع از این طریق اعلام می‌دارد که آنچه برای او اهمیت دارد انسان بودن نیست بلکه زن یا مرد بودن است. چنین فردی پیش از همه اسیر خویش بوده و مانند مغازه‌داری است که تزیین دکوراسیون مغازه‌اش را مدنظر دارد تا جلب توجه کند؛ اما افرادی که دارای اعتماد به‌نفس و عزت نفس هستند بیشتر جنبه انسانی خود را فارغ از جنسیت جلوه می‌کنند.

انتهای پیام
captcha