چرا برخی مخاطبان دشمنی رسانه‌های معاند را باور ندارند + صوت
کد خبر: 4079964
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
کوشکی پاسخ داد:

چرا برخی مخاطبان دشمنی رسانه‌های معاند را باور ندارند + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نداشتن شاخص‌هایی درباره منافع ملی و مسائل اعتقادی، ساخت حرفه‌ای برنامه‌های رسانه‌های معاند در کنار ضعف رسانه‌های داخلی در سیر و اقناع کردن مخاطبان را از جمله عواملی دانست که با وجود ارتباط بی‌پرده و صریح برخی از این رسانه‌ها با رژیم صهیونیستی، عربستان و غربی، این دسته از مخاطبان به آنها اعتماد کرده و آنها را دشمن فرض نکنند.

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

باراک راوید خبرنگار صهیونیست وبگاه عبری «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توییتی شبکه سعودی موسوم به «ایران اینترنشنال» که مواضع ضد ایرانی‌اش شناخته شده است را ابزار دست موساد خواند.

او در پاسخ به توییتی در واکنش به نحوه پوشش اخبار مربوط به مذاکرات وین توسط این شبکه معاند، اذعان کرد «موساد به طور منظم از این رسانه (ایران اینترنشنال) برای جنگ اطلاعاتی خود استفاده می‌کند.»

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اینکه چرا با وجود چنین اعترافات صریحی هنوز برخی افراد، جریان‌های سیاسی و حتی برخی مسئولان جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی رسانه‌های معاند را باور ندارند، گفت: تشخیص اینکه یک رسانه، مهاجم است یا نه نیازمند آن است که مخاطب شاخص‌هایی در ذهن خود داشته باشد.

ضعف رسانه‌ای داخلی

وی افزود: اگر شهروندان ایرانی در خصوص منافع و امنیت ملی و اعتقادات خود شاخص داشته باشند، آنگاه اگر با امر متضاد آن در رسانه‌ای مواجه شوند بلافاصله از آن رسانه فاصله گرفته و مخاطب آن نمی‌شوند. در مقابل اگر چنین شاخص‌هایی در ذهن مخاطبان نباشد، قدرت اندازه‌گیری و تشخیص خود را از دست می‌دهند.

کوشکی اظهار کرد: به همین دلیل برنامه‌های شبکه رسانه‌ای مانند «ایران اینترنشنال» و امثال آن که به صورت حرفه‌ای و با استفاده از قواعد دانش ارتباطات تهیه می‌شود، در ذهن مخاطب هم می‌نشیند و مخاطب آن را می‌پذیرد و چون مخاطب شاخص‌های ذکر شده را در ذهن خود ندارد، به این رسانه اعتماد کرده و آن را دشمن فرض نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره نقش ضعف داخلی رسانه‌ای در اثربخشی بیشتر این هجمه گفت: اشکال دوم همین است که رسانه‌های داخلی نیازهای ذهنی مخاطب را اقناع نمی‌کنند و به اصطلاح مخاطب وقتی سر سفره رسانه‌های داخلی می‌نشیند ذهنش سیر نمی‌شود و گرسنه می‌ماند. به عبارتی رسانه‌های داخلی قدرت سیر کردن ذهن برخی مخاطبان را ندارند و آن مخاطبان ذهن خود را پای سفره رسانه‌های بیگانه سیر می‌کنند.

ناتوانی در اقناع مخاطب

کوشکی تأکید کرد: انسان به هر حال ذهن جست‌وجوگری دارد که اگر از منبع درست، معتبر و خودی اطلاعات مورد نیازش را دریافت نکند، از هر منبع دیگری که بتواند دریافت می‌کند. ممکن است شما غذای حلال به دست نیاورید و چند روز هم گرسنگی را تحمل کنید و غذای حرام نخورید چون شاخص حلال و حرام دارید اما اگر ذهن گرسنه ماند و اخبار درست، دقیق و معتبر دریافت نکرد، سراغ رسانه‌های بیگانه و شایعات می‌رود و چون چنین اذهانی شاخص ندارند لذا داده‌های درست و غلط را نمی‌توانند از هم تشخیص دهند.

کوشکی درباره فقدان یک راهبرد کلان رسانه‌ای در کشور برای مقابله با این جنگ رسانه‌ای گفت: رسانه‌های ما در انجام وظایف عادی خود ناتوان هستند پس از چنین رسانه‌هایی نمی‌توان انتظار داشت که یک راهبرد به منزله یک تکلیف بالاتر، داشته باشند و به همین دلیل تهاجم رسانه‌ای و روانی دشمن موفق است.

کد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره دلایل ناتوانی رسانه‌های داخلی گفت: اولین نکته این است که دست‌اندرکاران رسانه عموما غیر متخصص هستند و به همین دلیل اصلا قواعد کار رسانه‌ای را نمی‌دانند. عامل دوم این است که اندک افراد متخصص رسانه در حوزه اعتقادات و ابزارهای شناخت دچار مشکل هستند. به عبارتی نیروی انقلابی، متفکر و متخصص در حوزه رسانه بسیار اندک است و خیلی از همین نیروهای بسیار اندک در رسانه‌ها به کار گرفته نمی‌شوند.

وی بیان کرد: امروز یکی از مشکلات در حوزه رسانه‌ای این است که خبرنگار متخصص که هم رسانه را بشناسد، هم جریان‌ساز و در عین حال انقلابی و متدین باشد به شدت کم است؛ خبرنگاری که منافع ملی و منافع نظام را بشناسد و بتواند با روش‌های تخصصی از منافع کشور در رسانه دفاع کند.

کوشکی تصریح کرد: در حوزه مدیریت رسانه نیز افراد متخصص و انقلابی بسیار کم داریم و بسیاری از افراد توانمند در این زمینه اصلا در حوزه رسانه‌ها جایی ندارند و همین به طور طبیعی زمینه افزایش ضریب نفوذ رسانه‌های بیگانه را در ذهن بخشی از مخاطبان داخلی فراهم می‌کند و به مرور زمان دشمن‌پنداری این رسانه‌ها در ذهن مخاطبان کمرنگ شده و همین به عامل اثربخشی آنها در این جنگ ترکیبی می‌شود.

انتهای پیام
captcha