جنگ چالدران نماد بارز وحدت اقوام و مذاهب در کشور است
کد خبر: 4080616
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷

جنگ چالدران نماد بارز وحدت اقوام و مذاهب در کشور است

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: اقوام و مذاهب مختلف در نبرد دشت چالدران حضور داشتند و شهدایی تقدیم سرزمین کردند و اتحادی بسیار زیبا شکل گرفت که این وحدت بین اقوام ایران اسلامی هم اکنون نیز زبانزد جهانیان است.

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیهحجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌جمعه ارومیه به مناسبت اولین پاسداشت حماسه نبرد چالدران در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی اظهار کرد: منطقه چالدران و حماسه عظیمی که حدود 500 سال پیش در آن روی‌ داد، یاد و نام کربلا را در اذهان زنده کرده و اینکه منطقه را کربلای ایران بنامیم زیبنده است.

وی افزود: امام حسین(ع) در مقابل 30 هزار نفر با لشکر 150 نفری ایستاد و جنگید و لشکر ایرانیان با 20 هزار نفر مسلح به شمشیر در برابر لشکر 250 هزار نفری عثمانی مسلح به تفنگ و توپ ایستادند و حماسه‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: با اینکه نتیجه جنگ شکست ایران بود ولی در طول تاریخ به عنوان حماسه شناخته می‌شود زیرا نیروهای ایرانی در مقابل ظلم، ستم و تجاوز ایستادگی کرده و مردانه جنگیدند تا مسئله «هیهات من‌الذله عاشورا» را به جهانیان اثبات و در تاریخ ثبت کنند.

حجت‌الاسلام قریشی بیان کرد: رزمندگان ما در طی هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمنان ایستادند و ایرانیان در آن زمان هم نشان دادند که یدواحده در برابر تجاوز دشمنان هستند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اقوام و مذاهب مختلف در نبرد دشت چالدران حضور داشتند و از همه مذاهب و اقوام شهدایی تقدیم سرزمین شد و اتحادی بسیار زیبا شکل گرفت که این وحدت در بین اقوام ایران اسلامی اکنون نیز  زبانزد جهانیان است.

وی گفت: خدمات صفویان به مکتب شیعه بسیار ارزنده بوده و حکومت واقعی شیعه را تشکیل دادند و خدمات زیادی را در مسیر علم و توسعه کشور ایجاد کردند و به عبارت دیگر حکومت صفویه بود که ابتدا و زیر بنای حکومت شیعه را در ایران بنا نهاد.

حجت‌الاسلام قریشی عنوان کرد: باید درباره شهدای این نبرد بیشتر تحقیق شود و شخصیت و تعداد آن‌ها شناسایی و معرفی شود و برای این موضوع باید سرمایه‌گذاری کرد و یاد و خاطره رشادت‌هایشان با تحقیق و پژوهش‌ها ثبت و ضبط و گرامی داشت تا نسل‌های آینده نیز با دلیرمردان و دلاوری‌هایشان آشنا شوند و فرصت تحریف از دشمنان گرفته شود.

وی افزود: جنگ چالدران به‌عنوان یکی از بزرگترین نبردهای تاریخ ایران و نشان شهامت و شجاعت ایرانیان دفاع از سرزمین بوده و شهادت حدود 20 هزار نفر در دشت چالدران و رشادت  دلیرمردان و زنان ایرانی در سطح جهان مطرح شد و این واقعه نبردی با اهمیت فراوان شناخته می‌شود و مورخان زیادی به تحلیل وقایع آن پرداخته‌اند.

نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امروزه محل دفن شهدای جنگ چالدران در محوطه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و به‌عنوان موزه‌سنگ قبر شهدای این جنگ شناخته می‌شود و سید شریف‌الدین صدر قاضی‌عسگر شیرازی ملقب به سیدصدرالدین از امرای شاه اسماعیل صفوی است که در نبرد چالدران شهید شد و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران محسوب می‌شود زیرا برای خدا و دفاع از مظلوم به شهادت رسید.

انتهای پیام
captcha