امام خمینی(ره) برای مقدسات ادیان دیگر احترام قائل بود
کد خبر: 4092735
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
عیسی عیسی‌زاده:

امام خمینی(ره) برای مقدسات ادیان دیگر احترام قائل بود

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده گفت: حضرت امام(ره) الگوی بزرگ وحدت و صلح بودند. ایشان با تبریک گفتن ایام شادی ادیان دیگر، احترام به بزرگان آنها و درخواست دعا از آنها به تحقق وحدت و صلح جهانی کمک می‌کردند.

عیسی عیسی زادهبه گزارش ایکنا، سومین پیش‌نشست همایش بین‌المللی «ادیان و صلح‌آفرین در هزاره سوم: ظرفیت‌ها و چالش‌ها» با موضوع «قرآن و صلح با نگاهی به چشم‌انداز پیش رو» امروز 26 مهر به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جلال عراقی، دبیر نشست در سخنانی گفت: حدود 20 کشور با دبیرخانه این همایش همکاری دارند و مقالات متعددی هم به دبیرخانه رسیده و 20 مقاله هم به صورت سفارشی برای همایش تهیه شده است. تحقق صلح و بسط آرامش در سراسر جهان از نیازهای مهم است و باید در چنین همایش‌هایی به این مسئله پرداخته شود. همچنین اگر کلام ائمه(ع) و قرآن را محور قرار دهیم، خواهیم دید که صلح چقدر اهمیت دارد و سلام یکی از صفات خداوند است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ فعالیت می‌کند، گفت: در این راستا بزرگترین مرکز پژوهش‌های قرآنی در خاورمیانه یعنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از سوی دفتر تبلیغات ایجاد شده و زیرساخت‌های لازم برای تحقیق و شرفیابی علمی پژوهشگران به محضر قرآن فراهم شده است.  

عیسی‌زاده با اشاره به اینکه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن تحقیقات قرآنی وسیعی انجام داده و بزرگترین معاجم و فرهنگنامه‌های تخصصی را در بیش از 20 گرایش تولیده کرده است، افزود: در هزاران صفحه منتشرشده در آثار این پژوهشکده، حتی یک کلمه نمی‌توان پیدا کرد که کنایه و طعنه‌ای به ادیان و یا مذاهب دیگر باشد. مثلا اگر اعلام قرآن مانند حضرات عیسی و موسی و سایر انبیاء را نگاه کنید، با نهایت احترام و عظمت از آنها یاد شده است. مرحوم نادر طالب‌زاده، که دست‌اندرکار فیلم حضرت عیسی(ع) بود، وقتی از فعالیت‌های دفتر مطلع شد، گفت ای کاش ما قبل از ساخت فیلم از آثار قرآنی دفتر مطلع شده بودیم و استفاده می‌کردیم. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه در طول تاریخ افرادی بوده‌اند که به خاطر خشونت و ددمنشی آنها افراد زیادی از وجود آنها ترس و واهمه داشتند، اظهار کرد: همچنین به خاطر جذبه و کشش معنوی برخی از افراد، دیگران جذب منش و مرام آنها شده‌اند و قطعا انبیاء و اولیای الهی جزء این دسته از افراد هستند. انبیای الهی و قرآن و عهدین با هدف هدایت بشریت به معرفی برجستگان هر دو مسیر شقاوت و سعادت پرداخته‌اند، زیرا ذکر و یاد و نام این افراد می‌تواند در تحقق صلح بین‌الادیانی نقش داشته باشد و امام خمینی یکی از شخصیت‌های فرزانه و بزرگی بود که در مسیر ائمه(ع) قدم برداشت و سیاستمداری توانمند و استاد اخلاق و عرفان بود که به اعتراف تحلیلگران غربی و مسیحی معاصر، دست خدا بر روی زمین بود. او به تعبیر این اندیشمندان شکننده طلسم ظلم و طاغوت و احیاکننده دین در دوره معاصر بوده است. 

تبریک ایام شادی به پیروان ادیان

وی با اشاره به مواجهه امام خمینی(ره) با پیروان ادیان برای تحقق صلح جهانی، اضافه کرد: یکی از رویکردهای امام، تبریک گفتن ایام شادی ادیان دیگر بود و با جملاتی بسیار زیبا و سازنده آن را به پیروان ادیان تبریک گفتند و این ارزشگذاری و احترام نقش مهمی در صلح بین‌المللی دارد و می‌تواند راهگشا باشد. امام با نگاه جهانی و استفاده از مبانی قرآنی به چنین کاری اقدام کردند، زیرا قرآن کریم هم بحث ایام‌الله، عید و سلام بر روز تولد را مطرح فرموده است.

عیسی‌زاده با بیان اینکه امام تربیت‌شده قرآن بودند، گفت: اگر بتوانیم سیره ایشان را اولا در بین شیعیان و مسلمین و سپس در دنیا محقق کنیم، آیا نتیجه‌ای جز وحدت بین ادیانی و صلح چیز دیگری به همراه دارد؟ محور دیگر در رویکرد امام برای تحقق صلح جهانی، درخواست امام و التماس دعا از شهروندان مسیحی است؛ این درخواست نهایت ارزشگذاری به پیروان دین دیگر است؛ البته ممکن است آن را صوری تلقی کنیم ولی امام با ادبیاتی ملتمسانه از آنها خواستند که دعا کنند و این امر مبتنی بر مبانی قرآن است، زیرا قرآن فرموده: «وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ.»

احترام به بزرگان ادیان 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: محور دیگر در منش و رفتار امام، احترام به حقانیت و بزرگان ادیان دیگر مانند حضرت عیسی(ع) و مریم(س) است؛ اعتراف به عظمت این بزرگان ریشه در قرآن کریم دارد، زیرا آیات متعددی در قرآن در توصیف جایگاه والای حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) بیان شده است. حضرت عیسی(ع) بنا بر روایات دائما از این شهر به آن شهر سفر می‌کردند تا با ظلم و فساد مبارزه و نیز صلح و صلاح را بین مردم ایجاد کنند. 

عیسی‌زاده با بیان اینکه پرهیز از دشنام‌ به مقدسات دیگران با صراحت در قرآن کریم بیان شده است، اظهار کرد: یکی از سیره‌های برجسته حضرت امام(ره) در مواجهه با ادیان دیگر، تاکید بر مسئولیت اجتماعی اندیشمندان ادیان مختلف بوده است. امام در هر پیامی که به مناسبت‌های مختلف و مرتبط با بحث صلح و ولادت حضرت عیسی(ع) صادر می‌کردند بر وحدت ادیان تاکید و به برکات چنین وحدت و صلحی اشاره می‌کردند. 

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به جایگاه پیروان ادیان در جامعه اسلامی ما، تصریح کرد: همه پیروان ادیان در مجلس، نماینده و حق رای دارند و آزادانه به برنامه‌های دینی خودشان مشغول هستند. همچنین امام خمینی بر توحید به عنوان باور مشترک همه ادیان تاکید می‌کردند و تاکید بر معاد و رسالت انبیاء و جلوگیری از تنازع پیروان ادیان جزء محورهای سخنان ایشان بود.

وی گفت: محور دیگر در سخنان امام خمینی(ره) اشاره به کتب مقدس در کنار تمسک به قرآن بود، ولی امروز ما چقدر از کتب مقدس آگاهی داریم و آیا با آموزه‌های مشترک بین ادیان آشنا هستیم و اگر مطلبی می‌نویسیم، چقدر از کتب مقدس در کنار قرآن بهره می‌بریم تا رویکرد وحدت ادیانی را برجسته کنیم؟ اگر همین رویکرد راهبردی در پژوهشکده‌های مختلف کشور لحاظ شود، قدم بزرگی برای صلح جهانی برداشته خواهد شد. حضرت امام(ره) الگوی بزرگ وحدت و صلح بودند و اگر ایشان نبود، معلوم نبود که امروز سرنوشت ما چه می‌شد. متاسفانه توجه دادن به فرمایشات امام(ره) در پژوهش‌های مرتبط کمرنگ است و این امر می‌تواند هشداری باشد که اجازه ندهیم سیره و منش امام فراموش شود. 

انتهای پیام
captcha