سهم پر رنگ کشورهای جنوب شرق آسیا از مسابقاتی به رنگ قرآن
کد خبر: 4094235
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۲
گزارش ایکنا از اختتامیه رقابت‌های مالزی

سهم پر رنگ کشورهای جنوب شرق آسیا از مسابقاتی به رنگ قرآن

پرونده مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی درحالی دوشنبه شب، دوم آبان با حضور نمایندگان 27 کشور جهان مختومه اعلام شد که فعالان قرآنی کشورهای جنوب شرق آسیا شامل مالزی، اندونزی و سنگاپور همچون سال‌های گذشته سهم پررنگی در تعیین سرنوشت و کسب رتبه‌های برتر این رقابت‌ها داشتند.

آیین اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن مالزی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، آیین اختتامیه شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شامگاه دوشنبه ساعت 20:30 به وقت محلی در محل برپایی این رویداد واقع در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی قرآن کوالالامپور(klcc) برگزار شد.

از یک ساعت قبل از آغاز مراسم فرش قرمز برای ورود پادشاه و ملکه به سالن منتهی به پلنری هال، محل برگزاری مسابقات و آیین اختتامیه اضافه شد و حالا با ورود گارد پادشاهی و مانورهای تمرینی آن‌ها برای استقبال، مراسم شکل جدی‌تری به خود می‌گرفت.

وورد پادشاه و ملکه مالزی به مراسم اختتامیه

این برنامه با استقبال رسمی از سلطان عبدالله احمد شاه، پادشاه و تونکو عزیزه آمینه اسکندریه، ملکه مالزی به‌طور رسمی آغاز شد، این در حالی است که امشب نیز همچون دیگر شب‌ها، سالن اصلی مرکز همایش‌های کوالالامپور مملو از جمعیتی بود که برای مشاهده آیین اختتامیه قدیمی‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام آمده بودند.

در ادامه ویدئویی از ورود پادشاه به مراسم اختتامیه را مشاهده می‌کنید.

در بین آن‌ها علاوه بر شهروندان مالایی، شماری از شهروندان کشورهای همسایه مالزی از جمله سنگاپور، اندونزی و برونئی نیز به چشم می‌خوردند.

فیلم | آماده‌سازی آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی


گزارش تصویری مراسم اختتامیه شصت و دومین دوره رقابت‌های قرآنی مالزی را در صفحه عکس خبرگزاری ایکنا ببینید.


حضور پادشاه و ملکه مالزی در مراسم اختتامیه مسابقات قرآنپادشاه و ملکه مالزی در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن

در این مراسم سلطان عبدالله احمد شاه، پادشاه، تونکو عزیزه آمینه اسکندریه، ملکه، اسماعیل صبری بن یعقوب، نخست‌وزیر، ادریس بن حاج احمد، وزیر امور دینی مالزی، دیگر مقامات بلندپایه دینی و اسلامی، هیئت داوران متشکل از 14 عضو، متسابقان 27 کشور به همراه سفرای برخی کشورها از جمله علی‌اصغر محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، محمدعلی اورعی کریمی؛ رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی، هیئت قرآنی اعزامی از ایران به ریاست علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی عزیززاده؛ قائم‌مقام این معاونت، طاهری؛ مسئول دفتر معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نصرت‌الله حسینی؛ استاد راهنمای قاری ایرانی در رقابت‌های قرآنی مالزی، مسعود نوری؛ قاری و نماینده ایران و جمع زیادی از مردم این کشور حضور داشتند.

سهم پر رنگ کشورهای جنوب شرق آسیا از مسابقاتی به رنگ قرآن

شعار مسابقات قرآن؛ «خانواده در مالزی؛ محقق بالندگی»

این آیین پس از اجرای سرود ملی مالزی و تلاوت قرآن کریم با ارائه گزارشی از روند برگزاری شصت و دومین دوره این برنامه قرآنی و تعداد کشورهای شرکت‌کننده از سوی خانم حکیمه بنت محمد یوسف، مدیر کل اداره توسعه اسلامی مالزی(جاکیم) و رئیس کمیته اجرایی و رئیس هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن این کشور آغاز شد. 

مدیرکل جاکیم در ادامه به ذکر اسامی داوران این دوره مسابقات که از کشورهای مختلف مالزی، اندونزی، برونئی، اردن، مصر، قطر، مراکش، لبنان و ترکیه بودند، پرداخت و از نمایندگان 27 کشور جهان بابت حضور در این رویداد قرآنی تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه ادریس بن حاج احمد، وزیر امور دینی مالزی پشت تریبون حاضر شد و طی سخنانی ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: قرآن کریم معجزه بزرگی است که بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده و این کتاب مقدس تماماً بشارت، هدایت و نوید رحمت بر بشریت به‌عنوان خلیفة الله است.

وی افزود: این دوره مسابقات قرآن مالزی با شعار «خانواده در مالزی؛ محقق بالندگی» برگزار شد تا تأکیدی باشد بر ارزش‌های اصیلی که در قرآن کریم پیرامون شکوفایی و توسعه ذکر شده است و یک خانواده مالزیایی بتواند با الگوبرداری و عمل به تعالیم آن هر روز مسیر بالندگی را طی کند.

بر اساس گزارش ایکنا، سه مجری حاضر در مراسم از مدیرکل جاکیم خواستند با حضور بر روی سن اسامی برترین قاریان این دوره رقابت‌ها را اعلام کند و او این بخش را با اعلام نام برگزیدگان خانم از رتبه پنجم به اول آغاز و در ادامه برترین‌های بخش آقایان را از رتبه پنجم به اول اعلام کرد.

حکیمه بنت محمد یوسف، مدیر کل اداره توسعه اسلامی مالزی(جاکیم) و رئیس کمیته اجرایی

سهم پررنگ کشورهای جنوب شرق آسیا در رقابت‌های قرآنی مالزی

شصت و دومین دوره رقابت‌های قرآنی مالزی که هرساله میزبان از آن به عنوان «مجلس‌ التلاوة» یاد می‌کند، امسال درحالی بیشترین سهم را در هیئت داوری به کشورهای جنوب شرق آسیا داده بود که برترین شرکت‌کنندگان نیز از همین کشورها موفق به کسب مقام‌های برتر شدند.

فارغ از توانمندی قاریان غیر عرب‌زبان در فعالیت‌های قرآنی و شکوفایی آن‌ها در رقابت‌های بین‌المللی، در سال‌های اخیر شاهدیم که قاریان کشورهای مالزی، اندونزی و سنگاپور سهم پر رنگی را در کسب مقام‌های برتر قدیمی‌ترین مسابقات قرآن جهان داشته‌اند.

نگاهی به اعضای تیم داوری مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی نشان می‌دهد که پنج تن از اعضای هیئت داوری 14 نفره این رویداد از کشور مالزی و میزبان این رقابت‌ها است. از تعداد باقی‌مانده یعنی 9 عضو دیگر، دو داور از برونئی و اندونزی نیز دارای حق قضاوت هستند. با این حساب هفت نفر از گروه قضاوت یعنی نیمی از این هیئت، نمایندگان کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.

همچنین بیشترین تعداد از مقام‌های برتر این دوره رقابت‌ها در دو بخش آقایان و بانوان سهم سه کشور مالزی، اندونزی و سنگاپور شد.

برترین‌های این دوره مسابقات در دو نوبت معرفی شدند، یک بار برای معرفی کلی و بار دیگر برای دریافت جوایز؛ در بخش بانوان به ترتیب سوفیزا موسین از مالزی نفر اول، ویدادجول وحیده از سنگاپور نفر دوم و یونی ویلانداری هسیم از اندونزی در جایگاه سوم، سیتی امی سیازانا آرجوکی از برونئی مقام چهارم و مریم هاشمی از افغانستان در مقام پنجم قرار گرفت.

در بخش آقایان نیز محمد سامر محمد مجاهد از بحرین مقام اول، امین رضوان بن محمد رملان از مالزی مقام دوم، محمد ریزقون از اندونزی مقام سوم، صباح خلف علی از عراق رتبه چهارم و محمد سدید بن عبداللطیف  از سنگاپور مقام پنجم این رقابت‌ها را از آن خود کردند.

از نکات قابل توجه در این مراسم حضور اعضای خانواده و بسیاری از دوستان نمایند‌گان کشورهای جنوب شرق آسیا بود که برای حضور در اختتامیه به کوالالامپور سفر کرده بودند و در لحظه اعلام رتبه‌ها با وجد بسیار هموطنان خود را در سالن تشویق می‌کردند.

نمایندگان کشورهای جنوب شرق آسیا در مسابقات مالزی

اعلام نتایج این دوره از مسابقات برای ایران تا حدی دور از انتظار و برای برخی نمایندگان کشورها از جمله قاری مرد افغانستان غافلگیرکننده بود تا حدی که سید روح الله حسینی، نماینده افغانستان تحت تأثیر این داوری از فرط ناراحتی اشک می‌ریخت. 

«مسعود نوری» به عنوان نماینده ایران در این مسابقات در شب نخست پس از مراسم افتتاحیه به‌عنوان اولین شرکت‌کننده آغازکننده دور شصت و دوم قدیمی‌ترین رقابت قرآنی جهان بود که آیات ۱۵۶ تا ۱۶۴ سوره آل عمران را قرائت کرد اما متأسفانه از کسب مقام باز ماند. 

نوری و نصرت‌الله حسینی، استاد راهنمای نماینده ایران نیز به دلیل شوکه شدن از اعلام نتایج آمادگی مصاحبه با ایکنا را نداشتند و بلافاصله پس از اتمام مراسم، سالن را ترک کردند.


بیشتر بخوانید:


 پس از اهدای جوایز به نفرات برتر، آیین اختتامیه این مسابقات با تلاوت محمد سامر محمد مجاهد، قاری بحرینی و نفر نخست بخش آقایان در شصت و دومین دوره مسابقات قرآن مالزی ادامه یافت که این قرائت با تحسین و تمجید حضار در سالن همراه شد.

محمد سامر محمد مجاهد، قاری بحرینی و نفر نخست مسابقات بین المللی قرآن مالزی


ببینید:


اجرای تواشیح تعدادی از قاریان شرکت‌کننده در این دوره رقابت‌های قرآنی مالزی و اجرای برنامه هم‌خوانی گروهی توسط کشور میزبان از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه بود.

 هرچند اطلاعات دقیقی از میزان جوایز این دوره رقابت‌های قرآن مالزی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که جایزه نفر اول این دوره مسابقات ۴ هزار رینگت مالزی به علاوه یک شمش طلا به ارزش ۴۰ تا ۵۰ هزار رینگت است و با تقلیل این مبلغ از چهار رتبه برتر دیگر نیز تجلیل می‌شود.

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی با حضور  36 شرکت‌کننده شامل 12 قاری خانم و 24 قاری آقا از 27 کشور‌ مختلف جهان از چهارشنبه شب، ۲۷ مهرماه آغاز شد.

ثبت نام برای شرکت در این دوره از مسابقه و نیز مرحله مقدماتی انتخاب قاریان برتر از طریق آنلاین انجام شد.

گزارش از : اشرف بصیری، خبرنگار اعزامی ایکنا به مالزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha