شرکت ۹۲ متسابق در مرحله استانی مسابقات قرآن زندان‌های آذربایجان‌‌غربی
کد خبر: 4115869
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

شرکت ۹۲ متسابق در مرحله استانی مسابقات قرآن زندان‌های آذربایجان‌‌غربی

مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان‌غربی گفت: ۹۲ نفر از کارکنان و خانواده زندان‌های استان در مرحله استانی مسابقات قرآن در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ، تفسیر، حفظ موضوعی، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، اذان و دعاخوانی به رقابت می‌پردازند.

مراد فتحی، مدیر کل امور زندان‌های آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، مراد فتحی، مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان‌غربی، روز گذشته، 29 دی‌ماه در مراسم افتتاحیه مرحله استانی مسابقات قرآن ویژه خانواده‌ها و کارکنان زندان‌های استان، با بیان اینکه در راستای فعالیت‌های قرآنی که نیاز نظام زندان‌بانی اسلامی است، کارهای خوبی را شاهد هستیم، گفت: امروز شاهد رقابت ۹۲ نفر از کارکنان و خانواده آنها در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ، تفسیر، حفظ موضوعی، ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، اذان و دعاخوانی هستیم.

وی افزود: شرکت‌کنندگان پس از کسب رتبه به مسابقات کشوری که در سطح قوه‌ قضائیه و سازمان‌های وابسته برگزار می‌شود راه می‌یابند. کارکنان زندان‌های آذربایجان‌غربی در سنوات قبل رتبه‌های خوبی داشتند به طوری که سال گذشته رتبه چهار کشوری در سطح قوه‌‌ قضائیه را کسب کرده بودند.

فتحی بیان کرد: فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی زندان‌های استان به تأسی از قرآن است بنابراین در چند ماه گذشته در سطح منطقه‌ای شاهد کسب رتبه اول در مسابقات قرآنی توسط زندانیان بودیم و اگر فعالیت‌های قرآنی، احکام و اخلاق، سیره نبوی و اهل‌بیت(ع) کمرنگ باشد به رسالت خود دست نخواهیم یافت.

وی گفت: در این مرحله از مسابقات شاهد حضور نونهالان قرآنی نیز هستیم و این موجب افتخار است که فرزندان پرسنل با انس و الفت با مکتب دینی و قرآنی پرورش و تربیت پیدا می‌کنند.

مدیرکل امور زندان‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تعداد 20 نفر مربی قرآن پاره‌وقت و تمام‌وقت در زندان‌ها مشغول آموزش علوم قرآنی هستند و 20 نفر هم از روحانیون در این راستا با ما همکاری می‌کنند و در هر زندان به خصوص زندان مرکزی سه نفر از مربیان ممتاز  در حال فعالیت هستند و در زندان ارومیه دو نفر از مربیان بانو و در شهرستان خوی هم یک نفر مربی بانو فعالیت می‌کنند.

تقویت معنویت با قرآن 

حجت‌الاسلام محمدپور، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی اداره‌کل زندان‌های آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند: «حاملان، تلاوت‌کنندگان و حافظان قرآن را رحمت الهی در برگرفته است و نور الهی لباس و پوشش آنها را شامل می‌شود.»

وی افزود: قرآن موجب ارتقای جایگاه معنوی انسان می‌شود و خانواده‌هایی که فرزندان خود را قرآنی پرورش دادند به فرمایش امیرالمومنین عمل کردند، ایشان فرمودند: «فرزند بر گردن پدر سه حق دارد، انتخاب نام زیبا و نیکو، تربیت خوب و شایسته و به او قرآن بیاموزد».

حجت‌الاسلام محمدپور بیان کرد: جمهوری اسلامی از زمانی که روی کار آمد و بنای حکومت الهی و توحیدی ریخته شد، قرآن به عنوان مهمترین منبع و مرجعی بود که در نظام مورد توجه و عنایت امامین انقلاب و مسئولان قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز در سایه این حکومت الهی تعداد زیادی حافظ قرآن در کشور داریم و سیاست و هدف‌گذاری مقام معظم رهبری تحقق تربیت 10 میلیون حافظ است و دستیابی به این هدف همت و تلاش مسئولان را می‌طلبد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی اداره‌کل زندان‌های آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در دنیای امروز که به ارزش‌ها بی‌اعتنایی می‌شود بلکه ارزش‌ها را ضدارزش جلوه می‌دهند و ضدارزش‌ها را ارزش بیان می‌کنند و ایران تنها کشوری که منادی حقیقت است و الهام از قرآن می‌گیرد.

وی گفت: دنیای کفر با تمام توان خود درصدد از بین بردن ارزش‌های دینی و معنوی است ما باید با آگاهی و تمسک به قرآن مکلف به مقاومت و پایداری باشیم و پیروزی با اهل ایمان و تقوا همراه است و زندانبانی از ارکان اساسی تأمین امنیت جامعه است که انس با قرآن به معنویت آنها می‌افزاید.

قرآن؛ بهترین منبع برای جهاد تبیین

سرهنگ جلیل وحیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی هم در این مراسم اظهار کرد: حضرت آقا یک سال پیش فرمان جهاد تبیین را صادر فرمودند که چهار شاخصه برای آن در نظر گرفتند و فریضه واجب، قطعی، فوری و همگانی از جمله آنها است که وظیفه همه محسوب می‌شود، ایشان از علما، نخبگان، خواص و آحاد مردم مطالبه دارند که وظیفه شرعی، دینی و همگانی است.

وی افزود: قرآن بهترین محمل برای توجیه بیشتر و بهتر جهاد تبیین محسوب می‌شود، اگر در جامعه و اسرار زندگی ما آموزه‌های قرآنی ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات برطرف شده و جهاد تبیین صورت می‌گیرد.

وحیدی ادامه داد: موضوع قرآن در حال حاضر به نحو شایسته در کشور صورت نگرفته، حدود 10میلیون نفر قاری قرآن در کشور باید پرورش دهیم ولی در نظام آموزشی از مقاطع پایه نشر و آموزش کتاب الهی جایگاه اصلی خود را نیافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اگر در نظام آموزشی به‌صورت سلسه مراتب از دوران پیش دبستانی تا دانشگاه قرآن و آموزه‌هایش جایگاه ویژه و خاص داشته باشد فرزندان و نسل جوان ما دینی و انقلابی پرورش می‌یابند که بسیاری از مشکلات جامعه رفع می‌شود.

وی گفت: فتنه‌های سال‌های گذشته دشمنان بسترساز جریانات و اغتشاشات اخیر است که در آن جوانان اقداماتی انجام می‌دادند که از جوان دینی و انقلابی به‌دور است و نشان می‌دهد که تربیت آنها از تربیت اسلامی و قرآنی فاصله دارد.

سرهنگ وحیدی اظهار کرد: قرآن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا محمل تربیت جوانان است و امروزه واقعیت انکارناپذیر ما فضای مجازی است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند: «فضای مجازی را به‌عنوان تهدید ندانید بلکه به‌عنوان فرصت است»، با استفاده از افرادی که تسلط کامل دارند باید محتوای متناسب با این فضا تولید کرد و طبق منویات حضرت آقا اگر با هنر آمیخته شود تأثیر بهتری خواهد داشت و طبق باورهای ما قرآن نور و هدایت و اصلاح کننده است و اگر مانند سایر موارد به فضای مجازی ورود یابد این فضا را اصلاح و تلطیف خواهد کرد.

 

انتهای پیام
captcha