نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات سودان
کد خبر: 4137751
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات سودان

درگیری‌های مسلحانه در سودان، سازمان همکاری اسلامی را به برگزاری نشست فوق‌العاده به منظور بررسی ایجاد راه حلی برای بحران این کشور واداشت.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، سازمان همکاری اسلامی امروز دوشنبه، 11 اردیبهشت اعلام کرد که به درخواست عربستان سعودی از برگزاری نشست فوق‌العاده به منظور بررسی اوضاع در سودان خبر داد.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز اعلام کرد که به منظور تلاش برای ایجاد راه حلی برای بحران در سودان پس از وقوع درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای مسلح و گروه پشتیبانی سریع از نیمه آوریل گذشته، سازمان همکاری اسلامی نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کند.

این وزارتخانه گفت که تاکنون حدوداً پنج هزار و 197 تبعه خارجی ساکن سودان از ابتدای درگیری‌ها این کشور را ترک کردند.

نیروهای مسلح سودان دیروز یکشنبه اعلام کرد که در خصوص آتش‌بس 72 ساعته با شبه نظامیان پشتیبانی سریع به توافق رسیده است با این حال از صبح امروز صداهای انفجار و تیراندازی از اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان در خارطوم به گوش می‌رسد.

سازمان همکاری اسلامی از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان در نیمه آوریل گذشته چندین‌بار خواهان ایجاد آتش‌بس و گفت‌وگو برای حل بحران این کشور شده است.

حسین ابراهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز دیروز در تماس تلفنی با فولکر برتس، رئیس هیئت سازمان ملل متحد در سودان درباره تحولات این کشور رایزنی کرد.

سازمان همکاری اسلامی آمادگی خود را برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در حمایت از تلاش‌های بشردوستانه و از سرگیری گفت‌وگو بین طرف‌های سودانی اعلام کرده و از همه طرف‌ها در این کشور خواسته است که تشدید اقدامات نظامی را متوقف کنند و برای حل همه مسائل اختلافی به گفت‌وگو متوسل شوند.

پس از کودتای نظامی در سودان و کنار زدن عمر البشیر رفته رفته اختلافات میان ارتش این کشور و نیروهای واکنش سریع که پیش‌تر برای درگیری‌ها در دارفور سازمان‌دهی شده بودند، بالا گرفت. با گذشت زمان این اختلافات سرانجام به جنگی کامل میان دو طرف منجر شده است. تاکنون بیش از ۵۰۰ غیرنظامی سودانی در این درگیری‌ها جان‌ باخته‌اند، هزاران نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند و هیئت‌های دیپلماتیک و اتباع خارجی از سودان خارج شده‌اند. بسیاری وضعیت سودان را در شرف وقوع جنگ داخلی بزرگی توصیف می‌کنند.

انتهای پیام
captcha